Vi har en äldre blandare av okänt märke i ett litet badrum med litet handfat, och råkar man vrida lite mycket på vreden för vattenmängd så åker det ut väldigt mycket vatten på golvet.
Innan jag tömmer systemet på vatten och provar skruva isär något så tänkte jag höra med er experter om ni vet var om det är möjligt att justera flödet i en sådan blandare eller är det nyköp som gäller?
Det finns inga balofixer/kulventiler före blandaren som jag kan prova strypa på heller.
Innan jag tömmer systemet på vatten och provar skruva isär något så tänkte jag höra med er experter om ni vet var om det är möjligt att justera flödet i en sådan blandare eller är det nyköp som gäller?
Det finns inga balofixer/kulventiler före blandaren som jag kan prova strypa på heller.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 11 309 inlägg
Låter mest som väldigt högt vattentryck. I övrigt så kan du styra flödet med de bruna rattarna.
Medlem
· Västernorrland
· 11 309 inlägg
Jo vi har sex barn totalt och jag har flera handfat med dylika gamla kranar. Det sprutar inget speciellt från dem om man nu inte öppnar de väldigt mycket då.
Exakt det jag menar. Öppnas dom för mycket så sprutar det vatten.S Stefan1972 skrev:
Och jag förstår inte varför folk ska in med rätt dumma och spydiga svar i inlägg som dessa när jag uppenbarligen frågar efter en specifik lösning för att avhjälpa just det problemet!
Strålsil eller strålsamlare är själva mynningen där vattnet kommer ut ur kranen.Grillen skrev:
Denna strålsil borde gå att skruva bort och bytas ut mot en strålsil som har en strypning/flödesbegränsning.
Eller vad säger experterna? Går det hitta något passande till denna gamla blandare?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 309 inlägg
Det var inget spydigt svar ? Jag skrev att det kanske mer har med vattentrycket att göra. Är trycket högt så blir upplevelsen helt annorlunda än om man sänker trycket. Dylika kranar behöver inget speciellt tryck alls. 1bar skulle räcka för att spola vatten på ett vanligt sätt. Numera har många 5-6bar för att upplevelser i dusch och annat ska bli trevligare.Grillen skrev:
Ta lös befintlig sil och gör ren den. Det kan sprätta om den är igensatt. Risken är iofs att den flödar ännu mer då.Grillen skrev:
Jag skulle byta ut silen mot en strålsamlare/perlator.
Ex. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/badrum-och-vvs/blandare/stralsamlare/stralsamlare-435086/
Kolla så dimensionen stämmer.
Perfekt. Jag provar byta till en sån och ser om det ger ett lugnare flöde.ClasseClas skrev:
Klicka här för att svara