Byggahus.se

Mindre uteluftsvärmepump

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Letar efter en mindre uteluftvärmepump (luft/vatten). Vi ska bygga ett nytt välisolerat hus med en toppeffekt på knappt 5 kW.
    Till det skulle jag vilja koppla en solpanel i framtiden för att klara sommardriften. I huset kommer det också finnas en braskamin.

De jag tittat på hittills är allt för dyra lösningar, de tycks hamna strax under 100'. Rimlig kostnad tycker jag är någonstans runt 50-60' för komplett installation (exkl solpanerler) om man inte ska sats enbart på elpatron och solvärme...

MVH
    Mikael

2. lastkaj
    Medlem Nivå 8
    Det har blivit så att den typen av värmepump har blivit den minst populära, därav den dyraste. De billigaste idag är luft-luft och de är också riktigt bra.

Tyvärr hjälper inte det om du vill att värmen ska föras över till vatten. För något år sedan hade mina föräldrar samma jakt på en ute luft-vatten värmepump då deras gamla snart går i graven. Det slutade med att han köpte en luft-luft för en fjärdedel av priset och kompletterar med elpatron och kamin.

3. K
    Medlem Nivå 4
    Såg en luft/vatten pump från Pionner på 6,2 kw med cop 3,2 som kostar bara 22 900:- . Låter billigt men kanske är någonting.