Byggahus.se

Minifräs Makita RT0700CX5J eller Bosch Colt

1. bulleribock
    Medlem Nivå 9
    Hej

Jag är på jakt efter en minifräs för frihandsjobb, t e x gångjärnsförsänkning och dyligt.

Jag har idag en Festool MFK 700 för kantjobb, så fräsen jag söker behöver inte kunna sånt.

Vilken av alternativen Makita RT0700CX5J och Bosch Colt skulle ni skaffa?
    Finns det något annat "bättre" alternativ?
    Jag vill gärna ha sänkfunktion också, och fri sikt över arbetsområdet.

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Till GKF600, den som heter Colt i USA, finns det sänkenhet som tillbehör.
    Ofta bundlad från UK, dock är det tumstorlekar där.

Verkar finnas sänkenhet till Makitan också.

3. bulleribock
    Medlem Nivå 9
    Tack för hjälpen med beteckningen och tipset med sänkenhet.
    Jag velar lite just nu

4. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Har själv velat flera månader nu om jag skall köpa en GKF600 eller inte, det känns lite som att jag förväntar mig usel dammhantering och att jag därför väntar lite. Tyvärr har ju Festool inget liknande...

5. P
    Medlem Nivå 3
    Dum fråga men boschen och makitan säljs precis som festoolen som en kantfräs så vad är skillnaden?

6. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Om man bara vill ha en kantfräs är ju festool MFK 500 eller MFK 700 lysande med tanke på dammhanteringen.
    Men för jobb där man vill se vart man fräser som försänkning av gångjärn eller annat smålir är Festools maskiner ingen hit, men man ser ju stålet på både Bosch och Makita så de är mer än bara kantfräsar.

7. pär h
    Medlem Nivå 12
    I det fallet skulle jag kolla efter någon fräs som har lampa vilket är guld värt när man skall smyga upp efter en linje.

Pär

8. bulleribock
    Medlem Nivå 9
    Jag hsr MFK 700, där ser man inte arbetsområdet.
    Men det spelar ingen roll, har man väl trimmat in den för exempelvis fräsning av masiv kantning, så kan man lägga ner den i lådan och ta upp den när den behövs nästa gång.
    Man kan alltid lita på inställningen man gjort.

Nu söker jag en fräs som jag kan köra fritt, och Festool har iinte detta, då 1010an är för stor.
    Boschen, makitan är kandidater.
    Dewalt har nåt liknande, men där kickar lite fördommar in, jag hade en skruvdragare....

Dock ska deras kap/ger vara fin.

Men jag har nog uteslutit deras produkter, mer baserat på känsla än erfarenhet, utöver nämnda skruvdragare.

Boschen verkar smidigare än Makitan....

9. bulleribock
    Medlem Nivå 9
    Belysning vore bra....

Bra synpunkt Pär!

10. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
  11. jac
    Medlem · Nivå 14
    Jag snubblade över Micro Fence hemsida och kom att tänka på denna tråden. De verkar ha riktigt fina baser med inbyggd belysning som passar ett antal märken. Om det är riktigt finlir det är frågan om så har de även en "plunge base" för microfräsar typ Dremel och Proxxon. Det finns en video på denna sidan: http://microfence.com/micro-plunge-base-p-274.html

Det verkar som om det skulle gå att spendera endel pengar hos dem.

12. bulleribock
    Medlem Nivå 9
    Nice, kanske skulle köra dremeln.

Tack för länken!

13. SamiHus
    Medlem · Nivå 8
    Knipex har en lite LED belysning som är magnetisk och är till för att montera på deras handverktyg men borde fungera lika bra till elverktyg. Köpte min för ett är sedan och vill minnas att den kostade 59-79:- eller nåt sånt.

14. A
    Medlem Nivå 3
    Köp bara inte Dremels egen sänksats om du är ute efter något som liknar precision. Rapplig plast som inte känns det minsta förtroendeingivande. Jag äger även en sådan Makita du funderar på och kan rekommendera den. Köpte ett kit och det jag använt mest är väl den fasta basen. Dammutsuget fungerar bra på alla tillbehören, dock är det ju inte Festoolklass.

Redigerat 26 jan 2015 22:24
  15. SamiHus
    Medlem · Nivå 8