Har bastu i källaren som jag länge funderat över hur jag ska göra med. Börjat gro en tanke i huvet om att istället bygga ett basturum och ställa i vårt stora badrum på entreplan istället, tror det kommer bli mer spontanbastu då för min del.
Grejen är att det väldigt ofta bara är jag som bastar då övriga familjen har ett rätt svalt intresse för det. Den behöver således rymma max två personer, men oftast en.
Vad är egentligen minsta rimliga innermått för att få plats med två normalstora personer? Övre sittlav prioriteras, nedre kan jag klara mig med mindre för fötterna.
Som det ser ut nu kan jag nog få in ett rum med yttermått 130*120 cm max. Är det bara att glömma eller görbart?
Grejen är att det väldigt ofta bara är jag som bastar då övriga familjen har ett rätt svalt intresse för det. Den behöver således rymma max två personer, men oftast en.
Vad är egentligen minsta rimliga innermått för att få plats med två normalstora personer? Övre sittlav prioriteras, nedre kan jag klara mig med mindre för fötterna.
Som det ser ut nu kan jag nog få in ett rum med yttermått 130*120 cm max. Är det bara att glömma eller görbart?
Det är trevligt att kunna ligga i bastun. Jag saknar just detta men kompenseras av att ha stort fönster som täcker ena sidan (vacker utsikt mot trädgård och kohage). Jag har bara en 130 cm lång (men högre) lav och det räcker alltså inte för liggläge. Bastuns bredd är 140 cm och ligger i anslutning till badrummet och används 2-3 gånger veckan.
Fördelen med så liten bastu är att den är lättillgänglig, en steglängd till duschen, billig i eldrift och kommer snabbt upp i 80°.
Så visst kommer du att basta mer frekvent. Hos mig används den dessutom flitigt av besökande barn och barnbarn.
Fördelen med så liten bastu är att den är lättillgänglig, en steglängd till duschen, billig i eldrift och kommer snabbt upp i 80°.
Så visst kommer du att basta mer frekvent. Hos mig används den dessutom flitigt av besökande barn och barnbarn.
Redigerat:
Tack för inspel! Bastun i källaren har 2 meter långa lavar så liggplats finns men har nog bara nyttjat den möjligheten någon enstaka gång på 9 år, så det klarar jag mig utan.
Just smidigheten för spontanbastu som du nämner är det jag vill ha med snabb uppvärmning.
Förresten, hur djup är den? Och hur djupa är lavarna.
Just smidigheten för spontanbastu som du nämner är det jag vill ha med snabb uppvärmning.
Förresten, hur djup är den? Och hur djupa är lavarna.
Laven är 46 cm bred och bestäms ju av aggregatet och fönstret. Djupet/bredden, som jag skrev, 140 cm.
Eftersom liggmöjlighet inte finns sätter man upp tassarna på väggen ... tills tårna bränns ...😉
Dessutom har taket sänkts något. Tilluften under aggregatet är i yttermuren. Frånluften går in i teknikutrymmet vid sidan av.
Bastu var ett av mina (många!) krav då huset ritades.
Eftersom liggmöjlighet inte finns sätter man upp tassarna på väggen ... tills tårna bränns ...😉
Dessutom har taket sänkts något. Tilluften under aggregatet är i yttermuren. Frånluften går in i teknikutrymmet vid sidan av.
Bastu var ett av mina (många!) krav då huset ritades.
Klicka här för att svara