Byggahus.se

Misstänkt övertryck hos svartvattnet

1. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

Keexet

Medlem
    Hej

Har sedan en tid tillbaka ett problem med spolningen av toaletten på mitt fritidshus. Det rör bara toaletten och jag har tyvärr inga ritningar över avloppssystemet hos huset som är byggt 72 och med rör i plast. Huset är sous-terrain och därför tvåvånings.

Anledningen till att jag tror det är övertryck och inget vanligt stopp är för att när jag öppnar inspektionsluckan på toalettstammen i källaren, rakt under toaletten, så forsar vattnet som det ska och man kan tydligt höra ett "vindbrus". Även om en del vatten såklart läcker ut, så är det inte i närheten av mängden som en spolning utgör, så det är inte ut genom luckan vattnet forsar.

Jag har försökt förstå hur röen är dragna och för "svartvattnet" tror jag systemet är ganska enkelt. Det finns bara en toalettt som är ansluten till det och rören går rakt ut, via garaget, mot trekammarbrunnen. Jag ska erkänna att jag inte letat efter en avluftning på vinden ännu, men jag kan inte ådra mig till minnes att jag sett något rör där tidigare, däremot finns det ett suspekt rör utomhus vid husknuten. Detta rör skulle mycket väl kunna tänkas vara längs avloppets sträckning.

Det här röret försökte jag ge mig på i julas. Det är drygt två meter ner till vad som verkar vara botten på röret och även om det nu sitter en tvättsvamp (!) som propp i röret upptill, så ser det ut som att det i historien har ramlat ner en del material i det (stenar mm, det är svårt att se). Men det är svårt att veta om det här röret verkligen är avluftningen till svartvattnet, men frågan är då vad det annars kunde vara? När jag försökte spola i röret, så rann inte vattnet undan direkt, så antingen leder det "ingenstans" eller så är det stopp.

Nu undrar jag hur jag ska gå vidare. Jag har funderat på att kontakta kommunen för att se om de sitter på några handlingar (en karta) över rören som jag inte har, men jag glömmer jämt bort att ringa när de har öppet på dagtid, för då jobbar jag också.

Jag tänker att det skulle vara önskvärt att rensa det mystiska röret på utsidan, men jag vet inte exakt hur jag ska göra, prövat med en rensfjäder, men utan succé. Kanske att fylla med vatten och trycka på med tryckluft kunde vara en annan utväg? Har lyckats blåsa rör rena med tryckluft förr, så det kan ju vara värt ett försök?

I sista hand blir det till att ta ut en röris, men om felet är "enkelt" så vill jag ju kunna lösa det själv, så jag tänkte göra en sista ansträning och kolla med er vad den samlade expertisen säger.

Tack på förhand!

2. Keexet
    Medlem · Uppsala · 478 inlägg

Keexet

Medlem
    Jag har en teori som jag utformat sedan jag började titta på själva trekammarbrunnen.

Det ser ut som att röret som kommer från huset har lite uppförslut där det sticker ut genom brunnens vägg. Marken mellan huset och brunnen ser faktiskt ut att ha satt sig lite och teorin som föddes i mitt huvud då var att de sista meterna rör mellan huset och brunnen har blivit "bananformade" och på så vis bildas där ett vattenlås.

Vidare så gissar jag att så länge bara toaletten används, så har vattnet en sån fart tack vare fallhöjden, att detta vattenlås inte vållar några större bekymmer. Men sedan ett par år tillbaka kopplade jag in en tvättho i garaget på samma rör. Det var inte avsiktligt, men jag visste inte då att det var för wc-avloppet, den borde rimligtvis gå på bdt-röret. Och när jag då tömmer ut större mängder vatten ur denna, så tycks problemet med stopp i toan uppstå.

Denna teori skulle förklara varför vattnet rinner på ordentligt när inspektionsluckan i källaren öppnas, det finns då en "ventil" för luften att smita ut ur när vattnet kommer farandes. Ett par forcerade spolningar med luckan öppen och toaletten tycks då gå att använda normalt igen.

Anledningen till att jag lyfte på brunnslocket är för att vi fått föreläggande om att bygga om avloppet från kommunen. Detta ligger för närvarande i sin linda, men troligtvis kommer det bli sluten tank på wc-avloppet och i detta ska även rören från garaget och utåt bytas till grövre dimension, förhoppningsvis löser sig då också problematiken med fall och att tvätthon kopplas om till rätt stam. Tills dess får jag spola försiktigt i garaget och utforska detta vidare om problemet uppstår igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.