Missnöjd med klinkersgolvet

3k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hjälp!vi är inga experter och känner oss osäkra på vad man kan kräva av en fackman som vi anlitat att göra vårt badrum för oss.men vår känsla är att så här kan det väl inte se ut.nu vet vi inte vad vi ska ta oss till! ska det verkligen se ut så här?enligt killen som gjort det är det bara mjukfogningen som återstår sen är hans arbete klart säger han.

snart kommer han hit och vill har resten av pengarna, men vi vet inte om vi har rätt i vår kritik.detta kanske är helt normalt? ska vi kräva att han gör om golvet eller kanske ett prisavdrag istället och vi får leva med det. hur skulle ni gjort?kan man hitta någon kontrollant som kan bedöma kvalitén på arbetet och var hittar man en sån?

vi bifogar lite bilder så ni kan döma själva.....

runt avloppsbrunnen....

där tvättstället ska sitta....

runt rören till elementen....

bred och konstig fog vid dörrkarmen...

förutom detta är det flera fogar som inte är ifyllda ordentligt och små hål i dom här o var, och vissa plattor är mer nertryckta än andra vilket gör att plattorna är ojämna på flera ställen så att vissa ligger högre än andra med höga kanter som resultat.även om det ska vara fall så ska väl plattorna ligga jämt i samma nivå.när vi frågade om detta så sa han att det är tillåtet med nivåskillnader mellan plattor med kanter som inte överstiger tjockleken på en krona.men som sagt vi är helt novisa.

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag vet inte vad ni ska kräva men en sak är riktigt säkert -- så där ska det inte se ut när en vit hantverkare har varit i farten!

Mitt förslag är att:

1) Släpp inte en krona till firman.
    2) Påtala för firman, gärna högsta chefen eller liknande, att du är mycket missnöjd med det utförda arbetet.

Se hur de reagerar, med lite tur inser de att gubben som gjort jobbet är helt ute och cyklar och erbjuder er att göra om det eller göra saftiga prisavdrag. Oavsett vad ska du vara lite skeptisk om de erbjuder sig att knacka upp väl valda plattor för att fixa saker -- det är i princip omöjligt att lyfta en kakel/klinkerplatta utan att skada tätskiktet.

Vid minsta undran, konsultera forumet. Den samlade kompetensen här verkar vara mycket hög!

3. J
    Medlem Nivå 15
    Ser förfärligt ut. Hur ser det ut runt golvbrunnen? Ser väggarna bra ut?

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Stämmer med i missnöjeskören.

Massa onödig fogmassa kvar som skall tvättas bort.

Plattorna ser ut att ha skurits med slägga.

Är det samma firma som gjort underlaget? Isf skulle då jag kräva noggrann dokumentation på detta då kvaliten på jobbet starkt kan ifrågasättas.

Icke att de ska ha ett öre för det dära jobbet. Jag är inget proffs men skulle inte nöja mig med det resultatet om jag gjorde det själv.

Gärna fler bilder!

5. A
    Medlem Nivå 1
    till saken hör att vi gjorde det svart.killen blev rekommenderad av släktingar och vi såg det han gjort för dom och det såg kanon ut. sen är han kvalitetskontrollant när det gäller badrum för ett stort välkänt bygg företag så vi hade ingen anledning att tro att han skulle göra ett slarvigt arbete. när vi påtalade att vi var oroliga över golvet ville han erbjuda oss att antingen ett prisavdrag på 2000 eller att han gjorde om det men då om vi köpte nya plattor så skulle han stå för jobbet.kan han göra om golvet utan att förstöra tätskiktet under?

Brunnen ser väl bra ut tror vi-hoppas att den är gjord enligt reglerna.

väggarna ser väl ok ut tror vi

6. T
    Medlem · Nivå 13
    Man får vad man betalar för!

Tyvärr........

7. J
    Medlem Nivå 15
    Fult kapat även runt brunnen (men jag ser inga problem med det rent tekniska), och en absurt liten bit golvplatta mot bakväggen. Vilken sopa.

Det går utmärkt att lägga på ett lager klinker till ovanpå det befintliga golvet. Ta antingen prisavdraget och låt någon annan göra om det, eller kräv att han gör om det och kika över axeln på honom så att det blir bra. Jag skulle rekommendera det första alternativet.

8. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Om han inte är tillmötesgående så kan ni ju alltid hota att maila bilderna till byggföretaget han representerar. Även om de säkert vet att ha jobbar på sidan om så lär de väl knappast vara glada att kopplas ihop med ett sådant klåpararbete.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: