Byggahus.se

Missat att deklarera småhusförsäljning

635 läst  9 svar

1. B
    Medlem Nivå 5
    Som rubriken lyder så har vi på något sätt missat att ta upp vår husförsäljning i deklarationen.

Bakgrund
    Köpte huset 2013
    Sålde huset 2017-12-10 (datumet då köpekontraktet skrevs)
    Tillträde juni 2018 (med slutlikvid med mera)

I och med att tillträde och slutförsäljningen skedde under 2018 så har jag trott att man skulle ta upp husförsäljningen i 2019 års deklaration.

När jag fyller i datum för köpekontraktet så står det att datumet är felaktigt och att det endast avser inkomståret (dvs 2018).

Ringer upp skatteverket och de menar på att eftersom försäljningen skedde 2017 så skulle försäljningen ha deklarerats 2018, vilket inte gjordes.

När jag öppnar 2018 års deklaration så står det inget i mina papper om någon husförsäljning.
    När jag öppnar 2019 års deklaration så står det "Enligt våra uppgifter har du sålt fastigheten "...".
    Fastigheten såldes för X kr. Redovisa försäljningen i bilaga K5.

Detta i kombination med att vår mäklare gjorde sitt sista uppdrag hos oss och sedan flyttade, gjorde att vi inte fick någon större hjälp efter husförsäljningen. Vid tillträde så tog en kollega till mäklaren över, men deklarationen skulle enligt Skatteverket ha skett under våren 2018 (mellan kontraktsdatum och tillträdesdatum).

Enligt Skatteverket nu då så måste jag begära en omprövning av 2018 års deklaration, som jag måste avvakta beslut på. Därefter ska också uppskov sökas på vinstskatten. Såå det blir aningen rörigt här nu.

Men min fråga är väl egentligen, varför syntes inte försäljningen av huset 2017 på 2018 års deklaration, om den nu skulle utföras då?!

2. S
    Medlem · Nivå 7
    Tillträdesdagen är dagen när din bostad juridiskt övergår i köparens ägo. Du ska alltså deklarera försäljningen det här året. Kontraktsdagen är inte försäljningsdagen.

3. C
    Medlem · Nivå 15
    Antagligen för att SKV inte får in några uppgifter om försäljningen förrän lagfarten är sökt. De är ju inga tankeläsare och köpekontraktet registreras ju inte någonstans.
    Dåligt att du inte fick hjälp, eller åtminstone information av mäklaren om detta.

4. C
    Medlem · Nivå 15
    Nä, skattemässigt anses försäljningen ha skett när köpekontraktet skrevs. Korkat kan tyckas, men så är det.

5. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Helt rätt. En bra mäklare hjälper till med sådant.

Stickan

6. B
    Medlem Nivå 5
    Nu får jag ju olika besked här.

När jag i 2019 års deklaration fyller i min K5 och fyller i datum för köpebrev som är 2017-12-10 så kommer jag inte vidare på skv eftersom det kommer en röd text om att det endast avser inkomståret.

Jag frågade då skv om jag inte kunde fylla i 2018-01-01 eller datum för tillträde men då skulle det bli fel sa hon om det t ex blir granskning.

Mäklaren slutade som mäklare och hans kollega skulle hjälpa till efteråt men denne visade föga intresse.
    Och eftersom det inte stod nåt i 2018 års deklaration om husförsäljningen så antog jag också att det sker 2019, vilket den deklarationen också visar på. Därför frågade jag inte kollegan heller under våren 2018

7. C
    Medlem · Nivå 15
    Står det något i avtalet om att det ingår hjälp med att deklarera försäljningen? I så fall skulle jag kontaktat mäklarkontoret och krävt att de hjälper dig med detta.
    Du måste fylla i K5 för 2018 och begära omprövning och ev. uppskov precis som SKV säger.

8. B
    Medlem Nivå 5
    Jag blev ombedd att fylla i blankett 6891 begäran om omprövning till det lokala kontoret.
    Ska jag skicka in en k5 tillsammans med den tycker du? Minns inte vad kundservice sa om det

9. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Om du är tveksam om något så måste du kontakta skatteverket igen.

Stickan

10. C
    Medlem · Nivå 15
    Ja, framför allt bör du skicka in en ifylld K5, det är ju det underlaget som saknas. Du måste inte använda 6891 för att begära omprövning, men skicka in den också så blir det förhoppningsvis rätt. Om det är några frågetecken kommer skatteverket att kontakta dig.