Hej på er! Här kommer ännu en fråga angående missljud från tvättmaskinen. Vi har en helt okay tvättmaskin från e-lux. Den är ca 6 år gammal. Kanske något nyare.
Den senaste månaden så har någonting börjat låta väldigt högt från den. Typ pump eller kompressor gissar jag. Ett "vibrerande/durande" ljud...
Av någon anledning tänker jag "transformator-rumsljud" ...
Jag bifogar en film från igår. Ljudet låter inte vid centrifugering eller så utan vid vanlig sköljning / tvättning...
Som ni kan höra på min film så säger jag att ljudet låter högst nere till vänster när man tittar på fronten av tvättmaskinen...
All hjälp uppskattas. Mvh Tobias
Den senaste månaden så har någonting börjat låta väldigt högt från den. Typ pump eller kompressor gissar jag. Ett "vibrerande/durande" ljud...
Jag bifogar en film från igår. Ljudet låter inte vid centrifugering eller så utan vid vanlig sköljning / tvättning...
Som ni kan höra på min film så säger jag att ljudet låter högst nere till vänster när man tittar på fronten av tvättmaskinen...
Men låter den illa (mkt) för att den är paj och måste bytas?electroluxaren skrev:
Kollade lite och en ny kostar runt 2kkr. Maskinen är som sagt över 5 år och då kanske jag istället ska toppa upp de pengarna och köpa en ny maskin istället för runt 5kkr ..
I min värld så räknar jag med att det nog behöver bytas vitvaror var 5e-10e år. Om inte annat växer det säkert en del bakterier i maskinen till slut. Jag har försökt rengöra "bälgen" runt trumman många ggr men efter 2 veckor så har det alltid kommit tillbaka någon sån där smutshinna.
Så en ny fräsch maskin känns inte helt oävet... Men samtidigt vill jag ju helst av allt våga vänta ut maskinen tills den inte fungerar mer...
Hur skulle du gjort ?
T tobbbias skrev:Hej på er! Här kommer ännu en fråga angående missljud från tvättmaskinen. Vi har en helt okay tvättmaskin från e-lux. Den är ca 6 år gammal. Kanske något nyare.
[video]
Att gummibälgen blir sunkig beror oftast på att ni inte tvättar 95 graders tvätt. 30/40 grader tar ju inte död på bakterierna som finns i kläderna!
Kör maskinen tom i 90-95 grader med en påse citronsyra och torka sedan ur gummibälgen med vanlig ättika så ska du se att bälgen blir fin igen.
Tack för input. Ja, som du säger så kör jag inte särskilt ofta 95 grader... Men jag har testat det någon gång sådär med lite citronsyra men inte tyckt att det gjort varken från eller till. Ättika skulle jag iofs kunna testa att gnugga in bälgen med...Mimlan skrev:
En gång tog jag loss hela bälgen och försökt rengöra den riktigt grundligt.. Men det tar liksom 1-2 veckor så börjar "Skiten" komma tillbaka...
Jag tvättar ganska frekvent, minst 1 maskin om dagen. 3 småbarn gör sitt... Det gör även att jag inte hinner/orkar lägga ned så mkt tid på maskinen. Kommer nog köra den tills den är kaputt och sen köpa en ny. Min gamla tvättmaskin fick aldrig den där påväxten men då hade jag bara 1 barn på dennes sluttamp... Så den gick ju inte alls lika hårt.
A ja. Tack för alla råd!