Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej Alla!

Under hela hösten har vi haft en hantverkare hemma i vår lägenhet.
Han är avlägset bekant genom en av mina döttrars idrottsförening. Vi vet m a o vem han är men egentligen inget om hur har arbetar.

Han är nog en seriös hantverkare om än något långsam och omständlig.

Han har på löpande räkning byggt om vårt badrum. Vi vet att det är en dyr renovering men att det skulle bli sååå dyrt att familjen nästan går omkull är ju något helt annorlunda.

Dessutom har han dragit över med 18 dagar och är ännu inte klar :(

En första räkning kom på drygt 120 000 kr ... några veckor passerar och sedan kom ytterligare en räkning på 370 000 kr !! Ja, ni läste rätt :(( Notera då att han inte köpt någon inredning bortsett från handfat, kakel och klinker samt övrig bygg materiel.

När ovanstående räkning kom hade de inte kalkat, än mindre dragit el och inte heller målat eller gjort allt finlir.

Vad säger ni om detta, vad kan jag göra?

Jag har varit hemma till och från och timmarna stämmer i stort. Det jag däremot inte gjort är att kontrollera exakt vad de gjort ... men något har blivit väldigt fel någonstans ... Kanske var de bara vanvettigt långsamma?

Vi känner oss fruktansvärt lurade av denne man och söker därför på detta forum råd.

Kan jag kräva ersättning (reducering av fakturerat belopp) då han dragit över tiden med nästan 3 veckor? Vad är rimligt?

Är det möjligt att göra någon form av justering av kommande faktura?

Jag är tacksam för alla idéer :)

peternicklas
Vad för typ av avtal har ni mellan er och hantverkaren?

Är badrummet 40 kvadrat stort och innehåller fyra bubbelbadkar, vinkällare och bastu? Vi behöver mer information tror jag. Nån bild?

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Det verkar helt orimligt.

Hur stort är badrummet?
Hur ser avtalet ut?
Har ni fått en kostnadsuppgift?

Betala inte fakturan på 370000:- utan stoppa bygget nu.

Badrum eller badhus???

• Gilla
Frunihuset20 och 5 till
  • Laddar…
Men herregud!
Vi byggde om vårt lilla badrum på ca 6-7 kvm till riktigt hög standard: helhaklat med klinker golv, vattenburen golvvärme, mycket dyra detaljer som INR glasvägg, duschblandare, inkaklat badkar, dyr kommod med dyr blandare, dyr handukstork med timer, inbyggd toalett m.m. och slutsumman för allting - från stenrent - inklusive eldragning, flytt av stammar, nya avloppsbrunnar osv. kostade inte mer än drygt 150.000 kr efter ROT, inklusive allt material... visserligen för 5 år sen, men ändå...
- Om ni valt dyra detaljer borde det i alla fall inte kosta mer än 200-250.000 kr idag, lite mer med ett extra dyrt kakel/mosaik och förstås lite mer om ni har en större yta, men ändå...

Ni får nog glädja er med att om han kommer åkande i en ny och dyr bil snart så är det ni som köpt den och bjudit honom på den... utöver det ni borde ha betalat för renoveringen. Hoppas ni skrivit ett skriftligt kontrakt och har en hel del specifikationer och tydliga krav i det kontraktet...

Edit: som tidigare sagts - betala INGENTING mer, sätt stopp för hans arbete omgående, kräv att få se intyg på kompetens och certifiering, kräv tydliga specifikationer på alla inköp, vad han gjort och hur lång tid det har tagit (inte bara vilka timmar han varit där) samt ta dit en oberoende besiktningsman för att kontrollera så han inte dessutom ställt till med några skador som blir ännu dyrare att åtgärda om de får finnas kvar medan det färdigställs helt.

Kontakta också ett juridiskt ombud, och sök hjälp hos t ex Villaägarna eller någon annan förening, om ni är medlemmar i en lämplig sådan. Det lär nog komma att både behövas och löna sig.

Redigerat:
Han kanske testar er, och kommer med "oj 370000:-!, det blev fel, ska vara 37000:- förstås!..."
Öht verkar det som en del hantverkare testar och drar på mer o mer tills de märker att gränsen är nådd.

Badrum för en halv mille...wtf! Är högst orimligt, men visst är det stort som attans med stambyten och guldpläterade kranar och handplockad marmor från en krav / eko super De-luxe leverantör från Himalaya så kan det nog gå på en halv mille 😁 avbryt och anmäl honom för bedrägeri

• Gilla
mattias_i
  • Laddar…
Cowabunga duuuude!!

Ett badrum för 490.000 som inte är klart finns ingen reson i.

Till och med 120.000 för ett färdigt badrum är dyrt.

Du säger att han varit där. Men inte kan han varit där så det motsvarar 370.000 kr?
För inte bygger du i massivt guld i badrummet?

T
Får hoppas för din egen skull att du inte har betalat dessa fakturor för det är ju klart och tydligt att han har lurat dig!

Även om hantverkaren har förbrukat tid på bygget så är det inte självklart att det går att debitera all tid. En faktura skall vara skälig. Det innebär bla. att hantverkaren kan inte debitera för avsevärt mer timmar än vad som är normalt.

Det skall gå att få besiktningsutlåtande på vad som är rimlig tid för utfört arbete.

Nu vet vi iofs. inte om här finns fördyrande faktorer. Om ni ex. kommit övverens om ändringar under pågående arbete.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Oj... Jag tyckte vårat badrum blev löjligt dyrt (men det kostade ju exakt vad som stod på offerten så det var ju våra val som var dyra), men det kostade ändå bara drygt 200 000 inklusive möbler och sådant, bara tvättmaskin och torktumlare är de gamla. Då bilades golvet upp, det byttes och flyttades VVB, byggdes upp nya väggar, värmegolv, nytt tak, klinkergolv, kakel och mosaik på väggarna, nytt fönster, ny dörr.

Det måste vara en nolla för mycket på fakturan.

Om vi räknar lite på det:
Säg att materialet är väldigt dyrt så att det kostar 40'.
Då återstår det 450'.
Vi räknar på en timlön på 600 kr som är riktigt bra betalt så blir det 750 timmar vilket ger 19 veckors jobb på heltid utan sjukdom, VAB eller någon form av ledighet. Normalt för ett badrum är 3-4 veckor så man måste fråga sig vad han gjort hela tiden? Om det tar 19 veckors heltidsjobb att renovera ett badrum så bör man byta yrke.

Kan du fråga honom om några liknande referensprojekt som han gjort på andra ställen och vad de kostade?

Mitt badrum kostade 150 000 kr, men då ingår basturummet som kostade 25 000 kr i inköp och en hel del elinstallationer med bastun, handdukstork, bubbelbad och spottar i taket.

Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Shanita....du har väl ändå pratat med hantverkaren om detta innan frågeställningen här på BH?
Vad har han för förklaring till den hutlöst saftiga summan?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.