1 140 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Minsta möjliga jobb
Har fått en galen ide om att byta ut mina golv i kök och hall mot klinker.
Det är betonggolv med golvvärme i botten. Tyvärr så har jag även en plastmatta som är limmad, första frågan är hur får jag bort den utan att slita ihjäl mig??
Finns det maskin att hyra? Barkspade?
Nästa fråga, behöver jag flytspakla när jag fått betongen ren?
Pratade med en personal på Bauhaus, som sa att det finns ett slags fix att sätta klinkern i, som är som tjockare flytspakel, man behöver inte använda tandspakel, rekommenderas eller inte?
Sista frågan, klinkern jag tänkt är 30x60, vad behöver jag tänka på när jag ska lägga dessa plattor (förutom hur snyggt det kommer att bli... hehehe)
Tacksam för svar!
Det är betonggolv med golvvärme i botten. Tyvärr så har jag även en plastmatta som är limmad, första frågan är hur får jag bort den utan att slita ihjäl mig??
Finns det maskin att hyra? Barkspade?
Nästa fråga, behöver jag flytspakla när jag fått betongen ren?
Pratade med en personal på Bauhaus, som sa att det finns ett slags fix att sätta klinkern i, som är som tjockare flytspakel, man behöver inte använda tandspakel, rekommenderas eller inte?
Sista frågan, klinkern jag tänkt är 30x60, vad behöver jag tänka på när jag ska lägga dessa plattor (förutom hur snyggt det kommer att bli... hehehe)
Tacksam för svar!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 696 inlägg
Det var nog flytfix personalen på Bauhas tänkte på. Det kan funka, men det är ändå bra att använda tandspackel till det.
Och som tank77 skriver; perfekt jämnhet krävs. Flytspackel är en stor hjälp på vägen dit.
Och som tank77 skriver; perfekt jämnhet krävs. Flytspackel är en stor hjälp på vägen dit.
30x60 är stora plattor, ju större ju svårare att lägga rent generellt och som övriga redan skrivit det kräver ett plant underlag. Små plattor kan man alltid justera när man lagt dom men stora ligger där dom ligger, lutar dom är det bara att ta upp dom igen och börja om. Jag skulle flytspackla innan jag la så stora plattor. Jag har lagt både klinkers och parkett och laminat och riktigt trägolv. Är det minsta möjliga arbete Du vill ha? lägg inte klinkers speciellt inte större än 30x20 för det kräver arbete men blir snyggt! Laminatgolv är enklast av dom jag jobbat med, tycker i alla fall jag.
Liknande trådar
-
Minsta möjliga isolering i tak
Isolering -
Minsta möjliga underarbete för växthus?
Växthus -
Minsta möjliga marginal (hur tomt låter ni bilens batteri bli?)
Laddboxar & Elbilar -
Minsta möjliga robotgräsklippare?
Robotgräsklippare -
Altan med minsta möjliga underhåll (och helst lite snygg också)
Altan & Uteplats