2 888 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Missa inte att betala hantverkarfakturan före årsskiftet
Hej,
Jag är väldigt intresserad av vilka uppgifter Marlén har fått ifrån Skatteverket. Vi ligger nämligen i tvist nu angående en bergvärmeinstallation där det handlar om ROT och vilket ansvar respektive part har att anmäla saker rätt i tid. Skatteverket har inte gett sitt utslag än än men Konsumentverket är dock tydliga i följande skrift: "KOV_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010_forenklad.pdf"
Se sista stycket/punkten på sidan 9 (i själva dokumentet):
"Hantverkaren kan inte kräva dig på betalning för att han eller hon har missat att begära ut pengarna av Skatteverket. Det är hantverkarens ansvar att skicka in blanketterna i tid."
Det går lite stick i stäv med citatet ifrån artikeln: "Det är en bra idé att påminna hantverkaren om att skicka in ROT-ansökan, för om han eller hon missar ansökan kan du gå miste om avdraget och tvingas betala beloppet till hantverkaren. "
Vore tacksam om Bygga Hus kan ange vilka uppgifter man fått och av vem?
/Daniel
Jag är väldigt intresserad av vilka uppgifter Marlén har fått ifrån Skatteverket. Vi ligger nämligen i tvist nu angående en bergvärmeinstallation där det handlar om ROT och vilket ansvar respektive part har att anmäla saker rätt i tid. Skatteverket har inte gett sitt utslag än än men Konsumentverket är dock tydliga i följande skrift: "KOV_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010_forenklad.pdf"
Se sista stycket/punkten på sidan 9 (i själva dokumentet):
"Hantverkaren kan inte kräva dig på betalning för att han eller hon har missat att begära ut pengarna av Skatteverket. Det är hantverkarens ansvar att skicka in blanketterna i tid."
Det går lite stick i stäv med citatet ifrån artikeln: "Det är en bra idé att påminna hantverkaren om att skicka in ROT-ansökan, för om han eller hon missar ansökan kan du gå miste om avdraget och tvingas betala beloppet till hantverkaren. "
Vore tacksam om Bygga Hus kan ange vilka uppgifter man fått och av vem?
/Daniel
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
men är det inte så att man är i "händerna" på hantverkaren när det gäller just att ansöka om rotavdrag eftersom man inte ansöker om det själv numera såsom man gjorde i början om jag inte minns fel. Och har man då inte ansökt om detta år 2015 så går de inte att ansöka om det nu med samma förutsättningar som då (50% då nu 30%).
Som det beskrivs ovan så är förutsättningarna vilket datum som hantverkaren fick betalt - Dvs, fick man betalt den 29 december så skall detta falla på 2015 ROT avdrag. Kravet från skatteverket är att man anger betalningsdatum samt vilket år som avses.Roland112 skrev:men är det inte så att man är i "händerna" på hantverkaren när det gäller just att ansöka om rotavdrag eftersom man inte ansöker om det själv numera såsom man gjorde i början om jag inte minns fel. Och har man då inte ansökt om detta år 2015 så går de inte att ansöka om det nu med samma förutsättningar som då (50% då nu 30%).
Har man däremot INTE betalat fakturan till hantverkaren under 2015 och missade det hela till den 4 Januari - Tja, då har man sig själv att skylla och därmed kan man inte tillgodoräkna sig skattereduktionen för 2015, dvs 50%.
Hantverkaren kan dessutom fakturera under 2015 för arbeten som löper över årsskiftet men som slutförs senast den 31 Januari 2016, förutsatt att det betalas innan slutet på 2015.
Registrering för 2015 års ROT avdrag vet jag inte om det finns någon gräns på från hantverkarens sida, tror man kan kliva in ganska sent och registrera uppgifterna hos skatteverket.
Att det skulle gå att lösa på något annat sätt är i mitt tycke ohederligt och skulle hantverkaren åka på en revision där det visat sig att han felaktigt angett datum för betalning för att gynna kunden så blir det spännande att se vem som åker på den smockan...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad får inte missas att kontrolleras innan gjutning?
Grund & Markarbeten -
Liten, simpel, enkel, men jäkligt smart MFT skiva. Vad får jag inte missa att tillverka i CNC?
Verktyg & Maskiner -
Missa inte att förnya gamla servitut!
Artikelkommentarer -
Missa inte att mäta radon
Artikelkommentarer -
Missa inte möjligheten att få en arkitektritning för en spottstyver
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design