Byggahus.se

Misslyckad altan med träkomposit

1. T
    Medlem · Stockhom · 20 inlägg

tane

Medlem
    Hej,
    Hösten 2013 bestämde vi lägga nya plankor på altan av träkomposit med material som har 25 års garanti. Materialet kommer från TimberTech. Resultatet blev verkligen fint och vi var nöjda i början:). När hösten fortsatte märkte jag dock att springor mellan plankor i långändan hade blivit tydligt synliga.:(
    Materialet hade börjat krympa. Lite får man tåla tänkte jag, men problemet tog inte slut där. Nu på våren märker vi att materialet hade även börjat svälla upp i skarvarna :mad:. Det ser nästan för djävligt ut i solsken. Har någon råkat ut för samma sak och är det bara riva bort allt och börja från början. Leverantören har bett oss att vänta antal veckor för att se om materialet drar sig tillbaks.
    Jag har aldrig varit med om att ett material drar sig tillbaks avsevärt när den en gång har svällt upp. Fukten har gjort sitt, och det är normalt omöjligt att åtgärda så att det blir bra igen.
    Några tips och råd vad kan göras?

2. F
    Medlem · Södermanland · 39 inlägg

FarmerBob

Medlem
    Hej

Ser inte så kul ut blir det inte vassa kanter? Det är väl inte helt gratis heller, så man tycker ju att det ska hålla sig fint en längre tid.

• Laddar…
  3. T

tane

Medlem
    Gratis är det inte direkt, ca. 1000 SEK/kvadrat.
    Vi får se vilket mötande det blir av leverantörer.
    Att materialet kostar är en sak, men det tillkommer också en rejäl summa av arbetskostander.
    Och visst, det blir vassa kanter med.
    Vem vet hur det kommer att se om ett år när regn och rusk har misshandlat altaner mer.

Finns det inte någon materialtest dessa dagar. För denna träkomposit utlovas 25 års garanti.

Materialet höll några veckor innan den började krympa något, och efter vinter ser ni ytterligare resultatet på bilder
    Materilat har insugit fukt och svälld. Pust !

4. F1Alex
    Medlem · västragötaland · 134 inlägg

F1Alex

Medlem
    Det såg inte roligt ut�� har du hört något från leverantören ännu?
    Vilken tid på året byggde du altanen?
    Vard det kallt, varmt, fuktigt?

• Laddar…
  5. T

tane

Medlem
    Vi byggde altanen tidig höst förra året när det var fortfarande relativt torrt. Hade knappt regnat något.
    Klimatet borde inte orsakat några problem.
    Återförsäljaren ringde idag och undrade om inte saken var redan fixat. Leverantören, enligt han, hade sagt att
    ärendet var redan åtgärdat. Jag gjorde en skriftlig reklamation, och om inte den biter så fortsättning följer på annat sätt.
    Dock önskar jag att leverantören beter sig sunt och tar sitt ansvar utan att krångla till.
    Materialet helt enkelt håller inte vad som lovas. Det går ju bra att testa också.
    Jag har några plankor över och kan utföra tester och dokumentera om det skulle vara nöjdvändigt.
    Problemet, som jag förstår, uppstår inte på ovan-/undersida som skyddas av polymer utan i ändan av plankan som är utan skydd och blir utsatt för fukt, speciellt i skarvarna mellan plankor där fukten blir instängd.

6. F1Alex

F1Alex

Medlem
    Det är som vanligt alltså att man måste jag leverantören när man skall reklamera, tråkigt. Hoppas dom nu ersätter dig för allt även arbetskostnaden.
    Själv beställde jag från en annat företag som har en tredjedel av ditt pris men där jag verkligen hoppas slippa ditt problem.
    Jag får återkomma med resultatet.

• Laddar…
  7. T

tane

Medlem
    Om du inte hunnit installera altanen än skulle jag rekommendera en ordentlig behandling av ändarna av plankor innan montering med något vattenavvisande behandlingsmedel. Träkomposit som vi köpte är inte klimattåligt nog. Återkom gärna hur det gick för dig så vet vi om mer om det kan vara ett generellt problem med träkomposit, eller bara med den sorten som vi köpte.

• Laddar…
  8. F1Alex

F1Alex

Medlem
    Fick rådet att låta trallen ligga ute i solen minst ett dygn före montering och sedan montera när det är som varmast. Detta för att undvika att skarvarna sväller/trycks ihop. Hur många mm hade du mellan skarvarna eller monterade du dikt ann?
    Din trall ser inte ut som min?
    kolla in denna sidan där jag köpte,

http://www.scandinavianplank.se/

9. T

tane

Medlem
    Vi är monterade plankorna utan mellanrum. Det som hände att plankorna krympte så det blev mellanrum efter några veckor. De flersta material brukar svälla vid fukt och krympa vid torrt väder.
    Jag håller med mitt material ser helt annorlunda ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20140507 005.jpg

10. F1Alex

F1Alex

Medlem
    Nu ser jag att det är ju en träkärna, där har du boven tror jag. Det är en mera laminerad planka ju, sa du 1000kr/m2??? Det som jag köpt är plast och trä blandat, helt annan produkt. Se till att få stålarna tillbaka, du kommer nog aldrig ifrån ditt problem med ny trall tyvärr. Köp sedan det jag köpt.

• Laddar…
  11. F1Alex

F1Alex

Medlem
    Du kan beställa en gratis provbit från dom så att du verkligen kan se skillnaden och sedan bestämma om du skall köpa nytt.

• Laddar…
  12. T

tane

Medlem
    Det är precis samma vad jag har konstaterat med. Materialet invändigt är inte avsedd för fukt.
    Ytan är av plast och OK, men oskyddad ända ställer till.
    Och visst - kostar över 1000 SEK/m2. Kan kollas på TimberTech produktsida på web.
    Jag skall begära full ersättning, och inte enbart för materialet utan även för jobbet.
    Jag hade mycket högre tankar om detta material, och inte minst när det lovas 25 års garanti.

13. Marre666
    Medlem · Västra Götaland · 663 inlägg

Marre666

Medlem
    Varför byggdes det inte i trä som bevisat håller? Finns ju en massa fina träslag för under 1000:- / m2 Rent estetiskt kanske :) ?

• Laddar…
  14. F1Alex

F1Alex

Medlem
    Trä är bra men bleknar och får flisor med tiden och måste så småningom behandlas, det är bara snyggt första året. Träkomposit består av en blandning av trä och färgad plast som inte bleknar, inga flisor, dold montering, ingen behandling, olika färger och lång garanti så är detta ett bättre alternativ än vanligt tryckt virke.

15. A
    Medlem · Dalarna · 88 inlägg

andypandy

Medlem
    Men det där är ju ingen träkomposit.
    Komposit är när någonting är mixat..
    Det där ser bara ut som en plastbelagd MDF.

Det där kommer aldrig att fungera i och med att regn och fukt har fullt tillträde i ändarna. Du kommer bara att få högre och högre skarvar med åren tyvärr.
    Snudd på lurendrejeri faktiskt...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.