Byggahus.se

Minskad tomtareal - vad göra?

1. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem
    Hej, sitter här med ett tråkigt dilemma1

Jag och min man har skrivit kontrakt och betalt handpenning för en underbar tomt och håller som bäst på att fixa handlingar inför bygglovsansökan.

I vårt köpekontrakt står det att tomten beräknas bli 5590 m2 stor och att köparen får tåla mindre avvikelser från denna areal i samband med avstyckning. När vi nu får förhandsbeskeden från lantmäteriet visar det sig att vår tomt blir ca 800 m2 mindre än beräknat!! Det tycker jag är en väsentlig skillnad (det är ju för farao en hel villatomt), inte en "mindre avvikelse"!

Vi har talat med mäklaren som meddelar att säljaren inte är villig att kompensera oss i priset utan föreslår i stället att vi skall få arrendera anslutande tomt gratis i 49 år. Detta känns som ett hån eftersom tomten han vill arrendera ut har ett fornminne och ingenting får göras på den av denna anledning.

Vi vill ju hemskt gärna ha den här tomten. Vad skall vi göra? Och om vi nu måste häva, har man då rätt att få tillbaka handpenning, respektive få skadestånd för utlägg man haft hittintills?

Mycket tacksam för svar!
    P & L :(

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg

Re: Minskad tomtareal - vad göra?

Jag tycker inte heller att ca 15% är en mindre avvikelse. Problemet här är väl snarast vem det är som har tolkningsföreträde, ni eller säljaren.
    Uppenbarligen tycker inte säljaren heller att det är en mindre avvikelse, i annat fall skulle han ju inte erbjuda er att arrendera anslutande tomt gratis....
    Några funderingar:
    Finns det andra intresserade köpare av tomten? I så fall kommer säljaren att stå på sig.
    Är priset marknadsmässigt om man jämför med liknande tomter i området? Hur är priset för den "nya" tomtstorleken i jämförelse? Om priset är lika med eller lägre än motsvarande har ni nog svårt att räkna med kompensation.
    Hur blir den "nya" tomten. Förlorar ni en väsentlig del, extra vacker eller med fin utsikt eller är det just där ni tänkte ha huset?
    Hur gärna vill ni ha tomten? Kan ni tänka er den ändå, eller måste ni ha hela den ursprungliga tomten eller få priskompensation för att känna er nöjda?
    Ni kan alltid häva köpet med hänvisning till den ej lilla avvikelsen. Risken är ju att säljaren motsätter sig det och att ni då riskerar att a) få höga juristkostnader b) förlora.
    Hur kommer de framtida grannkontakterna att se ut?

3. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Oturligt nog så vill vi väldigt gärna ha tomten! :-/
    Jag tror säkert att det finns andra intresserade köpare av tomten. Det känns som att vi fick den till ett bra pris i förhållande till storleken etc.

Vad det ser ut när man jämför kartorna så har vår tomt krympt en del på i alla fall tre håll. Ingen enormt viktig del som försvunnit (förutom på ett ställe där en liten remsa till hade underlättat)
    och tomten är så pass stor att den räcker gott åt oss som den nu är.

Däremot blir man ju förbannad och vill inte bli behandlad hur som helst. Det står ju klart och tydligt i kontraktet att vi får acceptera "mindre" avvikelser....inte hela villatomter. Vi kan tänka oss att vara väldigt flexibla i form av hur vi kompenseras, däremot tycker vi inte att säljarens lösning var en lösning som gagnade oss speciellt. Just nu är jag irriterad på att säljaren tagit en sådan oförsonlig ton gentemot oss (via mäklaren det vill säga). Han har tidigare varit mycket trevlig att ha att göra med.

Vad gäller grannsämjan så ligger tomten utanför planlagt område och kommer att ha två grannar. De andra tomterna har även de förlorat i areal, om än inte så mycket, och är även de irriterade över detta. Övriga grannar bor en bit bort, även säljaren, men man vill ju komma in i samhället på en god ton!

Just nu är min man helt emot och vill häva köpet och kräva skadestånd!

P

4. F
    Medlem · 823 inlägg

En klart intressant fråga är varför tomten (eller rättare sagt fastigheten) blev mindre än som uppgivits i kontraktet. Är det något som säljaren har kunnat påverka eller är det något objektivt hinder för er att även fått de 800 kvm?

Lycka till! :) :) :)

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 233 inlägg

hempularen

Moderator

Jag tycker att ni skall se det så här: Säljaren har via köpeavtalet lovat att leverera en tomt av en viss (diffus) storlek till er. Nu kan han inte uppfylla det löftet (om vi förutsätter att avvilkelsn kan betraktas som större än vad som täcks in i avtalet).

Det är inte ni som häver köpet utan det är säljaren som häver genom att inte leverera utlovad vara.

Om en hävning skulle ske så bör ni kunna kräva ersättning för mellanskillnaden för att skaffa en likvärdig tomt, plus kostnader för försening av ert bygge osv. I princip så skulle ni antagligen kunna kräva att få tomten gratis och hävda att säljaren skall vara glad om ni inte begär mer.

Men sedan så är det ju en helt annan fråga om hur mycket ni kan bevisa, och hur många decennier ni vill tillbringa i rätten, men säljaren har ju en liknande sits, han vill säkert inte heller spendera resten av sitt yreksverksamma liv i rätten.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

Brist i kvantitetsfullgörelse av ett avtal t. ex. betr. leveransen på säljarens sida eller betalning på köparens sida är inte detsamma som att den bristande häver avtalet helt eller delvis.

Den springande punkten - innan vi fortsätter att spekulera - är om det objektivt sett har funnits någon valmöjlighet för säljaren.

Lycka till! :) :) :)

7. Hemmakatten
    Medlem · 11 667 inlägg

Det är ju lantmäteriet som gör avstyckningen av tomten. Lantmäteriet har också synpunkter på hur STOR tomten bör vara samt VAR den lämpligaste gränsen bör vara.
    Ring till lantmäteriet och prata med förrättande lantmätare och fråga denne hur avstyckningen skett. Dvs. om tomtens slutgiltiga storlek beror på lantmäteriet eller säljaren.

8. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Tack för alla inlägg, det är skönt att höra hur ni andra ser på saken!

Vi har ringt och talat med lantmäteriet men de som är direkt ansvariga för utstakningen mm är lediga tills efter helgen så därför kan vi inte få något svar från dem. Däremot har vi fått veta generellt från lantmäteienheten att kutym är att man får tåla variationer upp till 10 % av ursprunglig areal, allt utöver det skall justeras i köpekontraktet. Skillnaden på vår tomt överskrider 10 % och vi drar då slutsatsen att vi borde bli kompenserade på ett eller annat sätt. Det låter väl ändå rimligt, eller??

Just nu har vi bestämt oss för att ta helgen på oss till att lugna nerverna och sedan ringa lantmäteriet igen samt eventuellt försöka öppna upp diskussionen med säljaren genom att ge konkreta förslag på kompensation.

Fortsätt gärna komma med inlägg!
    P

9. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Anledningen till att lantmäteriet ibland inte får exakt storlek är ju den enkla anledningen att de vill att tomten ska tex. följa ett dike eller ett vara i samma bredd som granntomten. Är det en sån sak som har drabbat er, alltså att tomtens beskaffenhet har gjort den mindre, så är det ju inte samma sak som att säljaren bett lantmäteriet sätta "pinnarna" på ett visst sätt. 800 m2 är ju mycket!
    - Var ni inte med vid avstyckningen?
    Arrendet skulle i alla fall inte jag säga ja till, det är ju inte heller någon kostnad för säljaren, egentligen bara ett sätt att :surprised: Ta era 800 m2 och erbjuda er något som kostar ingenting för säljaren ::)

// Lycka till!

10. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Jo, vi var med vid avstyckningen och hade redan då en känsla av att gränserna drogs inåt mot vår tomt. Detta poängterade vi vid det tillfället men de sade att nej men det blir bra det här, och vad farao vet man då när man inte har några proffsiga instrument?!

Det lustiga nu när vi sitter och tittar på kartor som vi fått fram är att alla tre tomterna ju faktiskt blivit mindre än vad som sades från början. Det känns ju då som att felet uppstått redan när kartskisserna ritades som låg som underlag i köpekontrakten! Antingen måste det ju då vara arkitektens (som ritade kartan) eller säljarens fel. Någon av dem måste ju ha mätt/uppskattat fastighetens storlek till större än den faktiskt var?

Blir snart tokig av att gå och grubbla hit och dit hela tiden. Vill bara att allt skall lösa sig till det bästa nu...

11. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jag har ingen kunskap huruvida ni har rätt att få överenskommen köpeskilling nedskriven eller huruvida ni kan få tillbaka hittills erlagda utgifter, även om jag naturligtvis anser det fullt naturligt att ni skulle få det, då ni köpt något som nu visar sig stämma mindre bra med den beskrivning/uppgifter som fanns vid köpetillfället.

MEN det var inte min poäng med det här inlägget, utan mitt råd är utifrån hur jag själv skulle ha försökt resonera i motsvarande situation, således så här......

Om detta är er drömtomt och priset är skäligt även i förhållande till nuvarande areal och ni båda två kan lämna detta bakom er och även fortsättningsvis betrakta denna tomt som varande er drömtomt, så tycker jag att ni ska ta denna ytförlust och skriva upp den på ert inre "förlustkonto" (jag har själv ett sådant inom mig och när jag tvingas använda det så har jag en mycket stark inbyggd förträngningsreflex som gör så att det som till sist hamnar där blir "glömt och förlåtet" med automatik ;)), i de flesta av livets situationer och ffa. när det gäller husbyggeri ;) så blir inte alltid allting exakt som man tänkt från början, man får ta det onda med det goda och då är det bra att ha ett eget privat "förlustkonto" för att komma vidare ;) :D
    Enl. vad jag kan förstå av dina tidigare inlägg så påverkar dessutom inte denna minskning av tomtytan er husplacering mm. utan det är mer en principiell grej.
    Därmed inte sagt att den principiella sidan av saken är ovidkommande eller oviktig och visst verkar det en smula "hästskojaraktigt" av säljaren, så anser ni att detta faktum överskuggar det positiva med tomten och glädjen över den så -HÄV I SÅ FALL KÖPET OMEDELBART OM NI INTE KAN KOMMA ÖVERENS MED SÄLJAREN OM KOMPENSATION.

Anser ni däremot fortfarande att detta är den tomt ni gladeligen skulle ha köpt idag och det även med vetskap om den faktiska yta den har så "glöm bort/förträng" den tidigare uppgivna ytan, säljarens beteende, ev. utebliven kompensation mm, gå vidare och ffa. gräm er inte över att ni kanske kunde "fått den billigare" eller "att ni kanske är lurade" osv osv, det förpestar bara känslan för tomten/husbyggandet och då är det bättre att låta tillfället passera. Ta mao. ett beslut utifrån hur ni skulle ha agerat idag om ni fått erbjudandet om att köpa samma tomt idag men nu med korrekt storleksangivelse. Sedan ska ni ju naturligtvis försöka få kompensation av säljaren, men detta resonemang gäller i huvudsak om ni så småningom står "vid vägs ände" utan att vara nöjda med säljarens ev. erbjudande.

MVH och Lycka till//Christina som håller tummarna för Er :).

12. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Christina:

Tack för kloka ord, hamnar vi i totalt dödläge så kommer vi nog att använda oss av det där "förlustkontot"! :)

Fick låna en kompis "identitet" hos Villaägarnas förbund (eller vad det nu heter) och har idag talat med deras jurister. De anser att förlusten av areal är alltför stor för att inte kompenseras. De tycker att vi skall kräva hela summan i reda pengar och sedan backa oss nedåt i förhandlingen. De säger även att det är fel av säljaren att försöka hänvisa oss till att diskutera med mäklaren. Ansvaret ligger helt och hållet hos säljaren.

I morgon är ansvarig lantmätare tillbaka på sitt kontor så då skall vi prata med denna och se vad hon tycker. Sedan blir det till att kontakta säljaren för förhandling. Hittintills har alla vi talat med sagt att 14-15% är för stor ändring i tomtstorleken och att det därför bör ske en prisjustering. Skönt att ha backning på det i alla fall!

Nåväl, vi jobbar vidare i tanken att allt kommer att lösa sig och klurar därför på bygglovsansökan och dylikt! ;)

P

13. L
    Medlem · 79 inlägg

LageoPetra

Medlem

Hallå houselovers! (funderar nästan till att göra detta till min egen lilla logga...)

Som ni kanske förstår/har förstått av allt ovan så är det jag (Lage) som är den halsstarriga av oss två.

Jag förstår resonemangen hit och dit, men jag blir så ohyggligt förbaskad när det känns som att man försöker dumlura oss hit och dit. Kan verkligen känna att jag tvärlessnar och skiter i det och bara vill dra mig ur köpet som stämma byxorna av säljare/mäklare etc etc...

Nåväl. Vi har pratat med lantmäteriet idag. Både den som var tekniskt ansvarig (satte ut käpparna) och lantmätarinnan.. (heter det så?). Alla är så här långt rungande överens. Säljaren har FEL!

Nu har vi ägnat en dryg vecka (och vi lär nog fortsätta ett tag till) åt att försöka få så mkt kött på benen som vi bara kan, och ska nu kontakta säljaren för att bestämma ett möte med honom.

Well. Just nu känner jag för att be honom fara och flyga och vänta på vår stämning. Men, imorgonbitti så är jag förhoppningsvis på ett ödmjukare humör.

I vilket fall.

TUSEN TACK för alla snälla tillrop och kloka ord! Fortsätt gärna. Vi är inte igenom det än...

Mvh
    /L

14. Abuquir
    Husägare · Västra götaland · 628 inlägg

Abuquir

Husägare

Lycka till och har ni funderat på uppvärmningen?
    Ta en titt på Comfortzones flvp.
    Man kan ju nästan tro att jag är anställd hos dem för att göra reklam, men så är faktiskt inte fallet.
    Jag älskar min värmepump!!!
    /Olof

15. F
    Medlem · 823 inlägg

Håller med byggimpert-Christina;

Läser man vad som skrivits verkar det som om LageoPetra med flera tycker att man skall dra nytta av säljarens misstag.

LageoPetra borde se till helheten och bära sin del av den uppkomna situationen istället för att försöka få en ännu bättre deal än de från början har räknat med, allt grundad på säljarens misstag.

Sett i ett annat perspektiv; får man tillbaka för mycket växel av kassörskan på ICA när man handlar säger man naturligvis till. Jag tycker illa om de som med vetskap om växlingsfelet, tex genom att få tillbaka på en 100-lapp istället för en 50-lapp, håller tyst och drar nytta av hennes misstag. Detta är dock min egen ärlighet som visar sig. Vad LageoPetra gör på ICA kan man bara spekulera i ...

Lycka till!  :) :) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.