4 858 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Minska för stor utsågning för spishäll i stenskiva
Jag vill gärna byta ut min spishäll men det visar sig att den häll vi köpte för 5 år sen inte följer standardmått. Spishällen är 70 cm bred men nischmåtten för utsågning är större för befintlig skiva än vad som verkar vara standard. Min tanke är att limma fast några träbitar i befintlig ursågning för att krympa hålet för att få rätt standardmått och ge stöd åt spishällen. Tankar/erfarenheter kring detta?
Hur snyggt blir det med en springa mellan bänkskiva och hällmichael0 skrev:
Jag vill gärna byta ut min spishäll men det visar sig att den häll vi köpte för 5 år sen inte följer standardmått. Spishällen är 70 cm bred men nischmåtten för utsågning är större för befintlig skiva än vad som verkar vara standard. Min tanke är att limma fast några träbitar i befintlig ursågning för att krympa hålet för att få rätt standardmått och ge stöd åt spishällen. Tankar/erfarenheter kring detta?
Nja, tror du missförstår mig. Bredden/höjden sett från ovan på min 70 cm häll är samma som de jag tittat på att köpa, däremot har de olika mått för utsågning när man monterar hällen. Spishällen täcker hela ursågningen + några centimeter till så det ser man inte. Ser inte riktigt hur slutresultatet skulle skilja sig åt då eller var man får en extra springa.G Gue skrev:
Jag limmar alltså på insidan av befintlig ursågning i samma höjd som befintlig skiva
De hällar jag monterat (två st – Bosch-hällar) sitter inte fast i skivan, utan ligger bara på plats. Säkert olika på olika hällar, men jag har en mjuk/tunn gummilist som "tätar" mot bänkskivan. Eftersom hällen är ganska tung ligger den still ändå. Jag kan dessutom lyfta upp hällen och göra rent längs kanterna.michael0 skrev:
Ja,vill du ha ett tightare hål så går väl det utmärkt.michael0 skrev:
Nja, tror du missförstår mig. Bredden/höjden sett från ovan på min 70 cm häll är samma som de jag tittat på att köpa, däremot har de olika mått för utsågning när man monterar hällen. Spishällen täcker hela ursågningen + några centimeter till så det ser man inte. Ser inte riktigt hur slutresultatet skulle skilja sig åt då eller var man får en extra springa.
Jag limmar alltså på insidan av befintlig ursågning i samma höjd som befintlig skiva
Hur mycket större är hålet än måttet för utsågning på nya hällen?
De flesta hål brukar vara ganska snarlika i storlek.
De flesta hål brukar vara ganska snarlika i storlek.
Ja då är det väl inga problem gör som du tänktmichael0 skrev:
Nja, tror du missförstår mig. Bredden/höjden sett från ovan på min 70 cm häll är samma som de jag tittat på att köpa, däremot har de olika mått för utsågning när man monterar hällen. Spishällen täcker hela ursågningen + några centimeter till så det ser man inte. Ser inte riktigt hur slutresultatet skulle skilja sig åt då eller var man får en extra springa.
OK. Jag trodde att orsaken till att man ska ha rätt mått på ursågningen för hällen är den är byggd för en viss utsågning och kanske riskerar att spricka om hålet är för stort. Men om det bara är för att den ska hållas på plats så kan jag nog göra nån variant på det du säger. Befintlig häll är facettslipad vilket är en mardröm på en stenskiva då minsta smäll i kanten ger långa sprickor in i hällen - nästa blir en med aluminiumram. Det borde också tala för att den "håller" för en större öppning än enligt instruktionsboken. Tack för bra tips och info.M matsivk skrev:De hällar jag monterat (två st – Bosch-hällar) sitter inte fast i skivan, utan ligger bara på plats. Säkert olika på olika hällar, men jag har en mjuk/tunn gummilist som "tätar" mot bänkskivan. Eftersom hällen är ganska tung ligger den still ändå. Jag kan dessutom lyfta upp hällen och göra rent längs kanterna.
https://www.pricerunner.se/pl/106-4498695/Spishaellar/AEG-IKE74451XB-priser
Ingen omöjlighet att hitta, men det är nog skapligt ovanligt med aluminiumram på 70cm häll.
Släpper du kravet på ram så har du ett rätt stort utbud av 70cm hällar att välja på som passar rakt av.
Alternativt hitta en 80cm med aluminiumram och göra hålet bredare? om det passar och funkar vill säga
https://www.pricerunner.se/pl/106-3950905/Spishaellar/Bosch-PIE845BB1E-priser
Ingen omöjlighet att hitta, men det är nog skapligt ovanligt med aluminiumram på 70cm häll.
Släpper du kravet på ram så har du ett rätt stort utbud av 70cm hällar att välja på som passar rakt av.
Alternativt hitta en 80cm med aluminiumram och göra hålet bredare? om det passar och funkar vill säga
https://www.pricerunner.se/pl/106-3950905/Spishaellar/Bosch-PIE845BB1E-priser
Tack. Jag har tittat på den där AEG men har inte sett så bra kommentarer om den. Framförallt är den inte så bra på att kombinera sina kokzoner för stora stekpannor o sånt. Hittat en Gaggenau som passar. Normalt kanske jag skulle tycka den är lite dyr men kanske lyxar till det den här gången. GAGGENAU - CI272113 - InduktionskochfeldN Niklasberglund skrev:[länk]
[länk]
Stålram är ett måste eftersom vår förra blivit kantstött och fått sprickor på flera ställen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
Artikelkommentarer -
Approximativ kostnad för att minska energikostnaderna i större hus
Värme allmänt -
Förminska filmernas storlek med VLC
Övrigt Off Topic -
Bostadsbyggandet minskar trots fortsatt stort behov
Artikelkommentarer -
Förtidsförsäljningarna minskar i storstäderna