Byggahus.se

Mineralull utan fuktspärr

1. E
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

El_Chefe

Medlem
    Hej,

Jag ska bygga en friggebod som kommer att stå ouppvärmd under vintern. Det råder lite delade meningar om fuktspärr, men allt lutar åt att jag INTE sätter fuktspärr/ångspärr innanför isoleringen.

Väggarna ska bara isoleras med 70 mm. Det kanske är bättre att välja ett organiskt material till isolering när jag inte har fuktspärr/plast, men när isoleringen är så pass tunn, skulle det funka med mineralull (stenull eller glasfiber)? Vad tror ni?

I golvet har jag 120 mm isolering, funkar mineralull där? I taket?
    Mineralull är ju billigt och finns i de storkekar/tjocklekar jag vill ha. Cellplast känns lite svårt..

Tacksam för era tips!

2. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Föreslår att du isolerar med exempelvis lin så slipper du denna problematik. Finns skivor i samma tjocklekar som mineralullen och kan exempelvis beställas från Bauhaus. Cellulosaisolering är ett annat alternativ och finns i skivor till väggarna (70 mm) och i golvbjälklaget kan du lägga lösull. Det blir absolut dyrare men det kan det vara värt för att slippa att byggfysiken jäklas. Och de materialen har en rad andra trevliga egenskaper jämfört med mineralull.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Örebro · 1 366 inlägg

Klicka

Medlem
    Varför ha isolering om det inte skall vara uppvärmt?

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 760 inlägg

useless

Lök.
    Som ljudisolering och för att det inte ska bli olidligt varmt när solen ligger på t ex.

• Laddar…
  5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Vi har en fritidsstuga som är byggd ca år 1955.
    Stående träpanel på utsidan, liggande träpanel på insidan, 70 mm Rockwool, ingen fuktspärr.
    Det har funkat bra, och stugan är fortfarande frisk och fin.
    Fast vi numera sedan 20 år har ca 10°C underhållsvärme på vintern för att slippa tömma rör, WC, VVB, toaletter osv. Men inga problem så här länge som sagt.

Viktigt är att man inte har något utanför isoleringen som är ångtätare än vad insidan är.
    Så har jag t.ex. sett i ett annat hus, med organisk isolering (cellulosa tror jag) och med utegips på utsidan innanför luftspalt och yttre träpanel, hur det har börjat mögla på insidan av utegipsen, för att fukten inte kunnat ta sig ut. Då var den invändiga panelen/skivorna ännu inte monterad, och fuktvandringen blev fel.

Så har man relativt ångtäta skikt på utsidan av isoleringen, så får man se till att det är ångtätt på insidan också.

• Laddar…
  6. E
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

El_Chefe

Medlem
    Tack. Vi tänkte som sagt inte ha den uppvärmd alls. Vindpapp utanpå isoleringen, så det är väl knappast ångtätt. Jag tänker att "bara" 70 mm borde torka upp om det nu skulle bli fukt några dagar om året.. Men lin eller cellulosa blir kanske bäst. Känns bara lite dyrt (cellulosa lite billigare än lin på Bauhaus)..

I golvet då? Kan cellplast vara ett alternativ?
    I taket får ett bli samma som i väggarna.

Jag har aldrig använt lösull (bara plockat bort gammal). Hur får man dit det på ett bra sätt och hur vet man att det blir lagom mycket?

7. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 2 053 inlägg

Bernieberg

Renoverare
    Även med hygroskopiska isoleringsmaterial ska väggen vara lufttät (men behöver inte vara ångtät) och som KOW säger med högre ångmotstånd på varma sidan än kalla (med reservation minns jag en faktor fem?).

Lösull kan antingen sprutas in (proffsjobb) eller läggas ut manuellt. I en frigga behövs inte mer än att det går smidigt manuellt. Man köper den i bal där materialet är ganska packat. Jag har sedan hällt ut en lagom mängd i en stor murarbalja och vispat det fluffigt med en blandarstav i borrmaskin. Sen bara att hälla i bjälklagsfacken och jämna ut med en kratta eller något. Det ska ligga luftigt men blir ju lite tilltryckt när man krattar ut det, förhoppningsvis lagom för att det inte ska sätta sig nämnvärt men fortfarande väldigt luftigt.

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Bra beskrivning på hur man lägger lösull, Bernieberg!
    Själv har jag bara fått det sprutat av http://www.sjomarkens.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.