Hej
Vet att det finns lite olika diskussioner om storleken på VVB men jag hittar inget om det kan vara ok att gå ner i storlek och upp i effekt. Dvs jag undrar om någon har en erfarenhet av att i ett fritidshus köra med typ 55l och två-fas-anslutning. Blir det varmt så snabbt så att det funkar till några inte alltför långa duschar på raken?

Förutsättningen för mig är ett fritidshus för en familj där vi kan ha plats för en vvb upp till 100l i badrummet men det skulle vara betydligt snyggare om vi kunde ha en mindre pjäs.

Vi kör 30L 3000W i fjällstugan.
Funkar fint. Har man något så när förstånd att dra ner på flödet så är längre duschar inget problem.
Dock är det äldre beredare med närmare90-100° på vattnet.
Värt att kolla hur hett man kan ställa en modern beredare.

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
Nu kör vi en 100 liter i fritidshuset så större än du tänkt. Vi kör den på tvåfas och upplever att den ger varmt vatten väldigt snabbt efter att vi kommer dit och beredaren varit avstängd. Vi dushar flera i rad och gärna länge i uteduschen och har aldrig blivit utan varmvatten.

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vi kör 30L 3000W i fjällstugan.
Funkar fint. Har man något så när förstånd att dra ner på flödet så är längre duschar inget problem.
Dock är det äldre beredare med närmare90-100° på vattnet.
Värt att kolla hur hett man kan ställa en modern beredare.
Kul att höra. Jag är lite inne på om det är så att det kan fungera bra med en lite mindre VVB som körs på hög temp och hög effekt. Det gör ju att man inte kan värma när elen är som billigast men det går ju inte optimera på alla parametrar :)

C carl16gustaf skrev:
Det gör ju att man inte kan värma när elen är som billigast
Jodå, men då gäller det att planera sitt duschande ordentligt! :)

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Kan tipsa om en Genomströmningsberedare som värmer det vatten man behöver och inte mer

Exempel

[länk]
Tack, jag är dock rädd för att den inte ger tillräckligt med varmvatten för några duschar på raken.

C carl16gustaf skrev:
Tack, jag är dock rädd för att den inte ger tillräckligt med varmvatten för några duschar på raken.
Va?
En genomströmningsberedare ger ju antingen inte tillräckligt med varmvatten för en dusch, eller tillräckligt för oändliga duschar?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Va?
En genomströmningsberedare ger ju antingen inte tillräckligt med varmvatten för en dusch, eller tillräckligt för oändliga duschar?
Ja, det har du rätt i. Slarvigt formulerat av mig 😀
Men frågan kvarstår om en genomströmningsberedare är tillräckligt för bra duschvärme.

Brukar inte genomströmningsberedare ha en effekt norr om 14-15 kW? Finns det ström/kablar/säkringar så att det räcker?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Brukar inte genomströmningsberedare ha en effekt norr om 14-15 kW? Finns det ström/kablar/säkringar så att det räcker?
Huset håller på att byggas så om genomströmningsberedare funkar ser vi till att lösa elen.

Tänkt på effektavgift?

Tror en större men klenare sparar in sig snabbt

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
C carl16gustaf skrev:
Den ger alltid varmvatten så ingen begränsning på hur många som kör efter varandra. Däremot så kan man ej öppna fler varmvatten tappställen samtidigt, typ disk då begränsningen ligger i flödet för de mindre varianterna

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
B
H Håbbe01 skrev:
Kan tipsa om en Genomströmningsberedare som värmer det vatten man behöver och inte mer

Exempel

[länk]
Den där är på 3.5kW. Om jag räknar rätt så värmer den ungefär 2l/min till duschtemp. Det är långt under normalt flöde för att duscha, snarare något att ha för att tvätta händerna i garaget.

Ts, vi hade en 50l beredare. 1 fas 2kW. Funkade rätt bra att duscha två i rad, om man duschade hyggligt snabbt och hade 5min mellan person 1 o två in i duschen. Men ibland tog varmvattnet slut för person två, om person 1 duschade länge. Med tvåfas 50l borde det gå rätt bra att duscha fler än 2 rätt tätt inpå varandra, I alla fall om man tar snabba duschar.

• Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Den där är på 3.5kW. Om jag räknar rätt så värmer den ungefär 2l/min till duschtemp. Det är långt under normalt flöde för att duscha, snarare något att ha för att tvätta händerna i garaget.

Ts, vi hade en 50l beredare. 1 fas 2kW. Funkade rätt bra att duscha två i rad, om man duschade hyggligt snabbt och hade 5min mellan person 1 o två in i duschen. Men ibland tog varmvattnet slut för person två, om person 1 duschade länge. Med tvåfas 50l borde det gå rätt bra att duscha fler än 2 rätt tätt inpå varandra, I alla fall om man tar snabba duschar.
Jo den borde vara större modell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.