Vi tog in hantverkare för att lägga nya golv eftersom det vi helt enkelt inte hade tid att göra det själv. Det är ekparkett som läggs med ett system som heter Fold-Down. Jättelätt golv att lägga enligt hantverkaren. Vi är inte nöjda, och undrar om vi är för petiga.
I stället för tröskel så har de lagt en tröskellist mellan rummen. (Samma golv i alla rum). Denna har inte lagts på ett enhetligt sätt, vilket gör att de ser alldeles galet ut. Dörröppningarna vetter mot en lång hall, så när jag står i hallen ser jag samtliga dörröppningar.
I dörren till vårt sovrum har listen lagts så att en del av den hamnat i rummet. I sonens rum, som ligger mitt emot har de lagt listen så att den hamnat utåt hallen. Bifogar bild då detta är svårt att förklara!
Det ser galet asymetriskt ut!
Vi ska inte byta golv i köket, så utåt köket tog de bort kvartslisten när de la golvet. Nu är glipan där för bred för att kvartslisten ska kunna täcka den.
På något ställe är glipan mot väggen för bred för att golvsockeln ska täcka den. Det är ju korrekt att lämna en glipa för att golvet ska kunna röra sig, det förstår vi, men inte en glipa som är så bred att en normal golvsockel inte täcker den!
Där golvet ligger inåt vardagsrummet har de lagt silikon mot tröskeln. Denna har nu vidgat sig och golvet har rest sig och spruckit.
Är det vi som är petiga???
I stället för tröskel så har de lagt en tröskellist mellan rummen. (Samma golv i alla rum). Denna har inte lagts på ett enhetligt sätt, vilket gör att de ser alldeles galet ut. Dörröppningarna vetter mot en lång hall, så när jag står i hallen ser jag samtliga dörröppningar.
I dörren till vårt sovrum har listen lagts så att en del av den hamnat i rummet. I sonens rum, som ligger mitt emot har de lagt listen så att den hamnat utåt hallen. Bifogar bild då detta är svårt att förklara!
Vi ska inte byta golv i köket, så utåt köket tog de bort kvartslisten när de la golvet. Nu är glipan där för bred för att kvartslisten ska kunna täcka den.
På något ställe är glipan mot väggen för bred för att golvsockeln ska täcka den. Det är ju korrekt att lämna en glipa för att golvet ska kunna röra sig, det förstår vi, men inte en glipa som är så bred att en normal golvsockel inte täcker den!
Där golvet ligger inåt vardagsrummet har de lagt silikon mot tröskeln. Denna har nu vidgat sig och golvet har rest sig och spruckit.
Är det vi som är petiga???
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, ni är inte för petiga. Sådär kan man inte ha det.M Macadi skrev:Vi tog in hantverkare för att lägga nya golv eftersom det vi helt enkelt inte hade tid att göra det själv. Det är ekparkett som läggs med ett system som heter Fold-Down. Jättelätt golv att lägga enligt hantverkaren. Vi är inte nöjda, och undrar om vi är för petiga.
Är det vi som är petiga???[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ja det hoppas vi på. Vi har bestämt oss för att ta hit förmannen och säga att vi inte är nöjda, och innan vi betalar vill vi att dessa saker rättas till.raveper skrev:
Går han inte med på detta så får vi helt enkelt gå vidare med det.
Vi har betalt någon för att lägga golvet, då ska vi inte behöva rätta till en massa saker på egen hand.
Vi hade först tänkt låta det passera och rätta till det själv, men om det inte blir bra, eller det innebär en massa jobb, då kunde vi lika gärna lagt golvet själv och sparat pengarna.
Den bästa lösningen hade varit att byta dem där listerna mot riktiga tröskelplattor i ek istället.
Då slipper man byta och lägga om allt golv, samt att det kommer ser mycket bättre ut.
På sista bilden med tröskeln får man antingen kapa av dörren och lägga in en ekbit ovanpå befintlig tröskel och låta den överlappa golvet ut till befintligt foder, eller göra nån specialare.
MVH Erik
Då slipper man byta och lägga om allt golv, samt att det kommer ser mycket bättre ut.
På sista bilden med tröskeln får man antingen kapa av dörren och lägga in en ekbit ovanpå befintlig tröskel och låta den överlappa golvet ut till befintligt foder, eller göra nån specialare.
MVH Erik
Vi la en ek list som är lika bred som dörrkarmen. Sågade till den så den följde karmen. Ca 5 mm tjock. Blev hur bra som helst. Ca 250 kr på Hornbach
Hur har det gått sen september?M Macadi skrev:Ja det hoppas vi på. Vi har bestämt oss för att ta hit förmannen och säga att vi inte är nöjda, och innan vi betalar vill vi att dessa saker rättas till.
Går han inte med på detta så får vi helt enkelt gå vidare med det.
Vi har betalt någon för att lägga golvet, då ska vi inte behöva rätta till en massa saker på egen hand.
Vi hade först tänkt låta det passera och rätta till det själv, men om det inte blir bra, eller det innebär en massa jobb, då kunde vi lika gärna lagt golvet själv och sparat pengarna.