Hej!

Idag så byte jag ut ventilöverdel till min gustavsberg duschblandare som stått å smådroppat lite tag detta verkar ha blivit kanon men för säkerhets skull kolla jag vattenmätaren ockå för å se att inte den rör sig. Vad jag märkte är att den rört sig kanke 2-3mm på snurran (alltså inte några varv utan bara en liten rörelse) efter ca 1,5 timme , kan det helt enkelt vara så att mätaren rör sig när det varmvatten som finns i husledningarna börjar svalana av , man kan som sagt inte se att mätaren rör sig överhuvudtaget när man kollar den utan att den rör sig minimalt under lång tid hoppas någon med bättre kunnande än jag kan komma med vettigt svar på detta

Tackar på förhand för svar!

Rör den sig ytterligare 2-3 mm för varje 1,5 timme du väntar? Rör den sig t ex 15 mm under natten? Om det är fallet tror jag du har en minimal läcka någonstans.

Annars är det så att toalettstolar ofta har den konstruktionen att flödet till cisternen avtar mer och mer när den börjar bli full men det stoppar inte abrupt. Det kan göra att hjulet på vattenmätaren rör sig lite grann under en ganska lång tid.

Fotograferade vattenmätaren (allt för att ´komma ihåg hur alla mätare stod) innan jag gick till sängs igår kväll, och till min glädje så stod också alla mätare och snurror kvar i exakt samma läge på morgonen efter ca 6 timmar sömn. Kan då min teori stämma med att mätaren kan röra sig lite om det ligger varmvatten i ledningarna som sedan svalnar av , är ju så med kylsystemet på en bil tex när den är varm stiger ju nivån i expansionskärlet och när den svalnar sjunker ju nivån igen. Borde ju vara så också med varmvattnet i vattenledningarna att när det svalnar så sjunker trycket lite och där av att det fylls på lite igen. Någon som vet om denna tanke må stämma ?

Mina mätare kan röra sig lite (ytterst lite) när allt vatten är avstängt. De går både framåt och bakåt. Jag tolkar det som tryckförändringar i vatten-nätet?

Hej LP78

Fick du någon rätsida på ditt problem. Upplever själv samma sak och funderar på om vi har ett dolt droppläckage någonstans eller om din teori stämmer.

Tacksam för svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.