Jag har idag en litet utekök (kran och vask) på vår uteplats. Förra husägaren har dragit ett rör inifrån källaren ut ur huset under altandäcket och vidare mot uteköket (som står några meter bort). Kopparröret är kopplat på blandare året runt men jag stänger alltid av vattnet nere i källaren när det börjar bli kallt ute.
Problemet är att kopplingen mellan kopparröret och blandaren lossnar varje vinter. Känns inte riktigt rätt. Antar att det är frostsprängning.
Gissningsvis vill man inte ha denna lösningen. Vad är enklast att göra? Som ni ser på bilden så kommer kopparröret ut ur huset genom en regel och ligger sedan löst på stenplattorna under altanen och går vidare under altanen till en blandare.
Jag hade tänkt eventuellt sätta en självdränerande utkastare där men det är som sagt lite tajt med utrymme. Finns något annat alternativ? Annars får jag väl ta bort en stenplatts under röret och gräva ut en decimeter så att utkastaren får plats...
Mvh Christian
Problemet är att kopplingen mellan kopparröret och blandaren lossnar varje vinter. Känns inte riktigt rätt. Antar att det är frostsprängning.
Gissningsvis vill man inte ha denna lösningen. Vad är enklast att göra? Som ni ser på bilden så kommer kopparröret ut ur huset genom en regel och ligger sedan löst på stenplattorna under altanen och går vidare under altanen till en blandare.
Jag hade tänkt eventuellt sätta en självdränerande utkastare där men det är som sagt lite tajt med utrymme. Finns något annat alternativ? Annars får jag väl ta bort en stenplatts under röret och gräva ut en decimeter så att utkastaren får plats...
Mvh Christian
Inne i källaren någonstans mellan avstängningsventilen och ytterväggen monterar du en trevägsventil så att vattnet i röret ut rinner ut.
Trevägsventilen ska vara ”alltid öppen” mot uteköket och växla mellan ”vattenanslutningen” och ”dränering”.
På ”dräneringsänden” på trevägsventilen kan man ansluta tryckluftsnippel där du kan ansluta en kompressor, på så sätt så går det att blåsa bort allt vatten ut uteröret, då gör det inget om det skulle vara lite svackor på röret.
Jag vet flera campingar som blåser ”alla” vattenledningar med tryckluft när dom stänger ner campingen för säsongen.
Trevägsventilen ska vara ”alltid öppen” mot uteköket och växla mellan ”vattenanslutningen” och ”dränering”.
På ”dräneringsänden” på trevägsventilen kan man ansluta tryckluftsnippel där du kan ansluta en kompressor, på så sätt så går det att blåsa bort allt vatten ut uteröret, då gör det inget om det skulle vara lite svackor på röret.
Jag vet flera campingar som blåser ”alla” vattenledningar med tryckluft när dom stänger ner campingen för säsongen.
Om det är den som går till uteköket så kan du lösa det genom ett t-rör på lägsta punkten (mest för att det är längsta raksträckan). Till detta kopplar du en till ventil. När du ska tömma för vintern så stänger du först matande kulventil, sen öppnar du tömningsventilen och kranen ute. Om du har lokala lågpunkter är det en bra idé att blåsa torrt med tryckluft, så du kan sätta en passande nippel direkt på ventilen.
Ett tänkbart problem här är att det är en väldigt kort raksträcka, du kanske inte får dit en t-koppling. Om det går att böja matande rör lite kanske man kan sätta t-kopplingen direkt på utkastarens anslutning, eller med en kort bit rör mellan.
Det är bra att märka upp ventilen med något beständigt, t.ex. dymoband.
Ett tänkbart problem här är att det är en väldigt kort raksträcka, du kanske inte får dit en t-koppling. Om det går att böja matande rör lite kanske man kan sätta t-kopplingen direkt på utkastarens anslutning, eller med en kort bit rör mellan.
Det är bra att märka upp ventilen med något beständigt, t.ex. dymoband.
Sätt en T koppling efter kulventilen med ytterligare en kulventil i . Då kan du stänga av vattnet med den första kulventilen och släppa ut vattnet ur röret med den andra. Om röret lutar bortåt kan du sätta en Tkoppling med kulventil även i andra änden.
Om du får till det kommer vattnet rinna ut röret när du öppnar på båda ställena
Om du får till det kommer vattnet rinna ut röret när du öppnar på båda ställena
Klicka här för att svara