Byggahus.se

Misstänker starkt att en tomtpinne har flyttats

1. 1939
    Husägare · Jämtland · 75 inlägg

1939

Husägare
    Hej,
    Jag får känslan av att en tomtpinne i ett hörn sitter 2-3 meter fel på min fastighet.
    Jag vet att varken kartan på lantmäteriet eller hitta.se räknas som officiellt "bevis" för gränser, pinnen är väl det som avgör i första hand.
    Saken är den att min gräsmatta fortsätter utanför dit där pinnen sitter enligt de digitala kartorna.
    Därför börjar jag misstänka att pinnen är fyttad.. den kanske blivit plöjd med åkern någon gång eller så har någon flyttad den. Det ser verkligen ut så.

Kolla gärna på mina bilder och kommentera.
    Hur ställer jag detta tillrätta om pinnen är flyttad och kommer det kosta mig något?
    Jag lider inte av läget idag eftersom det gränsar till plöjd åker och ingen granne, men rätt ska va rätt för framtiden.

Lantmäteriets karta där jag kunde använda mätverktyget och se att jag har ca 5 meter från förrådsväggen till gränsen mot åkern:
    lantmät.png

Karta från Hitta.se:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hitta.png

Lantmäteriet karta från avstyckning 1939 (ändringar har bara skett på vänstra sidan sedan dess):
    akt.png

Slutligen ett foto, pinnen sitter under trästolpen ca 1,5 meter från förrådsväggen:
    foto.png

2. M
    Medlem · gotland · 117 inlägg

marka

Medlem
    Om du har en pinne i övre vänstra hörnet av tomten så kan du ju jämföra avståndet mellan pinnarna med avståndet i lantmäterihandlingarna.

• Laddar…
  3. 1939

1939

Husägare
    Ja, det ska jag minsann göra imorgon. Bra idé.
    Mätte med lantmäteriets verktyg också och den linjen längsmed vägen ska vara ungefär 30-31 meter.

4. 1939

1939

Husägare
    Hur långt brukar ett tomtrör vara ungefär? Är det möjligt att plöja det till ny position?

5. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 127 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Det lär inte plöjas till en ny position några meter bort. Visst kan de plöjas bort, men om det sitter upp så är det ditsatt med flit. Antingen av lantmäteriet eller olagligt.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 224 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Med tanke på att det är en gammal fastighet ute på landet så är nog lantmäteriets digitala karta och flygfoto lite hej svejs. De är de i alla fall för den fastighet som jag äger på landet.

Stämmer måtten mellan tomtpinnarna med förrättningshandlingens lilla karta så är det ju så.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 1 589 inlägg
    Om du tittar på avstyckningskartan står det antagligen exakta måttangivelser på den. Då kan du med de utgå från de andra tomtmarkeringarna för att mäta fram om den du är osäker på. Görs enkelt med ett vanligt 30m måttband.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.