]Hej,
jag har gått i bet på vårt nygamla hus. Vi har efter många tankerundor bestämt oss för att inte bygga ut utan vill använda våra 90kvm optimerat istället. Just nu har vi entre på baksidan av huset- säkert pga av att "framsidan" även är solsidan. Huskroppen består av två delar som är något förskjutna, den större om ca 62 kvm är fr 41 och den mindre om ca 28kvm.

Vi vill om det går att få till en vettig lösning, gärna ha ingången på framsidan-annars får den stanna på baksidan. Framsidan av huset är ju tack vara sitt ljus även mest lämpat för "sociala utrymmen och det kan vara synd att använd denna till entre, mottar gärna tips och åsikter.

Vi önskar i detta plan ha:
Entre (liten är OK då vi även kan gå in källarvägen som groventre) (om någon skulle vilja lägga entre på sidan av huset är det vänster som lämpar sig (dvs där matplatsen är nu).
3 sovrum (2 barn +1 föräldrasov)
1 toalett (badrum i källaren)
Kök+vardagsrum
Övriga funktioner som tvätt etc blir i källaren.

Jag bifogar den nuvarande lösningen (ritat i floorplanner) med följande yttermått:
Mindre huskroppen är 4x7,5m (l x b)
Större är 9,3*7,5 (l x b)
Förskjutning 1,5m

Källare:
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entreplan:
Entreplan.jpg
Skapa konto

(Förtydligande ang ritning: Just nu är alltså ytterdörren den dörr som syns i ovankant på bild, mitt för en trappa upp till vinden, i trapphuset är också källartrappen m nedgång från sidan)

Jag hoppas på hjälp från någon snäll ritkunnig där ute!!

(Inlägget har redigerats efter kommentarer (tack för input), bifogade pdfer kan bortses från)

Redigerat:
Åsikten om vad som är en "vettig lösning" kan ju variera. Vad är det du vill få in på ytan? Antal barn, vuxna i hushållet? Intressen? Prioriteringar? Ser källaren ut som på ritningen eller vad finns för funktioner där?

Hej, tack för påpekandet, fick inte med den detaljen. Har uppdaterat inlägget. :)

Klistra gärna in bra rättvända bilder direkt här i tråden. Din PDF var lite svårtolkad när du snurrade på huskroppen.

De gamla var bara för att visa yttermåtten-förstår att de förvirrar (bortse från dem)

Här är måtten:

Mindre huskroppen är 4x7,5m (l x b)
Större är 9,3*7,5 (l x b)
Förskjutning 1,5m

Dela av det stora rummet på BV till två sovrum och fixa ett kombinerat kök/vardagsrum så uppnår ni era krav med minimal insats.

bv.png
Skapa konto

Skissförslag:
140403.jpg
Skapa konto

Tack!
Jag har också varit inne på en liknande lösning - tror den skulle fungera bra- tack för att du tog dig tid.:)

Hej,
det blev tyvärr lite förvirrande i mitt inlägg då jag la med de ursprungliga ritningarna från orginalhuset för att visa måtten - så det är en sån du ritat i - (ser nu att den dessutom är spegelvänd) men skall ta med mig din ide om att dela av det stora rummet. Tyvärr är det här i krokarna det nu finns en toa inklämd :)

Entreplan.jpg
Skapa konto
källare.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.