Byggahus.se

Misshandel av utemöblerna

1. Nobbe_1
    Medlem · Västernorrland · 805 inlägg

Nobbe_1

Medlem
    Hej på Er!

Jag har utemöbler i ek (tror jag att det är) som den tidigare ägaren har misshandlat:sweat:! Bordet är aldrig slipat oljat/lackat och likaså stolarna. Jag försökte slipa bordet med bandslip förra året men det spelade ingen roll hur djupt jag slipade och oljade det så blev det inte bra. De svarta fläckarna består.

Nu har jag en fundering om jag kan lasera/betsa eller något annat.. Min tanke är att få det mörkt (mot svart) då stolarna och ramen till bordet är svart.

Då är frågan hur jag ska gå tillväga och vad jag ska använda för produkter? När bordet är helt torrt så förstår jag att jag måste slipa det men vad ska jag göra sedan?

Jag har fått rådet av några företag som tar fram färg att jag först ska tvätta bordet med typ trallrent. Då är min fråga vilket av dessa olika märken har det starkaste och bästa produkten? Kan jag även gå så långt så att jag använder rengöringsmedel för tak (är det samma verksamma ämnen).

Tacksam för all hjälp jag kan få (y)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    55783925_589724084881214_446461249123778560_n.jpg
    55959892_263312787909720_7008240914481020928_n.jpg
    56659943_2336865316370243_6698510142498930688_n.jpg

//Lars Norrbom

2. L
    Medlem · 33 inlägg

Lechuza

Medlem
    Hehe svarade i fel tråd

Redigerat 2 apr 2019 16:43
  3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 550 inlägg

Anna_H

Husägare
    Lechuzas svar verkar ha hamnat lite fel.

Har likadana möbler, jag brukar skrubba dem med ordentligt med vatten med såpa eller diskmedel varje vår och sedan olja.
    Träslaget är förmodligen Teak.

• Laddar…
  4. 13th Marine
    Are we there yet? · Trelleborg · 8 468 inlägg

13th Marine

Are we there yet?
    Jag tror tyvärr bordet blivit lackat och sedan fått stå utan underhåll för länge, då tränger fukt in och trät blir svart.

Har liknande effekt med inte lika omfattande på ett furubord som var lackat.
    IMG_20190402_165844.jpg

Helgens projekt var nämligen att slipa utemöblerna och olja dem (slipar med excenterslip och använder kinesisk träolja)
    Såhär blev teakbordet:
    IMG_20190402_165836.jpg

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 1 093 inlägg
    Det som kan funka är att använda lut (billigt att köpa som propp-rens). Lägg på och låt verka en kvart kanske, sen blås bort allt löst med högtryckstvätt. Neutralisera kvarvarande lut i träet med någon syra, ex citronsyra eler ättiksyra (billigt att köpa som ogräsättika). (Denna kombination, lut och sen syra, är vad du ofta köper till betydligt högre pris som trall eller teak rengöring).

Möblerna bör nu se fina ut i vått skikt. När de torkar kommer du dock inte bli så nöjd, trät har blivit luddigt eftersom lutet löste upp träet, och högtrycket spolade bort det mjuka. Men, det torra luddet kan du gnida bort , antingen för hand med slipduk eller med vinkelslip med bortse typ pissakvast. Möblerna har nu ett borstat intryck med förhöjda årsringar, antingen tycker du det ser fint och rustikt ut, eller så slipar du ner det lite.

Sen olja ett par gånger och sen tvätt med och oljning varje år :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.