2 132 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Minska hörnet på utsågningen i bänkskiva så ny spishäll får plats
Hej Byggahus,
Jag har idag ett kök som är gjort 2003 där den som gjorde köket bestämde sig för att installera en planmonterad spishäll (Miele KM 448). Denna har nu börjat sjunga på sin sista vers och jag kommer snart att behöva byta ut den (har kollat vad den skulle kosta att laga och det var inte värt det).
Dock bestämde sig Miele för ett antal år sedan för att ändra dimensionerna på marginalen på sina planmonterade hällar. Så den nya motsvarande hällen är 2 mm längre och 2mm bredare än den jag har idag, men de båda efterfrågar samma längd och bredd på utsågningshålet. Skillnaden är att den gamla specificerade R5 i hörnradie och den nya klarar av max R4 eller mindre. Så nu kommer då frågan, kan jag minska radien något i hörnet på bänkskivan så att den nya hällen går i och hur skulle jag i så fall gå tillväga? Det är inte så djupt där jag behöver göra det större utan den är endast hörnet vid "avsatsen" som behöver bli lite större (6mm djupt). Jag har idag en svart kompositbänkskiva, men vet tyvärr inte mer om den än så.
Min tanke var att antingen använda en Dremel för att slipa i hörnet något, eller ta in en snickare/någon som kan hjälpa mig fräsa bort en milimeter i hörnet. Tror ni att det skulle vara möjligt utan att hällen spricker och finns det någon som skulle kunna utföra ett sådant jobb?
Tacksam för er hjälp!
Jag har idag ett kök som är gjort 2003 där den som gjorde köket bestämde sig för att installera en planmonterad spishäll (Miele KM 448). Denna har nu börjat sjunga på sin sista vers och jag kommer snart att behöva byta ut den (har kollat vad den skulle kosta att laga och det var inte värt det).
Dock bestämde sig Miele för ett antal år sedan för att ändra dimensionerna på marginalen på sina planmonterade hällar. Så den nya motsvarande hällen är 2 mm längre och 2mm bredare än den jag har idag, men de båda efterfrågar samma längd och bredd på utsågningshålet. Skillnaden är att den gamla specificerade R5 i hörnradie och den nya klarar av max R4 eller mindre. Så nu kommer då frågan, kan jag minska radien något i hörnet på bänkskivan så att den nya hällen går i och hur skulle jag i så fall gå tillväga? Det är inte så djupt där jag behöver göra det större utan den är endast hörnet vid "avsatsen" som behöver bli lite större (6mm djupt). Jag har idag en svart kompositbänkskiva, men vet tyvärr inte mer om den än så.
Min tanke var att antingen använda en Dremel för att slipa i hörnet något, eller ta in en snickare/någon som kan hjälpa mig fräsa bort en milimeter i hörnet. Tror ni att det skulle vara möjligt utan att hällen spricker och finns det någon som skulle kunna utföra ett sådant jobb?
Tacksam för er hjälp!
Det finns tyvärr inte så många sådana ställen. Det skulle vara att i så fall fila lite på undersidan på hålet där hällen ska sitta. Men vill inte riskera att försvaga konstruktionen där heller. Om jag filar, då borde det gå ganska lätt att fila om det är så att hällen är spröd?
Jag har försökt att mäta och jag tror den nya ska gå in utom just vid hörnen. Är det någon speciell rasp jag kan använda eller är det en vanlig rundfil? Tänker mest att det är svårt att fila rakt igenom då det där inte är hål rakt igenom precis där jag behöver göra hålet lite större. Utan då hällen är planmonterade så är det urkröpt en skåra 6 mm djup, 13mm bred runt hela hålet och det är där hällen vilar. Det är i den skåran jag behöver minska diameterna något lite i hörnet.
Skulle något sånt här fungera använda?
Diamantslipsats 50 delar | För gravyrmaskiner | HARD HEAD (jula.se)
Då förstår jag att det blir svårt att fila för hand. Maskin typ Dremel är nog enklast.E Eric_44 skrev:Jag har försökt att mäta och jag tror den nya ska gå in utom just vid hörnen. Är det någon speciell rasp jag kan använda eller är det en vanlig rundfil? Tänker mest att det är svårt att fila rakt igenom då det där inte är hål rakt igenom precis där jag behöver göra hålet lite större. Utan då hällen är planmonterade så är det urkröpt en skåra 6 mm djup, 13mm bred runt hela hålet och det är där hällen vilar. Det är i den skåran jag behöver minska diameterna något lite i hörnet.
Jag skulle prova på undersidan först (om skivan är i homogent material), men inte i nåt av hörnen eftersom skivan är svagast där. Om du enkelt kan bearbeta bort material så bör det inte vara någon fara.
Detta låter inte riktigt.
Har du verkligen provat att lägga ner de nya hällen i befintligt hål?
Det kan omöjligen vara så att toleranserna är så små att den lilla skillnaden i radie spelar någon roll.
Jag monterade just en siemens induktionshäll och fick bredda befintligt hål eftersom jag tog en 80cm häll istället för befintlig 60cm. Det var CENTIMETER tillgodo om man sågat efter måttritningen och i hörnorna var det nog mest plats. Jag gjorde hålet avsevärt mindre än vad som angavs i specen.
.....med det sagt. Miele gör ju inte exakt lika som Siemens, men mitt förslag är att du börjar med att lägga hällen på plats och om det då verkligen blir trångt i hörnen så tar du bara en kniv och karvar lite.
Har du verkligen provat att lägga ner de nya hällen i befintligt hål?
Det kan omöjligen vara så att toleranserna är så små att den lilla skillnaden i radie spelar någon roll.
Jag monterade just en siemens induktionshäll och fick bredda befintligt hål eftersom jag tog en 80cm häll istället för befintlig 60cm. Det var CENTIMETER tillgodo om man sågat efter måttritningen och i hörnorna var det nog mest plats. Jag gjorde hålet avsevärt mindre än vad som angavs i specen.
.....med det sagt. Miele gör ju inte exakt lika som Siemens, men mitt förslag är att du börjar med att lägga hällen på plats och om det då verkligen blir trångt i hörnen så tar du bara en kniv och karvar lite.
Det stora problemet är att hällen är planmonterad vilket gör att tolleranserna är ytterst ytterst begränsade då fogkanten som man sedan lägger i mellan bänk och spishäll ska bli så smal som möjligt. Och det är just i i hörnet som detta är mest kritiskt, men det kan vara så som du säger att det är värt att prova. Jag är bara rädd att om jag lägger i den och den är lite litet så kommer något av hörnen inte ligga helt plant utan mycket av vikten kommer placeras på ett hörn vilket gör att den riskerar att krakelera. Totalt i bredd och längd är det bara 4mm totalt, 2mm på varje sida i tolerans. Och då hörnet är rundat blir det ännu mindre där.
Min lösning skulle nog vara morakniven om utbytes hällen inte gick i om skivan hade gått att skava lite med en kniv, man behöver ju inte överarbeta ytor som inte syns och vem har en 8mm fil i byxfickan eller orkar fixa med en fräs för enstaka mm?MathiasS skrev:
Tack för en god idé. Mitt problem här dock är att just detta hörn faktiskt komma synas då hällen är monterad plan med bänkskivan. Så osäker på om det kommer bli snyggt. Men kanske att man bara kan ta något bra sandpapper och dra några drag? Det kanske räcker?
Du skriver kompositbänkskiva, så jag antar att det är någon form av stenskiva (typ kvartskomposit?). Det är ju lika hårt som en stenskiva, så det får man ju ta med i beräkningen (om det nu är en sådan bänkskiva). Är det mer än någon del av en mm tror jag inte någon form av sandpapper är vettigt, och förslag med kniv eller liknande är nog bara att glömma tyvärr. Med tanke på kostnaden för en ny bänkskiva om man sabbar den kanske man ska höra med någon som arbetar med stenskivor. Någon lär väl finnas här på ByggahusE Eric_44 skrev:
Klicka här för att svara