Mindre kant för undvika ras?

100 läst  1 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Jag har tänkt jämna ut min gräsmatta då den lutar på vissa platser.

Jag har en typisk "j" matta där en större matta på baksidan går till framsidan via en ca 2-3 m bred passage på ena sidan av huset.

Denna del lutar dock med ca 20-30 cm nivå skillnad ner mot en häck, och jag vill därför sätta en kant av något slag för att kunna få en rak matta.

Några förslag för att förstärka kanten förutom ex tryckimpr och mindre pålar? L element den bästa lösningen? Hade ju varit trevligt att bara kunna slå ner ngn typ av tunnare förstärkt kant el liknande sen fylla med jord.

2. L
    Medlem · Nivå 6
    Nog svårt att få något som sitter kvar genom enbart någon kant , det är i alla fall upp mot 30 cm
    då behöver det som går ned under jord vara minst 30 cm för att stå kvar och fogas ihop till en hel kant , det finns ingen garanti till 100% att det står kvar kanske 10 år , då den blir känslig för
    tjälskjutning , då måste den nog ner min 40 cm , L-profil har en annat utförande där det finns en kant som ska belastas och hålla ned , så den inte faller ut , Tål att tänka på hur man vill ha det

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: