Byggahus.se

Missnöjd med plåtarbete

1. S
    Medlem Nivå 2
    Vi har gjort en större renovering av huset och bl a bytt fasad och fönster. Vi är missnöjda med en del detaljer bland annat en böj på ett fönsterbleck. Jag förstår att man gör på detta sättet för att man inte ska skada sig på ett vasst hörn (detta är på en altan) men går det inte att göra snyggare? Vi tog upp det med snickaren när det var gjort men sedan har vi inte hört något. Tog upp det nu igen när slutfakturan kom och då skulle han höra med plåtis igen. Vad kan jag förvänta mig? Är det rimligt att det ser ut så här?

2. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Nej, inte om det är gjort av en yrkesman. Ser ut som en sämre variant av "händige herrn" varit framme.

3. 1
    Medlem · Nivå 14
    Det är ett hantverk och det kan därmed skilja i det estetiska.
    Är du missnöjd för att det är gjort med radie istället för 90graders hörn?

4. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Vi får hoppas att du inte är hantverkare, rent estetiskt skulle det kunna vara gjort av ett dagisbarn.

Edit. Ett prydligt hörn utan vassa kanter gjort av en yrkesman

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bleck_runt_horn.jpg

Redigerat 18 nov 21:34
  5. 1
    Medlem · Nivå 14
    Estetik ligger i betraktaren ögon och är endast tyck och tänk..
    Frågan är snarast vad TS har för åsikter och vad han anser är snyggt.
    Jag hade inte haft något problem med det där i mitt hem.

6. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Redigerat 18 nov 22:38
    • Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 2
    Jag är inte missnöjd av den anledningen att det är gjort med vad du kallar radie utan för att jag tycker det ser slarvigt ut, ojämnt och hackigt. Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av sånt här sedan tidigare så vet jag inte vad jag kan förvänta mig. Kanske går det inte att göra bättre om det ska vara rundat? Detta är på en altan. På balkongen har han gjort ett 90-graders hörn, vilket ser riktigt bra ut.

8. 1
    Medlem · Nivå 14
    Hantverk är inte exakt utan beror på handlag och ingen detalj blir exakt som det andra.
    Om du är missnöjd så är det självklart att du ska tala om det och försöka komma fram till en lösning.
    Estetiska fel har man ofta ingen rätt att få åtgärdade kostnadsfritt så länge det inte är tekniskt felaktigt utfört med det sagt så kanske din hantverkare åtgärdar det oavsett då de flesta vill ha nöjda kunder.

9. C
    Medlem · Nivå 16
    Kan inte undgå tanken på att TS hörn inte skulle vara långtifrån om man bara målade in det.

10. hscn
    Renoverare · Nivå 10
    Är väl just det som är bedrövligt. Två minuter till med hammare och lite färg så hade det varit acceptabelt.