Byggahus.se

Missnöjd med arkitekt

1. C
    Medlem · 357 inlägg

Conan

Medlem
    vad gör man?

Vi satt vid två tillfällen om vardera 1-2 timmar med arkitekten och redogjorde för våra behov och våra önskemål. Lämnade över alla skisser på planlösning som jag gjort själv och även en massa foton på detaljer och hus vi gillar.

Vi fick ett takpris på 30 timmar och allt skulle göras löpande. Jag frågade hur vi gör om vi väljer att inte gå vidare. dvs. arkitekten misslyckas så kapitalt så att det inte finns någon anledning att gå vidare och fick svaret att arkitekten ändå har en kostnad osv, etc, mm.

Jag föll till föga, ville ju KOMMA IGÅNG! När vi sedan fick en skiss från arkitekten så vi stopp.

Frågan är nu vad som gäller. Kan man komma ur eller är det bara att slänga iväg pengarna och gå vidare?

2. A
    Medlem · 2 418 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Missnöjd med arkitekt

Det beror på. Du kan nog bereda dig på att betala den tid arkitekten lagt ned åtminstone. Att dina och arkitektens åsikter inte passar ihop är nog en risk man får ta.

Det muntliga avtal ni verkar ha innebär ju att du accepterar att betala för nedlagd tid.

Detta sagt utan att vara närmare insatt i det aktuella fallet.

3. M
    Medlem · 892 inlägg

Eftersom ni har kommit överens om att ta allt jobb löpande så betalar ni ju för arktitektens tid, inte resultatet. Som arkitekten säger så tar han ju betalt för sin tid, inte hurvida ni till slut använder hans skisser.

Det är ju, ur en konsults synvinkel, orimligt att arbeta gratis bara för att kunden inte vill använda det material man har tagit fram.

4. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Vad jag förstår har ni alltså köpt ca 4 timmar + de timmar arkitekten lagt ner på sitt förslag. En skiss tar inte många timmar att ta fram så jag skulle tippa att ni ligger på ca 1 - 1 1/2 arbetsdag totalt. Arkitekter ligger väl på ca 600 kr / timme så det rör sig förmodligen om 5000 - 8000 kronor totalt. Det är "ingenting" på ett husbygge och om ni inte känner att ni har förtroende för honom så är det bara att betala och gå.

Det kan ju vara idé att diskutera kostnaden om skissen totalt avviker från era önskemål, då har han inte gjort sitt jobb.
    Alternativt så tar ni en extra funderare på den skiss ni har fått, ibland kan det ta en stund innan man ser fördelar med nåt man inte har förväntat sig.

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 891 inlägg

Skulle nog vilja påstå att en arkitekt tar 800-1.000/timme inkl. moms. En första skiss tar förmodligen uppåt 30 timmar.

Dock är det synnerligen oseriöst av "era" arkitekter att inte klart redovisa detta och ännu mindre seriöst att inte skriva ett uppdragsavtal. En seriöst menande arkitekt med bra självförtroende skriver ett avtal där den första "skissande" delen renderar en lägre summa, ca 10-20.000kr (även om antalet nedlagda timmar uppgår till mycket mer). Är kunden inte nöjd så skall det finnas möjlighet att hoppa av.

Tyvärr låter som om ni hamnat hos fel arkitekt. Hoppas det stämmer bättre nästa gång.

6. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Hm, jag glömde nog Nuders del :p så då börjar vi på ca 800, korrekt "katten".

Det kan ju diskuteras vad en skiss är, men det borde inte ta så lång tid för ett proffs att dra upp ett enkelt förslag. En skiss är i min värld ett utkast för att se om kunden överhuvud taget ligger på samma våglängd.

Visst, en del kunder styr arkitekten stenhårt från början medan andra ger fria händer för att få ideér som man kanske inte själv har tänkt på.

Det vore ju synnerligen oproffsigt att detaljrita ett sekelskifteshus baserat enbart på några grundönskemål (antal rum, storlek o.s.v) utan att diskutera typ eller stil med kund om kunden egentligen är ute efter ett nyfunkis.

Vi hade en lång lista med önskemål men inget om specifikt utseende, vi fick två helt skilda förslag (handritade) efter kort tid och fastnade för ett av grundkoncepten. Det jobbade vi tillsammans vidare på, fortfarande i skissform, tills vi var nöjda. Först då renritades allting och måttsattes i detalj.

7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 133 inlägg

yonna

Medlem

Jag håller med Hemmakatten. Den första/de första skisserna kräver tankeverksamhet, platsbesök & genomgång med uppdragsgivarna vad de förväntar sig. Det är idéerna man betalar för - inte en snabb standardskiss - om man vill ha det senare ska man naturligtvis välja ur det rika urval som finns hos husföretagen. Man väljer arkitekt för att man vill ha något skräddarsytt, något som passar just mig och mina behov och något som passar in just på den mark jag valt ut. Jag betalar för konstnärligheten, kreativiteten och mitt personliga förtroende för den arkitekt jag valt. Fungerar inte kommunikationen redan på skisstadiet bör man avbryta samarbetet - och naturligtvis betala för nedlagd tid. En seriös arkitekt lämnar över ett uppdragskontrakt för undertecknande och i detta skall framgå alla delmoment och möjligheter att avbryta samarbetet samt vad avbrott kostar.

8. C
    Medlem · 357 inlägg

Conan

Medlem

Nåväl, fakturan kom och den stannade på 18200.-. Kunde lika gärna satt fyr på pengarna.

Innan vi gick igång föreslog jag ett afffärsuplägg där vi delade risken. Dvs, om vi kände att arkitekten inte förstod vad vi var ute efter eller om arkitens "stil" inte passade oss kunde han behålla skisserna och han fick hälften betalt, vilket mostvarar kostnaden han lagt ner. Däremot, om vi kände att vi var på samma våglängd och kunde använda oss av skisserna då ville jag naturligtviis betala fullt pris. Jag tyckte nog det var ett bra upplägg eftersom jag varken har erfarenhet av arkiktekt eller visste av vad han kunde prestera.

9. C
    Medlem · 357 inlägg

Conan

Medlem

Nu är jag klar och jag har ritat huset helt själv! En fantastisk känsla måste jag erkänna!

Jag laddade ner ett program från Punch Software, Punch Home Design Architectual Series 4000 för 250 USD och ritade upp allting där. Ett fantastiskt hjälpmedel eftersom man enkelt kan göra små ändringar utan att behöva sätta sprätt på konsultpengar. Jag har nog ett femtiotal alternativa planlösningar och exteriörer nu i datorn. Men jisses vad timmar jag lagt ner. Har nog inte sovit mer än 4 timmar per natt sedan mitten på januari och är nu helt slut. Men oerhört belåten!

Nåväl, nu har vi en planlösning som definitivt är vår egen och som passar våra behov på pricken. Vad som återstår är att lägga den sista touchen på exteriören och då tar jag in en arkitekt och efter det får en konstruktör fixa konstruktionsritningar.

10. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Gratulerar till ett, som det låter, bra jobb! :D

Alter ego

11. C
    Medlem · 357 inlägg

Conan

Medlem

Vi får väl se. Byggaren måste ju räkna på eländet också så det slutar väl med en barack på tomten :)

12. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Men rita på den också så blir det i alla fall en snygg barack!! ;D

Alter ego

13. C
    Medlem · 357 inlägg

Conan

Medlem

*ASG* ;D

14. B
    Medlem · 21 inlägg

Barbarella

Medlem

Hej Conan,

sorry att det blev fel med arkitekten, är du säker på att du har lagt ned nog med tid och åtanke när ni valde den i första hand? eller finns kanske en del av problemet där?
    grattis att du har ritat ditt hus själv nu, och hoppas du uppskattar nu eftersom du har lagt ner så mycket tid själv en arkitekts arbete, räkna gärna ut hur mycket du har kostat dig själv, ner du la ner allt detta tid på att rita ditt hus, så förstår man kanske lättare hur dyrt/billigt arkitekten är/hade varit, och glöm inte, att vi har behövt plugga i genomsnitt 6 år för att bli Arkitekter.
    MvH
    Barbara

15. C
    Medlem · 357 inlägg

Conan

Medlem

och glöm inte, att vi har behövt plugga i genomsnitt 6 år för att bli Arkitekter

Och jag betalar gladeligen för den kompetensen. Så länge jag är nöjd med resultatet vill säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.