Byggahus.se

Misslyckade spolning och ändå en faktura

1. E
    Medlem · Stockholm · 17 inlägg

eje64

Medlem
    Vi hade totalstopp i avloppet från köket strax i november och tog hit en spolfirma, SPOLIA, som skulle få bort stoppet. I samband med samtalet om stoppet, så tyckte de att jag även borde passa på att spola alla rör, då merkostnaden var minimal. Jag höll med om det och beställde en Fullspol.

Problemet var att de trots intensivt arbete inte fick bort stoppet och lämnade mig med en kommentar att det måste vara en felkonstruktion som gjorde att de inte lyckades spola bort stoppet. De hävdade även att stoppet måste sita i den kommunala delen av nätet. Jag ringde kommun som kom med två killar och snabbt kunde konstatera att det kom avloppsvatten från huset till den kommunala brunnen. Således var stoppet inne i fastigheten. De hjälpte dock till att felsöka, vilket jag är mycket tacksam för och tillsammans kom vi fram till att stoppet måste vara på det röret som går från köket under huset och där resten av huset ansluter under huset.

Jag fick tipset att ringa en annan spolfirma och de kom följande dag och på ca 15 min kunde spola rent röret och problemet var löst.¨

Nu vill dock Spolia ha betalt för fullspolningen minus 10% som avdrag för att de inte spolade köket. Det var ju där problemet fanns som gjorde att jag kontaktade dem från början. De menar dock att de gjorde en fullspol exkl köket och vill ha betalt för det. För mig blir det väldigt konstigt, som att åka till bilverkstaden för att byta en strålkastare och de säljer in att de även kan tvätta bilen för en lite ökad kostnad, men de lyckas inte laga strålkastaren.

Jag har bestridit fakturan, men de menar att jag skall betala för spolningen - 10%, Hur hade ni gjort? Stridit til sista bloddroppen eller vara suckat och betalat 2.500 kr?

• Laddar…
  2. C
    Medlem · 14 357 inlägg
    Vad kostade det att anlita den andra spolfirman som lyckades lösa problemet?

3. E

eje64

Medlem
    Det gick på 3.600 kr och det var väl värda pengar då de var superproffsiga (Miljövision i Nacka/Värmdö)

4. C
    Medlem · 14 357 inlägg
    Ändå en nätt timpenning om det bara tog en kvart att fixa. Antar att det var jourtaxa? Var även första firman på jour?

Fattar inte riktigt hur det gick till. Började de i lugn och ro med fullspolningen för att sedan gå bet på det de egentligen kommit dit för? Eller började de i köket för att sedan ge upp och övergå till "bonusjobbet" med fullspolningen?

5. E

eje64

Medlem
    De började i köket, men fick inte loss stoppet och bestämde sig sedan för att "backa" in i röret (om jag fattade det rätt). Det höll på länge, men det kändes som de inte riktigt visst vad det gjorde.
    Det första jobbet med Spolia var inte jour, men den andra firman gjorde det på jour tid.

6. M
    Medlem · gotland · 199 inlägg

marka

Medlem
    Har ni kommit överens om att de ska spola även det som inte har stopp så bör man ju betala för det oavsett hur det gick med själva stoppet, möjligtvis att man kan få dom att dra av lite mer än 10% men det är ju fortfarande en beställd och utförd tjänst för spolning av resterande anläggning så den bör betalas. Även i verkstadsexemplet så bör man betala för biltvätten, den är ju utförd.

• Laddar…
  7. C
    Medlem · 14 357 inlägg
    Jag skulle helt klart uttrycka mitt missnöje över att du pga deras misslyckande nu blev tungen att ta in en annan firma på jour för 3 600 spänn. Som dessutom löste problemet på en kvart. Skulle jag betala de 2 500? Kanske, skulle nog definitivt be dem komma med ett bättre bud.

Dessutom - hur tänkte de när de fortsatte att göra en fullspolning efter att de "konstaterat" att det var stopp ute i gatan? Funderade de aldrig på vart det vattnet tog vägen?

8. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 546 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Man betalar dom i första hand för att de kom förbi med spolbil och spolade. Inte nödvändigtvis för att de fick bort stoppet.
    Frågan är då om de gjorde ett bra jobb, men ändå inte lyckades få bort stoppet, eller om de inte fick bort stoppet pga slarv.
    Skulle du t ex hälla betong i röret eller på annat sätt göra det omöjligt att lösa problemet, borde det vara självklart att de borde få betalt för insatsen.

Så det intressanta är varför den andra firman lyckades. Hade de annan utrustning? och kan man förvänta sig att den första firman också hade den? Eller försökte den första firman lösa proppen med nått medel, och han det verka under tiden du väntade på firma nr2?

Men nu har du bestrida fakturan, och då ska du betala det ostadiga beloppet, dvs merkostnader för fullspolningen jämfört med bara köksavloppet.

• Laddar…
  9. E

eje64

Medlem
    Det kändes som vi inte riktigt visste vad de gjorde, överhuvudtaget!!!
    De tycker att det varit justa som sänkte fakturan från 3000 till 2500 kr. Vet inte om jag håller med, men samtidigt har jag ju fått rören spolade.

10. E

eje64

Medlem
    Håller med om att det självklart skulle kunna vara så att det vore en omöjlig uppgift (ex med betong i rören), men ni var det en fettklump i röret som firma två lyckades spola bort med hetvatten, på samma vis som Spolia misslyckades.
    Min, om än något okunniga bedömning, är att de använde samma typ av utrustning, hetvatten

11. harry73

bra på allt
    Då skulle jag argumentera att ni antingen bara betalar extrakostnader för fullspolningen eller så betalar ni allt minus den extra jourutryckningen ni behövde

• Laddar…
  12. Violina
    Husägare · 2 757 inlägg
    Jag hade ringt upp spola och meddelat dem att ni i det fallet de kräver betalning av er kommer skicka krav på betalning av dem för jourspolningen ni fick göra för att lösa problemet de gick bet på.

13. A
    Medlem · 3 inlägg

ACJ1966

Medlem
    Hej, jag råkade ut för samma problem för ett par månader sedan. Jag hade stopp i avlopp i köket och det kluckade i samtliga avlopp på nedervåningen. Jag beställde och betalade för helspolning 3000 kr över och undervåning då jag tänkte att det var lika bra. Stoppet var borta, men direkt efter uppstod en stark avloppslukt i huset. Har spolat en gång många år tidigare (minst 10 år sedan) och då var det inga problem (annan firma. Jag trodde att lukten skulle avta, och väntade kanske lite för länge med att kontakta dem, då lukten blev värre. Jag fick ett väldigt arrogant och otrevligt bemötande och de sa att jag skulle kontakta kommunen. Jag kontaktade kommunen som kom med en spolbil. Vad de såg så var stoppet förflyttat utanför huset, men det var inte avlägsnat tillräckligt, varmed det verkade som om det gick tillbaka in mot huset. Nu ett par månader senare, började det klucka i avloppen på bottenvåningen igen, och vi är väldigt noga med att hälla YES diskmedel i avloppen med uppkokat vatten, en gång per månad. Jag kommer inte att anlita SPOLIA igen, vare sig problemet ligger hos dem för dåligt utfört arbete, eller om det är ett annat problem som ligger utanför huset. Jag reagerade när jag läste detta inlägg eftersom det är så likt mitt problem.

• Laddar…
  14. harry73

bra på allt
    Mitt tips är att börja använda soda i sin olika varianter (bicarbonat, natriumkarbonat, kaustiksoda) som rengöringsmedel och spola det efteråt genom köksavloppet.

15. A
    Medlem · 3 inlägg

ACJ1966

Medlem
    Tack för tips! Bikarbonat provade jag i samband med stoppet, men du menar att spola regelbundet. Kaustiksoda säger rörmokare ska undvikas däremot. Har hört att snålspolande toaletter kan ställa till det, i lite äldre hus. Hoppas slippa byta ut den toalettstol vi satte in på övervåningen förra året, men även om det är så, borde det inte bli stopp så snabbt igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.