Hej!
I och med att vi blev med hus blev vi också med bergvärmepump, en Thermia diplomat 10 TWS med styvt 15 år på nacken.
Den går fint och stabilt men jag tycker den låter illa, utan att ha någon som helst referensram för vad som är ett bra/dåligt ljud för värmepumpar.
När jag tog av frontpanelen för att kolla om det var några vibrationer som var enkelt åtgärdade hittade jag en hel del korrosion, men jag har ingen aning om hur det borde se ut efter 15 år. Inga lättfixade vibrationer hittades.
Så två frågor till er experter och glada entusiaster:Ska den låta så här? Om nej, vad göra?
Ska det se ut såhär? Om nej, vad göra?
I och med att vi blev med hus blev vi också med bergvärmepump, en Thermia diplomat 10 TWS med styvt 15 år på nacken.
Den går fint och stabilt men jag tycker den låter illa, utan att ha någon som helst referensram för vad som är ett bra/dåligt ljud för värmepumpar.
När jag tog av frontpanelen för att kolla om det var några vibrationer som var enkelt åtgärdade hittade jag en hel del korrosion, men jag har ingen aning om hur det borde se ut efter 15 år. Inga lättfixade vibrationer hittades.
Så två frågor till er experter och glada entusiaster:Ska den låta så här? Om nej, vad göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har lite svårt att höra men ser ut som din cirkulationspumen på värmesidan läcker/Har läckt och det är den cirkulationspumen som sitter ovanför den cirkulationspumen som du har bild på är på kalla sidan (köldbärarpumpen)Att det ärjar brukar det bli men ditt pumphus har ärjar rätt mycket och frågan är om cirkulationspumen på värmesidan fungerar.lägg upp bilder på hur framledningstemperaturen/returen ser ut och det är under temperaturen menyn du hittar det.Den gröna driftlampan står den och blinkar?H Hans G2 skrev:Hej!
[video] [bild] [bild] [bild]
Tack för svar, här kommer en bild på aktuell temp. Statuslampan lyser grönt och värmen upplevs funka fint i övrigt.
Cirkpumpen på värmesidan ser din ut och kan inte se några rester av läckage där.
Men borde inte pumphuset på kylsidan ha isolering? Annars måste det bli en massa kondens över tid?
Cirkpumpen på värmesidan ser din ut och kan inte se några rester av läckage där.
Men borde inte pumphuset på kylsidan ha isolering? Annars måste det bli en massa kondens över tid?
Logga in
Skapa konto
KB -pumpen ska isoleras med armflexden med. Sen syns det att du har microläckor, det är det är grön ärgning. Brukar gå att dra till lite extra på kopplingen. Har du riktigt kallt på KB, mångaminus så kan kopplingar frysa i muttern och den kan spricka med läcka som följd. Btukar ser på att trycker ssjunker eller att nivån i kärlet går ner.
Dina siffror på både fram/retur och på kb-sidan med verkar skumt med.Gick verkligen kompressor när du läste av?H Hans G2 skrev:Tack för svar, här kommer en bild på aktuell temp. Statuslampan lyser grönt och värmen upplevs funka fint i övrigt.
[bild]
Är det bara att dra på armaflex eller bör man göra något åt pumpen innan?J jonaserik skrev:KB -pumpen ska isoleras med armflexden med. Sen syns det att du har microläckor, det är det är grön ärgning. Brukar gå att dra till lite extra på kopplingen. Har du riktigt kallt på KB, mångaminus så kan kopplingar frysa i muttern och den kan spricka med läcka som följd. Btukar ser på att trycker ssjunker eller att nivån i kärlet går ner.
Okej men du hade fortfarande ett värmebehov eftersom din integral visade -17 så något knas har du för det är integralen som styr när din värmepump ska starta och stoppa. För att din värmepump ska starta måste du ha ett värmebehov och det är integralen som har ett startvärde på -60 och ska räkna ner till 0.H Hans G2 skrev:
Fungerar den, det kan finnas avlgringar i själva pumphuseet, men bry dig inte just nu. Ta det till sommaren om du känner för arr sktuva ner pumpen. Sen det med att bara trä på isolering är en sanning med modifition, det måste klistras i alla skarvar och överlapp så det blir difftät, lämpligt med kontaktlimH Hans G2 skrev:
I åtamke, har du metallslangar mellan VP ochrör ut, så kan det vara skit i dom och hindra flödet, ganska vanligt när det finns slangar.
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Vi har en som ser exakt likadan ut. The emus diplomat. Den låter så när den fungerar. Nu fungerar den inte mer och då låter den mer som en kombination av kompressor som försöker starta och gamla ledningsrör som klonkar.H Hans G2 skrev:Hej!
[video] [bild] [bild] [bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden