Tjena!
Införskaffade mig rätt nyligen en ny Fogelsta Skåpvagn 7300TBR1990.
Allt var fin fint med vagnen men märkte rätt fort hur mycket mer bilen drog i soppa, och ja, efterklok som man är så går det inte direkt ”byta” vagn nu.
Vagnen är rätt hög och sticker upp ca. 60cm ovanför bilen. Dragfordonet är en Volvo V70 T5 -07. Detta skapar stort luftmotstånd.
Min fråga blir helt enkelt, vet ni några bra knep på att minska luftmotståndet och vad det går att få tag på eventuella extrautrustning för detta.
Sett vissa bilder där man satt på en stor glasfiberkåpa fram på släpvagnen som då är böjd för att minska motståndet, men lyckas inte direkt hitta en köpfunktion till detta och lär väl kosta skjortan.
mvh,
Tobbe
Införskaffade mig rätt nyligen en ny Fogelsta Skåpvagn 7300TBR1990.
Allt var fin fint med vagnen men märkte rätt fort hur mycket mer bilen drog i soppa, och ja, efterklok som man är så går det inte direkt ”byta” vagn nu.
Vagnen är rätt hög och sticker upp ca. 60cm ovanför bilen. Dragfordonet är en Volvo V70 T5 -07. Detta skapar stort luftmotstånd.
Min fråga blir helt enkelt, vet ni några bra knep på att minska luftmotståndet och vad det går att få tag på eventuella extrautrustning för detta.
Sett vissa bilder där man satt på en stor glasfiberkåpa fram på släpvagnen som då är böjd för att minska motståndet, men lyckas inte direkt hitta en köpfunktion till detta och lär väl kosta skjortan.
mvh,
Tobbe
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
"Förr i tiden" var det inte ovanligt att se såna här takspoilrar på bilar som drog husvagn (men det var länge sen jag såg en i verkligheten).
Vet inte om dom minskar förbrukningen, men borde ju i alla fall leda bort en del av luftflödet som vagnen möter.
Vet inte om dom minskar förbrukningen, men borde ju i alla fall leda bort en del av luftflödet som vagnen möter.
Tack för svar!ullet skrev:
Jo jag har tänkt och fått höra om denna typen av spolier också men tyvärr inte lyckats hitta någon som säljer en sådan, verkar inte vara något som knappast tillverkas längre. Kanske söker på fel ordval.
Oj, ja nu har jag tyvärr inte ägt vagnen över ett år ännu, något speciellt du tänkte dig?Jonatan79 skrev:
Körde med vagnen ca 5-6 h och det tog slut på mer eller mindre hela fulltankade tanken på bilen. Volvo V70 är ju inte kända för att vara snåla och kombinationen med vagnen gjorde att man mådde lite dåligt där bakom ratten
Redigerat:
Om du kör inte lastar tungt och kör långt varje år är det inte värt att investera mycket pengar att försöka få ekipaget att dra mindre bensin/diesel.T TobyWoby skrev:Oj, ja nu har jag tyvärr inte ägt vagnen över ett år ännu, något speciellt du tänkte dig?
Körde med vagnen ca 5-6 h och det tog slut på mer eller mindre hela fulltankade tanken på bilen. Volvo V70 är ju inte kända för att vara snåla och kombinationen med vagnen gjorde att man mådde lite dåligt där bakom ratten![]()
Gjorde lite snabb uträkning nu och den senaste resan som va minst 42 mil tur och retur och tanken som rymmer ca 70 liter om jag inte minns fel så drog den ungefär blandad körning 1,7 liter milen.Jonatan79 skrev:
Att det inte är värt det, har du en tanke på lösningen eller tänker du mest att man tillverkar en vinge av något slag från en firma som då blir unikt för just min vagn/bil?
Kommer inte åka jättemycket men på sommaren kommer den användas en del för mindre campingturer så vi bland annat fraktar båten i den m.m.
Vinge används oftast för att öka marktrycket, dvs inget besparande utan riskerar att istället öka.
Generellt så kan du inte själv konstruera något, så det du kan göra är att hitta körsätt och hastighet som är optimal, tyvärr den bistra sanningen.
Generellt så kan du inte själv konstruera något, så det du kan göra är att hitta körsätt och hastighet som är optimal, tyvärr den bistra sanningen.
Ja det är väl mest bara den typen av vinge man hittar nu, hade hoppats på att de fortfarande tillverkade vingar som är gjorde mer för att skicka upp luften ovanför vagnen men den tiden verkar vara förbi :/ men det är som det ärA AndersS skrev:
Du kan ev. hitta något, men med dagens kunskap/tester har det visat sig att det är mera komplicerat och nyttan med vinge t ex. kanske försämrade med mera turbulens. Det man idag fokuserar på är luftsläpp utan turbulens vilket man gjort inom flyget under lång tid.T TobyWoby skrev: