Hej!
Jag var ute och kollade till i trädgården och la då märke till dessa missfärgningar på skorstenen, och det gjorde mig nyfiken och jag började genast googla och hittade allt möjligt om soteldar och allt möjligt.
Är missfärgningarna ett slags tecken på att man eldat för hårt/länge? Bör man kanske be en sotare komma ännu en gång och kolla genom skorstenen?
Partierna som jag menar är/blivit missfärgade är de gråa partierna.
Om det är till någon hjälp så är det en Schiedelskorsten.
Sättet vi eldar på är rätt försiktigt, 2-2½ klabbe björkved per ilägg, oftast 4-5 timmars eldning, lite längre om det eldas på helgen och det är kallt.
Iläggen brukar variera beroende på hur snabbt elden brinner ut, men oftast så brukar varje ilägg bli runt 30-45 minuter mellanrum.
Sen ibland har man väl varit lite väl optimistisk och lagt i ett för stort vedträ och då har man ju tyckt att det har varit lite väl häftiga lågor i kaminen, men sådana ilägg kan räknas på en hand..
Tacksam för svar!
Jag var ute och kollade till i trädgården och la då märke till dessa missfärgningar på skorstenen, och det gjorde mig nyfiken och jag började genast googla och hittade allt möjligt om soteldar och allt möjligt.
Är missfärgningarna ett slags tecken på att man eldat för hårt/länge? Bör man kanske be en sotare komma ännu en gång och kolla genom skorstenen?
Partierna som jag menar är/blivit missfärgade är de gråa partierna.
Om det är till någon hjälp så är det en Schiedelskorsten.
Sättet vi eldar på är rätt försiktigt, 2-2½ klabbe björkved per ilägg, oftast 4-5 timmars eldning, lite längre om det eldas på helgen och det är kallt.
Iläggen brukar variera beroende på hur snabbt elden brinner ut, men oftast så brukar varje ilägg bli runt 30-45 minuter mellanrum.
Sen ibland har man väl varit lite väl optimistisk och lagt i ett för stort vedträ och då har man ju tyckt att det har varit lite väl häftiga lågor i kaminen, men sådana ilägg kan räknas på en hand..
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips, ska gå ut och känna lite på punkterna där det är missfärgat nästa gång vi eldar för att se hur det känns!
Men för en glad nybörjare som bott i lägenhet hela livet, hur bör det kännas? Ska det kännas lite lagom varmt eller ska de vara kallt?
Men för en glad nybörjare som bott i lägenhet hela livet, hur bör det kännas? Ska det kännas lite lagom varmt eller ska de vara kallt?
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Jag har samma skorsten, och jag vill påstå att den är solblekt och nedmattad av ålder inte eldningen.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Hur den ser ut på utsidan har ju ingenting med livslängd att göra, plåten man ser har ju iprincip bara två funktioner och det är att hålla isoleringen runt rökröret på plats samt vara underlag för svart färg.....
Ja, jag har lite kommit till den insikten jag också här nu efter att ha kikat på rökgastempen.. Efter 3-4 timmars eldande så har den aldrig visat högre än 130 grader, om det är bra eller dåligt eller hur det stämmer med verkligheten vet jag egentligen inte, då det enda jag har att gå på är att det hänger en sladd i koppartråd ut från genomföringen i väggen från kaminen.
EDIT: En sak jag dock la märke till vid närmre inspektion är att ena tätningen vid ena sidoglaset har lossnat lite vilket ger ett vinande ljud, men hittar ingenstans hur man bär sig att att byta.. Men det får bli morgondagens bekymmer!
EDIT: En sak jag dock la märke till vid närmre inspektion är att ena tätningen vid ena sidoglaset har lossnat lite vilket ger ett vinande ljud, men hittar ingenstans hur man bär sig att att byta.. Men det får bli morgondagens bekymmer!
Ah precis det jag läst mig till också, men tydligen så ska Schindel ha 2 olika varianter, en som tål 450 grader och enligt dom ska klara av en sotbrand, sedan har de en annan som tål lägre grader, kommer dock inte ihåg om det var 250 eller 350.
Man är väl lite skadad efter att ha bott i lägenhet hela sin uppväxt och aldrig haft kamin
Man är väl lite skadad efter att ha bott i lägenhet hela sin uppväxt och aldrig haft kamin
Klicka här för att svara