Hej,

Har Canal Digital just nu via parabol som jag är relativt nöjd med. Dock så ringde en säljare igår och erbjöd fri installation av Viasat parabol, en box som klarar 4K, billigare månadskostnad, Viaplay ingår.

När samtalet var slut började jag dock läsa lite mer om smådetaljer i det som ingår då jag ändå har 14 dagars ångerrätt. Dels ingår "endast" installation 3 meter upp och idag har vi Canal Digital parabolen i nocken ca 4-5 meter upp så frågan är om installatör byter parabolen gratis, de a att samma kablar används så ingen dragning här men stämmer det, tar man minsta tvpaketet får man endast Viaplay med serier och barn vilket vi förvisso ser oftast men nu har vi allt även om vi betalar, läst deras installationer inte alltid är bra.

Helt enkelt vad säger ni om de punkter jag funderat på och är det värt att byta eller har ni något ytterligare att tillägga.

Mvh
Mats Ola

Om du redan har en parabol så varför byta till en annan?

Vi hade en gång i tiden Canal Digital, och bytte efter några år till Viasat.
Men inte bytte vi parabol för det. De kanske vred om mottagarna lite bara.

BirgitS
Telefonförsäljare ska man inte köpa något av utan att vara mycket påläst innan, det blir bara problem annars.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lite snabbt googlande visar att CD verkar ha mer engagerade paraboltekniker och färre problem med mottagning än Viasat.
Min egen saknar abonnemang och används inte längre. Tror jag gav bort mottagaren (inte för att det hindrar två värvningsbesök årligen från radiotjänst). De få gånger vi vill se på tv använder vi någon playtjänst på nätet.

För några somrar sedan jobbade jag en kort period som antenn/paraboltekniker på en liten firma. Vi installerade åt både canal digital och viasat. Skulle det varit jag som installerade skulle jag gärna klättrat lite högre för att kunna använda befintlig installation. Skulle bytt parabolhuvud (lnb) och riktat om parabolen.
Hade det däremot varit byte från viasat till canal digital skulle jag bytt parabol eftersom canal digital skickar med en större. Men gärna använt samma fäste och kablage.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om du redan har en parabol så varför byta till en annan?

Vi hade en gång i tiden Canal Digital, och bytte efter några år till Viasat.
Men inte bytte vi parabol för det. De kanske vred om mottagarna lite bara.
Byta som sagt för bättre box, Viaplay ingår, billigare. Förutom detta ingen anledning.

Jag
BirgitS BirgitS skrev:
Telefonförsäljare ska man inte köpa något av utan att vara mycket påläst innan, det blir bara problem annars.
håller med. Dock har jag ju som sagt 14 dagars ångerrätt så kan annullera beställningen om jag inte vill ha det.

Ljus Ljus skrev:
Lite snabbt googlande visar att CD verkar ha mer engagerade paraboltekniker och färre problem med mottagning än Viasat.
Min egen saknar abonnemang och används inte längre. Tror jag gav bort mottagaren (inte för att det hindrar två värvningsbesök årligen från radiotjänst). De få gånger vi vill se på tv använder vi någon playtjänst på nätet.
Jag och frun kör mest play tjänster men vi har en liten dotter som fortfarande tittar på "tv" och vi kollar vissa enskilda program som ej finns på play så får vara kvar ett tag till.

Dheri Dheri skrev:
För några somrar sedan jobbade jag en kort period som antenn/paraboltekniker på en liten firma. Vi installerade åt både canal digital och viasat. Skulle det varit jag som installerade skulle jag gärna klättrat lite högre för att kunna använda befintlig installation. Skulle bytt parabolhuvud (lnb) och riktat om parabolen.
Hade det däremot varit byte från viasat till canal digital skulle jag bytt parabol eftersom canal digital skickar med en större. Men gärna använt samma fäste och kablage.
Då får man hoppas att installatören som skall komma har samma inställning som dig. Han ringer ju så får se då han ringer vad han säger. Slipper jag byta parabol är det ju ett plus.

Tror att installatörerna ofta är lite flexibla när det gäller höjd så länge placeringen inte är riktigt avig och de har tillgång till stege som räcker, att återanvända befintligt maströr och kabel spar tid.
Hade jag personligen bytt åt det hållet hade jag bara riktat om den större parabolen från Canal Digital, men jag misstänker att installatörerna kan ha krav på sig att byta tallrik. Viasat ser nog ett marknadsföringsvärde i att deras namn och inte Canal Digitals syns i villaområdet.

D DjKool skrev:
Byta som sagt för bättre box, Viaplay ingår, billigare. Förutom detta ingen anledning.
Men bara för att man byter avkodningsbox behöver man ju inte byta antenntallriken!
Det är ju bara att rikta om "antennhuvudena" (eller vd de heter) till rätt satellit, ifall det inte är samma.

Man behöver inte byta tallrik men varför skulle Viasat INTE byta ut den emot sin egen? Den är ju en stor reklamskylt, jag tror knappast dom vill ha kvar konkurrentens namn på den? Nu brukar det iof. inte vara deras egna gubbar som utför bytet utan nån lokal telereparationsfirma som de anlitat.

F Finndjävel skrev:
Man behöver inte byta tallrik men varför skulle Viasat INTE byta ut den emot sin egen?
Om man redan har en parabol monterad och inriktad så verkar det ju lite onödigt att göra om jobbet.
Precis som att man inte byter elmätare för att man byter elleverantör :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man redan har en parabol monterad och inriktad så verkar det ju lite onödigt att göra om jobbet.
Precis som att man inte byter elmätare för att man byter elleverantör :)
OM jag inte behöver göra något mer än att koppla in nya boxen, dvs funkar med nuvarande parabol och riktning så,räcker det ju att jag får boxen av installatören och han klarskiver jobbet. Men vet jag att så är fallet? Vill inte hamna i läge där det ej fungerar eller att jag får massor med merkostnader.

Om jag minns rätt så ligger CD på Tor 0.8* väst medans Viasat sänder från Sirius 4.8* öst. Så lite omriktning blir det vid operatörsbyte. Enklast är att du själv byter till en bättre box och stannar hos den du har.
Annars är det en god idé att låta någon som kan rikta om göra det. Kan vara tålamodsprövande att göra själv.
Blev lite inspirerad av tråden och lånade en mottagare nu i kväll. Tog någon timme att få till fininställning på huvudena men har nu strax under 19db på tor:rofl::rofl::rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.