Hej,

Jag är väldigt intresserad av vilka uppgifter Marlén har fått ifrån Skatteverket. Vi ligger nämligen i tvist nu angående en bergvärmeinstallation där det handlar om ROT och vilket ansvar respektive part har att anmäla saker rätt i tid. Skatteverket har inte gett sitt utslag än än men Konsumentverket är dock tydliga i följande skrift: "KOV_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010_forenklad.pdf"

Se sista stycket/punkten på sidan 9 (i själva dokumentet):
"Hantverkaren kan inte kräva dig på betalning för att han eller hon har missat att begära ut pengarna av Skatteverket. Det är hantverkarens ansvar att skicka in blanketterna i tid."

Det går lite stick i stäv med citatet ifrån artikeln: "Det är en bra idé att påminna hantverkaren om att skicka in ROT-ansökan, för om han eller hon missar ansökan kan du gå miste om avdraget och tvingas betala beloppet till hantverkaren. "

Vore tacksam om Bygga Hus kan ange vilka uppgifter man fått och av vem?

/Daniel
 
R
men är det inte så att man är i "händerna" på hantverkaren när det gäller just att ansöka om rotavdrag eftersom man inte ansöker om det själv numera såsom man gjorde i början om jag inte minns fel. Och har man då inte ansökt om detta år 2015 så går de inte att ansöka om det nu med samma förutsättningar som då (50% då nu 30%).
 
Roland112 skrev:
men är det inte så att man är i "händerna" på hantverkaren när det gäller just att ansöka om rotavdrag eftersom man inte ansöker om det själv numera såsom man gjorde i början om jag inte minns fel. Och har man då inte ansökt om detta år 2015 så går de inte att ansöka om det nu med samma förutsättningar som då (50% då nu 30%).
Som det beskrivs ovan så är förutsättningarna vilket datum som hantverkaren fick betalt - Dvs, fick man betalt den 29 december så skall detta falla på 2015 ROT avdrag. Kravet från skatteverket är att man anger betalningsdatum samt vilket år som avses.

Har man däremot INTE betalat fakturan till hantverkaren under 2015 och missade det hela till den 4 Januari - Tja, då har man sig själv att skylla och därmed kan man inte tillgodoräkna sig skattereduktionen för 2015, dvs 50%.
Hantverkaren kan dessutom fakturera under 2015 för arbeten som löper över årsskiftet men som slutförs senast den 31 Januari 2016, förutsatt att det betalas innan slutet på 2015.

Registrering för 2015 års ROT avdrag vet jag inte om det finns någon gräns på från hantverkarens sida, tror man kan kliva in ganska sent och registrera uppgifterna hos skatteverket.

Att det skulle gå att lösa på något annat sätt är i mitt tycke ohederligt och skulle hantverkaren åka på en revision där det visat sig att han felaktigt angett datum för betalning för att gynna kunden så blir det spännande att se vem som åker på den smockan...
 
Man skulle ju kunna få kontant betalning av kunden...
Då skulle man teoretiskt sett kunna få betalt 30 jan men bokföra det som betalt 31/12 -15 utan att nån kan kontrollera det...
 
R
nino skrev:
Man skulle ju kunna få kontant betalning av kunden...
Då skulle man teoretiskt sett kunna få betalt 30 jan men bokföra det som betalt 31/12 -15 utan att nån kan kontrollera det...
hehe ne men så kan väl ingen göra :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.