Byggahus.se

Misstänkt fuktproblem garage

1. mg765
    Medlem · Nivå 8
    När jag vårstädade garaget upptäckte jag i ena hörnet något som är misstänkt fuktproblem. Betongen ser lite porös ut, färgsläpp och någon svart yta.

Huset är byggt 2005, isolerat vidbyggt garage, platta på mark och stöduppvärmt till cirka 5 grader. Ingen brunn och garaget används endast som förråd.

Vad tror ni, är det här en begynnade fuktskada?

Är det en bra idé att inhandla en billigare avfuktare för att hålla ner fuktigheten? Fler förslag på åtgärder?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9572.JPG

IMG_9572_2.jpg

IMG_9568.JPG

IMG_9577.jpg

2. mg765
    Medlem · Nivå 8
  3. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Det skulle kunna vara så att det där hörnet blir så kallt vintertid så att luftens fuktighet kondenseras.
    Alternativt så har det stänkt från stupröret och letat sig in i konstruktionen.
    I vilket fall så för du ta bort golvlisterna i trä, där kan mögel växa.

4. mg765
    Medlem · Nivå 8
    Uppföljning; Ett företag som besiktar fuktskador har varit här och tittat och gjort mätningar.

Han kom fram till att det är ett begynnande svartmögelangrepp, som uppstått pga av att luften kondenserat i de kalla hörnen och i nederkant av väggen.

Då det inte hade gått så långt föreslog han åtgärden att bara skrubba bort det med klorin, vilket nu är gjort och det ser finfint ut igen. Mycket goda nyheter alltså då jag var beredd på att riva ner väggarna.

Vidare föreslog han en av följande åtgärder för att minska risken för framtida problem:
    - Höj värmen i garaget + installera en mindre avfuktare, typ Woods
    - Höj värmen i garaget + installera en ventilationsfläkt för att öka luftutbytet