Mina utanpåliggande badrumsrör är svarta av en utfällning av något slag. Det går till stor del att tvätta bort men kommer snabbt tillbaka. Rören är kromade kopparrör. Vattnet är rikt både på kalk och svavel. Främst kallvattenrören som drabbas. Orsak? Vad göra? Tar tacksamt emot tankar och tips! VVS-firman som installerade rören 2014 avsäger sig allt ansvar.
Du har alldeles för hög luftfuktighet. Det ser till och med ut som att skruven i rörinfästningen rostar och det rinner ut på kaklet, och fästet till din korg eller vad det nu är rostar också (sista bilden).
O OMathson skrev:
Tack för svar. Men när jag tvättar bort det svarta är rören fina under och kromet kvar.O OMathson skrev:
Det är inte skruven som rostar utan det är det svarta som liksom "smittar". Det går att tvätta bort, ingen "rost" under förutom i de bockade hörnen på rören, där kan det vara svårt att få bort det svarta helt. Men säker för hög luftfuktighet.O OMathson skrev:
Jo jag har ventilation, har den dock inte alltid igång..L lordi skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nix, de flesta har inte kondens på rören! Låt fläkten gå 24/7 så kommer problemet minska eller försvinna helt. Och torka rent oftareH HelenaGj skrev:
Ok, tack! Men är det svarta bara ärg? Reaktion med kopparen pga fukt? Har det inget med svavlet i vattnet att göra? Det är ju inte bara lite svart. Det är mycket svart. Och sååå fuktigt är det inte i badrummet.O OMathson skrev:
Eftersom båda rören ser likadan ut kan du utesluta kondens. Varmvattenröret har ju ej kondens.
Jag har varit med om liknande i ett pumphus där jag vet att dom hade väldigt illaluktande vatten. Där Blev det svart både på krom och kopparrör.
Jag har varit med om liknande i ett pumphus där jag vet att dom hade väldigt illaluktande vatten. Där Blev det svart både på krom och kopparrör.
Men det är främst kallvattenrören som blir svarta. Båda rören precis vid duschkabinen och vid bockningar. De kromade rör du sett, kan det ha varit kromade kopparrör, som mina? Jag tror inte heller på endast kondens. Jag tror att svavlet har med det att göra. Men säkert, som många skrivit här, skulle det bli mycket mindre svart med mindre fukt i badrummet. Det är ju vattnet som det blir en reaktion med. Men svårt få helt torrt i ett badrum, behöver ju duscha ibland.Iceman255 skrev: