Byggahus.se
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

Jag har inte betalat slutfakturan ännu - borde jag hålla inne med något?

• Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Skapa konto
    Skapa konto
    Skapa konto
Hej!

Jag har köpt en stenskiva till köket i kompositsten (ett L-kök) för 50 000 kr. Stänkskydd, diskho och lite annat ingår i priset.

Diskhon är planmonterad och har samtidigt ett avrinningshål/översvämmingshål (heter det så?) som är placerat ganska högt upp på diskhon. Stenhuggaren har därför förberett genom att fräsa bort en del av skivans undersida för att göra plats för det avloppsrör som ska monteras mot avrinningshålet.

Men! Stenhuggaren har gjort en miss och fräst på fel ställe. Jag får nu problem när jag ska montera avloppet för avrinningshålet - det får helt enkelt inte plats när det inte är utfräst.

Genom att skära bort en del av avloppets gummipackning lyckades jag nätt och jämt få dit avloppet tillslut - men det känns inte bra med en sådan "fullösning". Jag har frångått monteringsanvisningen för diskhon och min "fullösning" innebär säkert en förhöjd risk för vattenläckage.

Ska jag bråka med stenhuggaren om det här? Vad är en rimlig kompensation? Jag gissar att det är ganska omständigt att fräsa på stenens undersida i efterhand - i och med att skivan redan är monterad och det är trångt under diskbänken.

I fall där skivan blir fel brukar stenhuggaren behöva göra om göra rätt. Beroende på om det är hen som har mätt och om hen har fått all information som behövs. Om fräsningen är gjord på fel ställe hade jag reklamerat direkt, nu har du redan "fulinstallerat" så då får du nog ta ett snack om vad som kan anses vara en rimlig kompensation.

Varför är det över huvud taget ett bräddavlopp där? Vattnet rinner ju över till andra hon innan det når bräddavloppet! Och är det stopp i avloppsledningen så hjälper det ju inte att ha ett bräddavlopp, det blir ju ändå översvämming. Jag tycker du kan vara helt lugn med den fullösning du gjort.

Varför är det över huvud taget ett bräddavlopp där? Vattnet rinner ju över till andra hon innan det når bräddavloppet! Och är det stopp i avloppsledningen så hjälper det ju inte att ha ett bräddavlopp, det blir ju ändå översvämming. Jag tycker du kan vara helt lugn med den fullösning du gjort.
Är inte bräddavlopp till för situationen att man stänger silarna och sen låter vattnet rinna för länge t.ex. för att ett barn skriker på hjälp?

Förmodligen men hur vanligt är det förresten att man stänger bägge silarna samtidigt?
Det varierar väl för olika personer men jag gör det t.ex. när jag diskar mycket för hand (som när diskmaskinen är trasig).

Är det verkligen fel av leverantören? Vad säger beställningen/ritningen? De gånger jag beställt skivor och liknande är det VÄLDIGT detaljerade dokument som skall signeras i sjutton exemplar så man verkligen beställer rätt.

Nu har du ju monterat hela rasket och då kan man väl lite lätt anta att du helt enkelt godtagit leveransen, även om den kanske är "fel". Annars hade det kanske gått att mot lite fraktkostnader fräst nytt urtag på rätta sidan?

Hej!

Det här var en löjlig fråga. Du är orolig för vattenskada i framtiden men kan samtidigt tänka dig en peng i handen för att göra vad? Blir risken mindre då? Ta fram en multisåg och gnag bort dem 10mm som saknas eller be stenhuggaren göra det.

Förhöjd risk när du karvar lite i packningen säger ju inte att du har ett läckage. Läcker det inte finns ju inget problem. Dutta dit lite silikon på baksidan för att säkra upp lite extra.

Fattar inte varför man ska jaga syndabockar hela tiden för små problem som inte ens är problem än.

Det där fixar man på plats med en vinkelslip och diamantskiva på mindre än 5min (+städa köket i 4h från damm..)
Synd att du monterat och karvat sönder diskhon innan du frågade leverantören av skivan, vilket kanske vore det naturligare ordningen på ärendet.