Skadad vägg och kakel vid hörn med mögelskador och fuktskadad fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra vita kakelplattor med synliga svarta mögellinjer i fogarna.
Skapa konto
Mögel och slitage vid fog mellan vit kakelvägg och kakelgolv.
Skapa konto
Delvis kaklade väggar med måttband och skyddsplast vid renovering.
Skapa konto
Vit kakelplattor med synlig mögelskada vid fogar nära en väggkant.
Skapa konto
Jag anlitade ett företag via offerta.se. De hade bra recensioner. Det är mitt kök som skulle kaklas. Ca 3,2 kvm. Jag hade själv redan knackat bort allt kakel och täckt arbetsbänkarna och spisen. De arbetade på, två man, i ca 12 timmar. Tycker det verkar väldigt länge.
När jag inspekterade arbetet så upptäckte jag en hel del slarv. Förutom att de kapat många plattor snett, är det väl 98% av kaklet som också sitter snett. Jag försökte pilla in ett kakelkryss mellan plattorna men det går inte. Så uppenbarligen har de inte använt dem som man ska. Förutom det så har de vid en hörna kaklat så snett att kaklet sitter innanför hörnan längst ned och ca 1,5 cm utanför kaklet högst upp mot taket. In mot hörnan blir även utrymmet större och större ju högre upp man kommer.

Jag har kollat upp mina rättigheter som konsument men det är lite oklart. Så länge det är funktionsdugligt och endast finns skönhetsfel kan det bli svårt att bestrida. Jag ska ha mörka fogar så det skeva kommer ju synas.
De kommer hit imorgon bitti och jag var berättat att jag är missnöjd och skickat bilder.
Jag vill inte betala för det här. Jag skulle helst häva arbetet för de vet uppenbarligen inte vad de sysslar med och ta in någon som kan kakla. Har även kontaktat en jurist för konsultation, men ville höra vad ni här har att säga.
De har också repat min spis…

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 9 till
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Jag anlitade ett företag via offerta.se. De hade bra recensioner. Det är mitt kök som skulle kaklas. Ca 3,2 kvm. Jag hade själv redan knackat bort allt kakel och täckt arbetsbänkarna och spisen. De arbetade på, två man, i ca 12 timmar. Tycker det verkar väldigt länge.
När jag inspekterade arbetet så upptäckte jag en hel del slarv. Förutom att de kapat många plattor snett, är det väl 98% av kaklet som också sitter snett. Jag försökte pilla in ett kakelkryss mellan plattorna men det går inte. Så uppenbarligen har de inte använt dem som man ska. Förutom det så har de vid en hörna kaklat så snett att kaklet sitter innanför hörnan längst ned och ca 1,5 cm utanför kaklet högst upp mot taket. In mot hörnan blir även utrymmet större och större ju högre upp man kommer.

Jag har kollat upp mina rättigheter som konsument men det är lite oklart. Så länge det är funktionsdugligt och endast finns skönhetsfel kan det bli svårt att bestrida. Jag ska ha mörka fogar så det skeva kommer ju synas.
De kommer hit imorgon bitti och jag var berättat att jag är missnöjd och skickat bilder.
Jag vill inte betala för det här. Jag skulle helst häva arbetet för de vet uppenbarligen inte vad de sysslar med och ta in någon som kan kakla. Har även kontaktat en jurist för konsultation, men ville höra vad ni här har att säga.
De har också repat min spis…
Men vad är det här?Kan verkligen det företaget tycka att detta är korrekt utfört.Ser ju 10 gånger värre ut än jag och frugan kaklade första gången.Du ska självklart göra klart att du inte är nöjd.

• Gilla
michel66 och 15 till
  • Laddar…
Tack för stödet!
Tror de förstår att jag är missnöjd. Frågan är bara om jag kan slippa betala för det rent lagligt. Jag har kaklat en gång men bara en jättelitet del, men det blev mycket bättre än det här.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
För det första är tidsåtgången inte skälig. För det andra så är resultatet katastrofalt. Det ska vara fackmässigt utfört och det är väldigt svårt att se att det skulle vara det.
Som du säger kan skönhetsfel regleras med ekonomisk ersättning men det måste samtidigt uppnå en viss lägstanivå för att ens vara acceptabelt. Stå på dig och be dem göra om och göra rätt eller så avbryter du arbetet.

• Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
Tack för stödet!
Tror de förstår att jag är missnöjd. Frågan är bara om jag kan slippa betala för det rent lagligt. Jag har kaklat en gång men bara en jättelitet del, men det blev mycket bättre än det här.
Frågan är om det är funktionsdugligt så kan räcka även som det ser ut men förhoppningsvis så är det någon med kunskap som kommer imorgon och tycker det inte bra ut och på något sätt hittar en lösning.Annars får du kontakta ARN så kanske det räcker.

• Gilla
Kristina-Tina
  • Laddar…
Du behöver ingen jurist. Betala inte en krona om dom inte gör om allt rakt med kakelkryss denna gång! Stå på dig!

• Gilla
M219 och 11 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Frågan är om det är funktionsdugligt så kan räcka även som det ser ut men förhoppningsvis så är det någon med kunskap som kommer imorgon och tycker det inte bra ut och på något sätt hittar en lösning.Annars får du kontakta ARN så kanske det räcker.
det är de som satt kaklet som kommer imorgon. Jag ska förklara att jag tycker det är oacceptabelt.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver ingen jurist. Betala inte en krona om dom inte gör om allt rakt med kakelkryss denna gång! Stå på dig!
Måste jag låta dem försöka igen? Jag har tappat allt förtroende för dem. Skulle hellre be någon annan göra jobbet. Fick en offert på 10-12 timmars arbete totalt sett med fogning.

Ja tyvärr har dom rätt att försöka igen

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
För det första är tidsåtgången inte skälig. För det andra så är resultatet katastrofalt. Det ska vara fackmässigt utfört och det är väldigt svårt att se att det skulle vara det.
Som du säger kan skönhetsfel regleras med ekonomisk ersättning men det måste samtidigt uppnå en viss lägstanivå för att ens vara
acceptabelt. Stå på dig och be dem göra om och göra rätt eller så avbryter du arbetet.
Tack för givande svar!
Jag vill avbryta arbetet helt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja tyvärr har dom rätt att försöka igen
Och om det inte blir bra då heller? Vad händer då? Rätt less på att bo i ett byggkaos. Varit såhär hela veckan nu. ‍

Föreslå i första hand att avbryta, i andra hand ge dom en chans till, misslyckas dom igen, betala icke en krona och ta in en annan firma. Har ni kontrakt ?

• Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Känns som lite varning på att anlita företag via typ offerta. Duktiga hantverkare behöver inte jaga jobb på sådana ställen, så då återstår ju de som behöver jaga jobb där.

• Gilla
lordi och 7 till
  • Laddar…
Vi har inte skrivit något kontrakt mer än att jag accepterade deras offert på en hemsida. Jag har inte gjort sånt här tidigare så jag tänkte inte på det

• Gilla
ja_visst
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Känns som lite varning på att anlita företag via typ offerta. Duktiga hantverkare behöver inte jaga jobb på sådana ställen, så då återstår ju de som behöver jaga jobb där.
Förstår. Jag visste inte att det var så tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.