Jag byggde för tre år sedan vad jag tror faller under attefallstillbyggnad, ett cykelskjul på ca 4kvadrat som är byggt i vinkel mellan garage och bostadesdelen på ett älvsbyhus, dom två ytterväggarna slutar 2dm ovan marknivå.
Jag missade helt ärligt att detta skulle bygganmälas, och ja, nu har det ju stått där i tre år. Det kan så klart stå kvar som svartbygge, men det kanske vore bra att få det ”vitt”.

Min fundering är vad som händer om jag gör en bygganmälan till kommunen nu, finns det någon risk att jag blir "upptäckt" och får betala vite?

Redigerat:
"Friggeboden ska vara fristående och får inte byggas ihop med en annan byggnad."
Boverket.

Fast en friggebod får inte vara hopbyggd med huset.

Jag skulle nog låta bli att anmäla det. OM kommunen "upptäcker" att du redan byggt, så tror jag att de måste ta ut en sanktionsavgift. Och den kan nog bli ca 11 000. Jag gissar att det skulle bli billigare för dig att riva skjulet, och sedan bygga upp igen med bygganmälan.

Om du behåller det som svartbygge och väntar några år, så riskerar du inga sanktionsavgifter. OM kommunen skulle upptäcka det innan preskriptionstiden gått ut. Så kan du välja om du då skall söka bygglov/anmälan och dessutom ta en sanktionsavgift, eller om du river. Oftast slipper man sanktionsavgiften om man vidtar rättelse, innan nämnden hinner fatta beslut om sanktionsavgift.

Sådana här små skjul tror jag att det finns på typ varannan fastighet som svartbyggen. Inget kommunen bryr sig om, såvida inte någon sur granne propsar på att kommunen skall agera.

Du kan ju ringa anonymt till kommunen och fråga om hur de skulle agera om du anmäler det som redan byggt, men vill få pappren i ordning. En del kommuner kan vara vääldigt pragmatiska med sådant, återigen under förutsättning att ingen granne propsar på regelmässiga sanktioner.

En kollega blev anmäld av en granne för en trivial överträdelse, kommunen var tydligt ovillig att utfärda en sanktionsavgift, kommunen försökte få grannen att återta sin anmälan. Vid besök hos handläggaren fick kollegan fylla i en blankett, som handläggaren sedan tappade på golvet under sitt bord. Han tar upp den "Men titta här, du hade ju anmält det här i förväg, blanketten har bara kommit bort här på mitt bord", så var det fixat.

• Gilla
  • Älska
Henrik Sim och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.