Vi hade totalstopp i avloppet från köket strax i november och tog hit en spolfirma, SPOLIA, som skulle få bort stoppet. I samband med samtalet om stoppet, så tyckte de att jag även borde passa på att spola alla rör, då merkostnaden var minimal. Jag höll med om det och beställde en Fullspol.
Problemet var att de trots intensivt arbete inte fick bort stoppet och lämnade mig med en kommentar att det måste vara en felkonstruktion som gjorde att de inte lyckades spola bort stoppet. De hävdade även att stoppet måste sita i den kommunala delen av nätet. Jag ringde kommun som kom med två killar och snabbt kunde konstatera att det kom avloppsvatten från huset till den kommunala brunnen. Således var stoppet inne i fastigheten. De hjälpte dock till att felsöka, vilket jag är mycket tacksam för och tillsammans kom vi fram till att stoppet måste vara på det röret som går från köket under huset och där resten av huset ansluter under huset.
Jag fick tipset att ringa en annan spolfirma och de kom följande dag och på ca 15 min kunde spola rent röret och problemet var löst.¨
Nu vill dock Spolia ha betalt för fullspolningen minus 10% som avdrag för att de inte spolade köket. Det var ju där problemet fanns som gjorde att jag kontaktade dem från början. De menar dock att de gjorde en fullspol exkl köket och vill ha betalt för det. För mig blir det väldigt konstigt, som att åka till bilverkstaden för att byta en strålkastare och de säljer in att de även kan tvätta bilen för en lite ökad kostnad, men de lyckas inte laga strålkastaren.
Jag har bestridit fakturan, men de menar att jag skall betala för spolningen - 10%, Hur hade ni gjort? Stridit til sista bloddroppen eller vara suckat och betalat 2.500 kr?
3 399 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Misslyckade spolning och ändå en faktura
Sida 1 av 2
-
2 feb 2021 16:28 #2
Vad kostade det att anlita den andra spolfirman som lyckades lösa problemet?
-
2 feb 2021 16:43 #3
-
2 feb 2021 16:53 #4
Fattar inte riktigt hur det gick till. Började de i lugn och ro med fullspolningen för att sedan gå bet på det de egentligen kommit dit för? Eller började de i köket för att sedan ge upp och övergå till "bonusjobbet" med fullspolningen? -
2 feb 2021 16:56 #5
Det första jobbet med Spolia var inte jour, men den andra firman gjorde det på jour tid. -
2 feb 2021 17:00 #6
Har ni kommit överens om att de ska spola även det som inte har stopp så bör man ju betala för det oavsett hur det gick med själva stoppet, möjligtvis att man kan få dom att dra av lite mer än 10% men det är ju fortfarande en beställd och utförd tjänst för spolning av resterande anläggning så den bör betalas. Även i verkstadsexemplet så bör man betala för biltvätten, den är ju utförd.
- Laddar…
-
2 feb 2021 17:41 #7
Dessutom - hur tänkte de när de fortsatte att göra en fullspolning efter att de "konstaterat" att det var stopp ute i gatan? Funderade de aldrig på vart det vattnet tog vägen?- Laddar…
-
2 feb 2021 18:18 #8
Man betalar dom i första hand för att de kom förbi med spolbil och spolade. Inte nödvändigtvis för att de fick bort stoppet.
Frågan är då om de gjorde ett bra jobb, men ändå inte lyckades få bort stoppet, eller om de inte fick bort stoppet pga slarv.
Skulle du t ex hälla betong i röret eller på annat sätt göra det omöjligt att lösa problemet, borde det vara självklart att de borde få betalt för insatsen.
Så det intressanta är varför den andra firman lyckades. Hade de annan utrustning? och kan man förvänta sig att den första firman också hade den? Eller försökte den första firman lösa proppen med nått medel, och han det verka under tiden du väntade på firma nr2?
Men nu har du bestrida fakturan, och då ska du betala det ostadiga beloppet, dvs merkostnader för fullspolningen jämfört med bara köksavloppet.- Laddar…
-
3 feb 2021 11:55 #9
De tycker att det varit justa som sänkte fakturan från 3000 till 2500 kr. Vet inte om jag håller med, men samtidigt har jag ju fått rören spolade. -
3 feb 2021 11:59 #10
Min, om än något okunniga bedömning, är att de använde samma typ av utrustning, hetvatten -
3 feb 2021 12:16 #11
Då skulle jag argumentera att ni antingen bara betalar extrakostnader för fullspolningen eller så betalar ni allt minus den extra jourutryckningen ni behövde
- Laddar…
-
3 feb 2021 12:36 #12
- Laddar…
-
5 feb 2021 12:23 #13
- Laddar…
-
5 feb 2021 13:17 #14
Mitt tips är att börja använda soda i sin olika varianter (bicarbonat, natriumkarbonat, kaustiksoda) som rengöringsmedel och spola det efteråt genom köksavloppet.
-
5 feb 2021 13:30 #15