Byggahus.se

Minska riskerna inför husbygget

1. Spix
    Medlem · 441 inlägg

Spix

Medlem
    Vi har tänkt att inom en ganska snar framtid skriva på kontrakt för att börja bygga på vår tomt och har hört lite om andras mardrömshistorier. Är det värt att anlita en advokat som går igenom kontraktet innan man skriver på det? Vad brukar detta kosta och vart hittar man lämplig advokat som har bra kunskaper i husbyggen?

Vad har ni i övrigt för tips för att vara på säkra sidan. Hur kontrollerar man bäst säljare, företag och entreprenörer? Finns någon typ av svart lista? Finns det någon institution som man kan höra av sig till för att få ett utdrag på tvister, fällningar eller liknande?

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 932 inlägg

yonna

Medlem

Re: Minska riskerna inför husbygget

Jag valde en mycket erfaren byggingenjör/byggkonsult som kvalitetsansvarig. Han har granskat alla handlingar, kommenterat och biträtt med avtalstillägg och varit allmänt behjälplig. Merkostnaden har varit marginell. Vi har skrivit kontrakt på vad som ingår i det utvidgade KA-uppdraget och vi har lagt detta på en fast maxkostnad. Det är också vettigt att välja någon som är lokalt känd. För min del har han även givit tips på duktiga hantverkare som inte ingår i entreprenaden. KA'n besöker byggplatsen varje vecka, ser bl a till att byggarna för byggdagbok och deltar i alla informella byggmöten jag har med byggaren/byggansvarig. Checkar upp försäkringar och alla krav byggsamrådet ställt och kommer dessutom att fixa det nya energiberäkningskravet.

Hur finner man då en sådan person? Kolla med kommunen, med stadsarkitektkontoret och med byggnadsnämnden. Ofta vill man där inte 'rekommendera' någon men man kan, om man är enveten, 'dra' ut ett par namnförslag på personer som de har bra samarbete med. Jag fick tipset av en riktigt duktig (äldre) besiktningsman i storstaden och kollade därefter upp att han motsvarade inte bara mina egna krav  ;) utan även de formella KA-kraven.

En person som ovan är ett lämpligare val än en 'vanlig' jurist eller 'advokat?'. Byggbranschen är specifik, snårskogen är tät och fallgroparna många.

Och, tänk om alla husbyggare fixade en sådan här person innan något kontrakt undertecknats! Då skulle vi haft betydligt färre missnöjda husköpare härinne!

Så du Spix - du är helt rätt i tanken. Fullföljd den ;).

3. Spix
    Medlem · 441 inlägg

Spix

Medlem

Tack så jättemycket för ditt svar! :)
    Då råkar inte ha en kopia av det där kontraktet så man kan se vad som ska vara med? I så fall får du gärna skicka ett PM.

Tycker du alltså att man ska nöja sig med en KA som man tror är bra, eller bör man kombinera med advokat för att se att kontraktet verkar vara ok, eller ska man ta det enbart med KA?

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Oftast så kan personer som jobbar inom byggbranschen mer om byggjuridik än allmänpraktiserande jurister.
    Hör med din KA om han anser sig lämpad att se över avtalen eller om han rekommenderar någon annan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.