Byggahus.se
Polos skrev:
Varför säger du att det är skit ? Har du erfarenhet av den sortens trall .
Alla tycker inte om tryckt trall , jag själv föredrar tryckt men då ska den vara brun tycker den är mycket snyggare än den gröna .
Om du kollar in hans övriga bilder på sitt bygge så är det bara trätrall han har lagt, Noll kunskap och erfarenhet av träkomposit.
Han vill bara provocera helt enkelt��

F1Alex skrev:
Om du kollar in hans övriga bilder på sitt bygge så är det bara trätrall han har lagt, Noll kunskap och erfarenhet av träkomposit.
Han vill bara provocera helt enkelt��
Man får hoppas att den om köper det huset inte ser tråden här på byggahus

• Gilla
F1Alex
  • Laddar…
QUOTE=Polos;2430094]Man får hoppas att den om köper det huset inte ser tråden här på byggahus[/QUOTE]

Och vad har denna tråd med min eventuella husförsäljning att göra? Visst var jag lite provokativ när jag använde mig av " komposkit " istället för komposit ( ironi )

Sen så skrev jag att det var snyggt & skönt mot fossingarna med en såpad träaltan ( blir ej speciellt hal som någon skrev ) å då skrev du själv att du tyckte det såg förjävligt ut med grå träaltan = lika god kålsupare som oss andra!

Finns ingen anledning att komma med personliga påhopp.

Och provocera är du ganska bra på själv :)

Och så ber jag om ursäkt om jag uppfattats provokativ & elak, tyckte själv att jag var lite rolig när jag skrev " komposkit " men kanske inte :)

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F1Alex F1Alex skrev:
Jag valde [länk] efter att varitt uppe på Globens terass, där ligger deras träkomposit och har legat där i minst 5år. Priset jag betalade var 319kr/kvm idag ligger den på 345kr/kvm såg jag nu. Det är lite pilligt och det gäller att vara noggrann och följa tillverkarens monteringsbeskrivning. Skickar med några bilder på mitt resultat, jag valde att lägga en ram runt och 2st avdelare i mitten för att slipoa skarvar.
Hej F1Alex! Har du ihålig eller massiv träkomposit? Hur ser din trall ut nu när det gått ytterligare lite tid? Fortfarande nöjd? Hur lätt blir det repigt och går det bra att putsa bort dessa repor? Uppskattar om du kan skicka några bilder :) Vi fick precis hem provbitar från Scandinavianplank men det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut när man lagt en hel trall. Vi planerar en trall på 140 kvm exkl. ytan för en pool, men vill försöka få en bra bild om träkomposit innan vi beställer den mängden material. Det är ju som redan sagts inte helt gratis..

Med vänlig hälsning,
Andreas

Redigerat:
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
[QUOTE="lens, post: 2760729, member: 124518"

Hej Andreas,
Träkompositen är verkligen grym men lite jobbig att lägga om man vill få ett bra resultat. Vi valde den grafitgråa som bleks minst av alla färger enligt SP. Repig blir den men inget jag eller någon annan stör sig på. Jag drog ett parasollfäste så det blev en reva på 20cm, slipade med 80 och 120 papper, blev helt ok. Jag spolar av altanen varje år med högtryckstvätten och ipr kom grannen dagen efter aom inte hade sett när jag spolade och sa... jäklar den ser fortfarande ny ut.
Det jag kan säga är att jag ångrar absolut inte inköpet och kommer att köpa träkomposit till nästa projekt.
Jag kan skicka lite bilder och mera bra tips.
Kontakta mig här på byggahus och skicka din privata mail via byggahusmailen.

F1Alex F1Alex skrev:
Nej jag har ingen svikt, jag har byggt med 45X145 med 300mm mellan. Tänk till en extra gång hur du vill ha det, ram runt eller med öppna ändar som du täcker med en täckbräda. Skall du lägga som jag gjort med avdelare så måste du bygga reglarna likt en stege där avdelarna skall ligga. Svårt att förklara men vill du så kan jag skicka dig bilder på hur mitt bjälklag såg ut , maila privat så skickar jag lite bilder och några bra tips för att lyckats.
Lycka till����
jag skulle jättegärna vilja se hur du löste det med reglarna när du har avdelare

Velar fram och tillbaka hur jag ska göra med pooltrall. Vill ha så underhållsfritt som möjligt så har sneglat på komposit förstås.
Men brorsans polare som har komposittrall gnäller över att det blir sjukt varmt i solen. De spolar vatten på den för att kunna gå på den påstår de.
Vad har ni för erfarenheter angående detta?

• Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Y y98matan skrev:
Velar fram och tillbaka hur jag ska göra med pooltrall. Vill ha så underhållsfritt som möjligt så har sneglat på komposit förstås.
Men brorsans polare som har komposittrall gnäller över att det blir sjukt varmt i solen. De spolar vatten på den för att kunna gå på den påstår de.
Vad har ni för erfarenheter angående detta?
Ja den blir ganska varm om solen steker på men den är underhållsfri och snyggare.
Allt har för och nackdelar.

Jag har köpt ett utebord med ytan i nån slags komposit. Aldrig mer. Solen bryter ned ytan och det blir ett slags mikroplast som missfärger hela altanen.

T Polos skrev:
Det är många som inte fattar hur man kan ha ful trall heller 😄
Själv tycker jag det är snygg med slipad betong som altan och gärna med golv värme
.. och jag föredrar sågad natursten, tex kalksten. Varm i solen och avger värme länge på kvällen. Dessutom naturligt vacker. Just sayin .. :)

• Gilla
Johan Olsson och 1 till
  • Laddar…
T tane skrev:
Hej,
Hösten 2013 bestämde vi lägga nya plankor på altan av träkomposit med material som har 25 års garanti. Materialet kommer från TimberTech. Resultatet blev verkligen fint och vi var nöjda i början:). När hösten fortsatte märkte jag dock att springor mellan plankor i långändan hade blivit tydligt synliga.:(
Materialet hade börjat krympa. Lite får man tåla tänkte jag, men problemet tog inte slut där. Nu på våren märker vi att materialet hade även börjat svälla upp i skarvarna :mad:. Det ser nästan för djävligt ut i solsken. Har någon råkat ut för samma sak och är det bara riva bort allt och börja från början. Leverantören har bett oss att vänta antal veckor för att se om materialet drar sig tillbaks.
Jag har aldrig varit med om att ett material drar sig tillbaks avsevärt när den en gång har svällt upp. Fukten har gjort sitt, och det är normalt omöjligt att åtgärda så att det blir bra igen.
Några tips och råd vad kan göras?
Hej , det beror troligen på att plastskiktet sväller betydligt mer än trä. Enligt instruktionen för läggningen av plankorna, så skall det vara 4 mm avstånd - plankorna får inte ligga an mot varandra. Min son har haft liknande "plankor" på sin balkong ett flertal år och utan problem.

• Gilla
pingutomten och 1 till
  • Laddar…
Hej! Lade också ett träkomposit från scandinaviain plank för 4 år sedan och inga problem med svällning el dylikt.Använde ihåligt plank.Enda sak som jag märkt är att färgen (gråsvart) bleknat lite i solen under åren,men tycker inte det gör något,även blir det lite färgrepor från altanstolar.Snickarn la golvet under oktober och det regnade i princip hela tiden så tycket kvaliten är hög

• Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Jag funderar på brandrisken med plastplakor. Själv har jag inte plast varken utomhus eller inne.

a.o.f a.o.f skrev:
Jag funderar på brandrisken med plastplakor. Själv har jag inte plast varken utomhus eller inne.
Vad tänker du på då, brandrisken med träkomposit?

Brinner komposit snabbare än trä. Är det mer lättantändligt. Avger det giftiga gaser m.m..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.