Byggahus.se

Misstänkt fusk badrum el/vvs

1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.

Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.

Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 13
    En besiktning innan köpet hade nog varit på plats? De har nog med största sannolikhet bara sminkat en gris, dvs klinkers på det gamla kaklet.

3. E
    Medlem · Nivå 21
    Knappast fackmannamässigt utfört. Man skulle gärna ha sett att nätdelar var monterade mot något underlag. När det gäller sekundärsidan från nätdelen så är det i stort sett fritt att förlägga kabeln "hur som helst". Nu tycks kabeln gå i flexrör för extra skydd vilket är bra.

Kanske svårt att göra det mycket bättre när grejorna ligger i bakom inspektionsluckan.

4. N
    Medlem Nivå 1
    Hej! Extremt ovanligt att besiktiga lägenheter i Stockholm innan köp, utan man får undersöka så gott det går utan verktyg. Jag skulle nog säga att jag uppfyller kraven för vad jag kan besiktiga som köpare. Det här lutar åt att vara ett dolt fel.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Skulle en idé kunna vara att sätta upp elen upptill så att det inte ligger mot marken? Tänker mest ur en säkerhetssynpunkt? Vet inte vad branschregler säger om fuktspärrar dock, detta är ju samma sak som att titta in bakom en vägg i badrummet?

6. E
    Medlem · Nivå 21
    Att det ligger mot golvet är ingen fara i sig själv. Kan du montera det på väggytan eller på någon regel på ett bra sätt så gör det.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Tack, förstår. Så du ser egentligen inga problem med att det inte ligger någon fuktspärr eller liknande nertill i själva "lådan"? Fuktspärren ska väl främst se till att vattnet inte lämnar själva badrummet och inte tvärt om?

8. E
    Medlem · Nivå 21
    Jag har inte erfarenhet av fuktspärrar och regelverk omkring dessa, men utrymmet som har uppstått efter ombyggnation är väl inte tänkt att vattenbegjutas från bad/dusch utan det anses vara torrt eller åtminstone skyddas av den nya kakelbeklädnaden.
    Vägg- och golvytorna i lådan består av äldre kakel och golvmattor som funkar som skydd.

9. M
    Medlem Nivå 8
    Ser det inte ut som att det utrymmet du fotar/drivern m.m ligger är på andra sidan tätskiktet? Då är det väl ingen större fara. Sen kan man kanske tycka att den inspektionluckan är lite väl nära duschen/handfatet.

10. T
    Medlem · Nivå 10
    I de inbyggda området finns nget fuktskydd kvar eftersom man har slitit bort våtrumsmattan. Då du både har kopplingar och spolcistern för toa i detta utrymme är de väll inte optimalt. Inget av detta kan dock anses vara dolt då de är fullt synligt.

11. M
    Medlem Nivå 8
    Skulle oroa mig mer för de vattenkopplingarna som ligger på den sidan som saknar tätskikt, om det skulle börja droppa där antingen vid kopplingen eller via RiR-ytterrören kan det ju dröja innan man märker något = kan bli lite dyrt. Gissar att du inte kikar in i den där luckan varje dag. Skulle väl satts i någon låda med skvallerrör ut på "rätt" sida tätskiktet så du både kunde upptäcka samt att det som hade droppat hade varit ofarligt.

12. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Hur i hela friden skulle det kunna vara ett dolt fel när det bara är att titta in i luckan för att kunna se det?

13. ekaa88
    Husägare · Nivå 12
    Tror tyvärr att dolt fel bara är att glömma. Att öppna inspektionsluckan och kolla in faller under din undersökningsplikt som köpare. Det är ju inget svårt, kräver inga verktyg och gör ingen åverkan på lägenheten.

Någon kommer säkert skriva att det bara är att riva och bygga nytt, vilket egentligen är mest rätt såklart men jag hade nog försökt täta i utrymmet med fuktspärrsgucka och kastat in ett vattenlarm som skickar dig ett sms om det börjar läcka. Så får väl du lämna jobbet i all hast och springa hem om det larmar.

Tror dock att om det ser ut sådär, så kan du ha bra mkt allvarligare fel i badrummet, så en besiktningsman kanske inte är fel, men att kriga om dolt fel kommer ge dig gråa hår och tom plånbok tror jag.

Vill understryka att det är mina lekmannauppfattning.

14. M
    Medlem · Nivå 4
    Att man skiter i sin undersökningsplikt ändrar inte lagen vad det gäller dolt fel.

Varken lucka eller fronten till badkaret ser du ut att behöva verktyg till. Det här borde du lätt sett när du inspekterade lägenheten.

15. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Begreppet "dolt fel" existerar inte i köplagen som gäller vid köp av bostadsrätt.
    Jag skulle vara mest orolig för utförandet av tätskikt o kakel. Ser delvis direkt felaktigt ut.