Byggahus.se

Missfärgat handfat i gjutmarmor (Svedbergs)

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Jag och min sambo har fått en badrumsmöbel som aldrig varit monterad eller ens uppackad. Det är en kommod från Svedbergs med dubbla handfat i gjutmarmor.
    Jag tror att den är inköpt någon gång i slutet av 80-talet(!) men trots det så ser luckorna etc. helt ok ut. Det tråkiga visade sig när vi tog ut det 160cm (tror jag) långa dubbelhandfatet ur kartongen och såg att det till stora delar hade ändrat färg från den urspungliga "grå-vita marmor" till en mer "grå-grön-gul marmor". Av kartongen framgår det att det ska vara den "grå-vita" varianten, så det är nog ganska realistiskt att anta att handfatet har missfärgats med tiden, trots att det förvarats i en kartong i ett mörkt källarutrymme.
    Den "nya" färgen är tyvärr inget som passar speciellt bra in i vårt nyrenoverade badrum och nu funderar jag på om det finns något sätt att återställa handfatet till det ursprungliga utseendet utan att förstöra ytan?! Är det vanligt att gjutmaror från den tiden missfärgas på detta sätt? Tror ni att missfärgningen bara sitter i ytan eller är den "homogen"?
    Har även försökt att se om det går att få tag i ett nytt handfat som skulle passa på kommoden, men utan resultat.

Jag skulle vara otroligt tacksam om någon hade svar på mina frågor och kanske till och med en lösning på problemet!

Mvh,

2. S
    Medlem Nivå 1
    Hoppsan, postade i fel forum av misstag. Kan någon vänlig moderator flytta tråden till "Badrum", eller ska jag starta en ny tråd där?

Mvh

3. GzO
    Medlem Nivå 6
    Gjutmarmor missfärgas i allmänhet. Det beror på att gelcoaten gulnar med åren.

Men att den missfärgas i kartong låter konstigt, du kan försöka polera upp den genom att avända vanlig rubbing.

4. S
    Medlem Nivå 1
    Ursäkta min okunnighet, men vad menas med "vanlig rubbing"?

Mvh,

5. M
    Medlem · Nivå 7
    Han menar nog rubbing som man har till båtar eller bilar, dvs lite grövre än polish.

6. H
    Medlem Nivå 7
    Ett förtydligande, gjutmarmor är en produkt som gjuts i en fom som först täckts med ett lager gelcoat. Dvs. samma sätt som man bygger plastbåtar på. Sedan fyller man formen med ett "marmorbruk" eller mer precist en massa som är anpassad för ändamålet. Så den ytan du pratar om är samma material som en plastbåt har som yta och kan behandlas med produkter för båtar. Dock en liten brasklapp ang rubbing, tar man rubbing och går på hårt så kan man gnida igenom gelcoat lagret och då är det mycket jobb med att laga detta.
    På missfärgade båtar som gulnat i plasten använder jag och många andra oxalsyra som är utspätt i vatten och tvättar med detta. Ger en vit och ren yta.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren!
    Hur stor är risken att jag skadar ytan om jag testar med oxalsyra? Vill ju inte gärna förstöra "glansen" det första jag gör...
    Några andra tankar runt missfärgningen... Vad kan den bero på? Händer detta alltid med dessa material oavsett om de utsatts för väder / vind / uv-ljus etc.? Handfatet har ju legat i kartong - hade endast rivit bort en bit i ena kanten för att kika på hur det såg ut, men i det dåliga ljuset såg jag aldrig missfärgningen.

Mvh,

8. H
    Medlem Nivå 7
    Testa lite på ett litet ställe bakpå innan du drar på hela. Glansen förstörs inte direkt, oxalsyran bleker ner plasten. Men för säkerhets skull testa lite först.

9. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen, jag ska testa med lite olika varianter och ska försöka komma ihåg att posta resultaten.

Mvh,

10. GzO
    Medlem Nivå 6
    Marmorbruk = Kalk + polyester + eventuelt färgämne

Man får nog nöta på rätt bra om man ska ta sig igenom gelcoaten, på de fat som jag har tillverkat (sommarjobb) så lade vi rejält med gelcoat, tjockleken var nog minst +1 mm

11. H
    Medlem Nivå 7
    Nåväl, om du nöter med egenkraft och vanlig rubbing som är finpolerande så blir du svettig, ja. Men om du tar hårdpolerande rubbing eller autosol och använder en polermaskin så är det inget svårt att gå igenom eller hårdpolerande och gnider för hand på ett ställe . Har själv kört igenom på flera plastbåtar med maskinen. Det är skillnad på polermaskin och polermaskin, jag menar inte en lammullshätta på en maskin köpt på micro för 199:-. :)