Byggahus.se

Minimera fukt i garage som ej är möjligt att dränera.

1. P
    Medlem · 1 inlägg

Pontus Blomstrand

Medlem
    Jag har ett garage med murade väggar, två av dessa är under jord, precis på tomtgränsen vilket gör att jag inte kan gräva där. Garaget har obefintlig ventilation och värms upp av en luft-luft-värmepump som mest drar el utan att ge ifrån sig speciellt mycket värme.

Hur ska jag böra mig åt för att få det så torrt som möjligt? För som det är nu är garaget otjänligt.

Taket har fall mot ena sidan där det suttit en hängränna som är borta nu, denna vägg är den fuktigaste. Dessutom läcker det genom betongtaket som är täckt med en blandning av frigolit, ytpapp och presenningar. Till sommaren skall allt på taket bort ner till betongen, på med ny fräsch ytpapp och nya bleck plus ränna skall sättas upp för att ta vattnet som kommer på taket.

Min tanke är att dra ner en slinga (garaget sitter ihop med huset via pannrummet där bergvärmepumpen står)
    och sätta upp radiatorer längs väggarna för att värma dem, eventuellt sätta upp fläktar i taket för att cirkulera luften och värmen och även installera någon typ av ventilation modell större som kan vädra ut den fuktiga luften.

Tänker jag fel? Kommer det vara lika blött ändå?

2. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 272 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Kan du inte fråga grannen om lov att gräva intill ditt garage ?
    Viktigt med dränering + platonmatta / pordränisolering .

3. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 157 inlägg

P-plats

Medlem
    Låter ju som regnvatten är en stor bidragande orsak till dina fuktproblem.
    Garaget borde ju ha en dränering sedan tidigare så en början är ju att kontrollera och rensa denna så den fungerar så bra som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.