2 798 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Minsta krav för bygglov obebyggd tomt
Tjena.
Vi vill köpa en tomt bredvid vår som är en skogsdunge där vi vill kunna sköta om och fixa med den, dvs inte bygga hus.
För att få köpa tomten så krävs det ett godkänt bygglov såklart.
Då är min fråga vad det minsta möjliga man kan bygga där som kräver ett bygglov.
Minst möjliga byggnad som smälter in i en skogsdunge då.
Går det att komma ifrån att man ska bygga ett regelrätt bostadshus där?
Hässleholms kommun
Vi vill köpa en tomt bredvid vår som är en skogsdunge där vi vill kunna sköta om och fixa med den, dvs inte bygga hus.
Då är min fråga vad det minsta möjliga man kan bygga där som kräver ett bygglov.
Hässleholms kommun
Man kan söka bygglov för precis vad man vill. Bara för att det inte kräver bygglov betyder det inte att man inte kan söka bygglov. Rent teoretiskt.
det man behöver veta mer specifikt är vad som ingår i att få avtal med kommunen. Om det är bygglov för bostadshus eller inte? Annars hade jag sökt bygglov för någon form av friggebod eller attefallshus.
det man behöver veta mer specifikt är vad som ingår i att få avtal med kommunen. Om det är bygglov för bostadshus eller inte? Annars hade jag sökt bygglov för någon form av friggebod eller attefallshus.
I avtalet med kommunen (om dom är markägaren) kommer det säkert finnas ett krav på att bygga det ni sökt bygglov för. Det blir kanske 25-30m2 boyta för ett klara alla krav om det inte går att få bygglov för fritidshus och komma undan tillgänglighetsanpassningen.
Man kan väl köpa en tomt utan att söka bygglov för något...Joens skrev:
Tjena.
Hässleholms kommun
Jag skulle väl börja här i ditt fall.
https://www.hassleholm.se/bygga-bo-och-miljo/allt-om-bygglov
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byggaren förstörde tillgängligheten och kräver extra betalt
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Krav på styrelsen för tillträde till lägenhet?
Bostadsrätt -
Kräver kyl och frys kombi nu för tiden mer ampere än för ca 10 år sen?
El -
Förslag på sol- och regnskydd över altan som inte kräver bygglov
Altan & Uteplats -
Minsta krav för elinstallationer i nyproducerad villa
El