Minsta möjliga tjocklek på mellanbjälklag?

2k läst  42 svar

1. D
    Medlem · Nivå 14
    Papper kan också funka bra, om man nu ska spåna på okonventionella lösningar. Jag känner till ett hus där man fyllt bjälklaget med gamla tidningar. Det var inte lyhört.

2. J
    Medlem · Nivå 17
    När det gäller luftljudsisolering tror jag du kan nå ett godtagbart resultat med en enkel 45 mm isoleringsskiva som ligger i bjälklaget. Själv har jag ofta rekommenderat en 50 mm markskiva (mkt hög volymvikt), men kolla vad isoleringstillverkarna säger. När det gäller stegljudsisolering så rekommenderas flytande golv. Ett enkelt sätt att åstadkomma detta är att ovanpå en golvspånskiva lägga ett limmat flytande parkettgolv på skumisolering (jag kommer i hastigheten inte ihåg vad det heter).

Jag är dock lite orolig för att dina befintliga golvbjälkar inte klarar den extra lasten. Vad har de för spännvidd och dimensioner?

3. nino
    Renoverare · Nivå 16
    70 regel 45 isolering golvspån stegdämpnings foam golv

Vad blir det för typ av rum? Är det tex sovrum så är det kanske inte lika viktigt med ljudet neråt då man inte ränner runt så mycket där och det kanske inte är folk i rummet under, är det tex lekrum för barn så blir det ju nåt annat

4. S
    Medlem Nivå 6
    Det har tidigare varit ett rum på ovanvåningen, dock utan någon isolering i mellanbjälklaget, så jag har inte funderat så mycket på att det skulle vara några problem med ett nytt rum. Bjälkarna är 170x170 mm och sitter med cc 1200mm. Ovanpå dessa ligger ett lager tjocka plank (som utgör innertaket på rummet under), samt ytterligare ett lager råspont.

Men du menar alltså att det kan bli för tungt att lägga reglar cc 60 tvärs över de befintliga bjälkarna och lägga isolering, spån och golv?

Intressant att du tror att 45 mm räcker för ett godtagbar resultat. Men baserar du det på något särskilt? Flytande spån hade jag tänkt lägga, men ovanpå detta ska det ligga ett massivt trägolv. Det förra jag la in tror jag var på ca 20mm, är det dumt att skruva detta i spånet eller ska även detta ligga helt flytande? Som stegljudsisolering hade jag bara tänkt ett lager lumppapp eller liknande. Undviker helt helt diffusionstäta material som typ plats i ett så här gammalt hus.

5. S
    Medlem Nivå 6
    Du har rätt, det blir ett sovrum. Hade det varit sonens rum hade det varit lite annorlunda, men han ska få rummet ovanför toaletten :)

Du tror alltså också att 45 mm isolering räcker? Men menar du att det ska vara tomrum mellan isolering och spån? Det blir ju 25 mm luft i och med förslaget med 70mm reglar?

6. J
    Medlem · Nivå 17
    Jag tycker man skall kontrollera bjälkarnas bärförmåga. Vad är deras spännvidd?
    Jag har kollat lite i mina gamla handböcker. Principen är att det skall finnas luft ovanför isoleringen. Den tidigare dskussionen i tråden med sand är riktig så till vida att ett tungt bjälklag ger en bra ljudreduktion. Problemet är bara att tyngden behöver vara så stor att det inte är realistiskt att åstadkomma den i ett träbjälklag.

Förr lade man flytande parkett på korksmulepapp, där man idag använder sk plastfoam. Jag vet inte om det går att få tag på korksmulepapp idag. Jag har inte sett det sedan 1980-talet. Korksmulepappen är bättre än grålumppappen i detta sammanhang.

Flytande golv lägger man genom att endast kantlimma brädorna. Jag skulle använda någon form av parkettbrädor som också är ändspontade. Massivt trä misstänker jag kan orsaka för stora rörelser.

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi har 290 mm bjälklag mellan markvåningen och vinden. Fyllt med gullfiberisolering.
    Ovanpå det 28 mm massivt spontat furugolv, och under 28 mm glespanel samt 13 mm träpanel som innertak i nedervåningen.
    Stegljud hörs mycket bra, men inga andra ljud går igenom.
    När vi har gäster där uppe på vinden hör jag alltid när de börjar röra på sig på morgonen,
    och vet när det är dags att sätta på morgonkaffet :)

Vad gör det om det om det är lite lyhört, det är ju trots allt en bostad, och inte ett hotell?

8. S
    Medlem Nivå 6
    Mycket bra info, tack! Korksmulepapp finns att köpa, så det kan jag ju använda i så fall.

Men vad menar du med att massivt golv rör sig för mycket? Vi har massiva golv i hela huset, och de orsakar inga problem. De gamla golven är dock inte fullt så stora, detta nya behöver ha spont ändspont. Det massiva jag la i hallen har jag för mig var ändspontat (behövde dock inte skarva på längden), och det har inte gett mig några problem.

Spännvidden är ca 5 meter för de första två bjälkarna, den tredje har en vägg under hela sin längd och de följande två har en vägg i mitten som avlastar.

9. S
    Medlem Nivå 6
    Jo, men i vårt fall är golvet på ovanvåningen samma sak som innertaket på undervåningen. Allt hörs alltså igenom. Allt.

Du har ju dessutom nästan 30 cm isolering så dina förutsättningar är ju långt ifrån mina.

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Gissar att orsaken till att allt ljud tränger igenom idag beror på att det är plankgolv. Dvs springor mellan varje bräda. Hela täta skikt såsom spontlimmat spånskivegolv, drevat/tätat i kanterna mot vägg/tak så inget ljud kan tränga igenom där heller är förmodligen det som gör mest skillnad.

Då vi också bor i en skånelänga med liknande konstruktion så vet jag hur varenda mm i höjd är väsentlig för att få ngt användbart utrymme på ovanvån/vind. Jag hade prioriterat rumshöjd. Så kanske först ett dubbelt lager överlappande lumppapp som stopp för att damm och bås faller igenom det gamla plankgolvet, sedan ett lager tretex (eller två), och ovanpå det flytande spånskivegolv lumppapp och parkett el motsv.
    Istf hårt golv så är nog en tjock heltäckningsmatta i ett sovrum betydligt mer välgörande ljuddämpande.

Att regla upp ett nytt bjälklag hade jag velat undvika av två skäl:
    Dels som nämnts för att inte bygga mer än absolut nödvändigt på höjden, och dels för att ett fast regelverk sannolikt fortplantar ljud bättre än ett flytande golv på dämpande underlag.

11. J
    Medlem · Nivå 17
    Jag menar bara då man försöker kantlimma det som flytande, inte annars. Men allt golvmaterial oavsett slag, måste vara snustorrt. Är dessutom utrymmet alltid uppvärmt, så kanske det fungerar.

Jag återkommer när det gäller golvbjälkarna. Oldboys påpekande om höjden är nog iktigt.

12. S
    Medlem Nivå 6
    Ditt svar är ju tveklöst det svar jag ville ha, men det finns ändå några frågetecken att räta ut.

Jag var lite otydlig med innertaket/golvet. Det är så vitt jag kan se spontat, planken bör vara ganska tjocka då de är upp till 11 tum breda. Ovanpå detta ligger ett lager råspont. Dock rasar det ner en del skit så tätt är det ju inte och det hörs bra igenom.

Så vitt jag vet säljs inte tretex längre, är det någon särskild anledning till att du förordar just tretex? Annars hade jag ju kunnat börja med typ osb, sen spån och ev gips, sen golvet. Men även om jag totalt saknar kunskap om ljudisolering så fattar jag inte hur några lager, visserligen täta, ska hindra att man hör exakt var man går på golvet? Eller det kanske man får leva med? Röster kan jag förstå stängs ute bättre.

Jag har svårt att sätta en gräns för vad man får nöja sig med i äldre hus, jag har liksom ingen referens :/

13. S
    Medlem Nivå 6
    Då vi hänger jag med :)

Tack!

14. J
    Medlem · Nivå 17
    Jag har räknat lite på de gamla bjälkarna. De som saknar stöd på mitten får en nedböjning runt L/150, vilket inte är trevligt. Jag har då antagit att de gamla bjälkarna har egenskaper som motsvarar hållf klass C 24 vilket inte är orimligt. Jag föreslår därför att du lägger in extra bjälkar mellan de befintliga i de fack som saknar mittstöd. Då kommer nedböjningen att minska till L/300, vilket är OK. Golvet kommer även med denna åtgärd att bli svajigare än vad som motsvarar dagens standard, men det går inte att åtgärda med mindre än att du byter samtliga bjälkar mot limträ. Om du inte kan få tag i bjälkar som är 170x170 klass C 24, kan du som alternativ använda limträ med dimensionen 140x170. Detta är inget standardmått utan måste antingen beställas eller tillverkas genom klyvning av (homogena) 140x360 bjälkar.

Tvärgående nya reglar bör vara 45x95 C 24 c/c 600 för en bra känsla, men 45x70 fungerar också map nedböjningen.

15. S
    Medlem Nivå 6
    Tack för din tid. Jag vet dock inte vad L 150 innebär? Och vilken last är det som orsakar nedböjningen? Det torde väl dessutom skilja sig rätt mycket mellan ett uppreglat golv eller om jag lägger ett på befintligt underlag?

Men det känns inte lockande att riva ner putsen i ett nyrenoverat vardagsrum för att komma åt bjälkarna i väggen för att fästa nya takbjälkar, det kan jag ju villigt erkänna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: