Byggahus.se

Mindre justeringar i nytt kök, bra eller anus?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis köpt ny lägenhet och skulle vilja göra ett par mindre justeringar i ett nyrenoverat kök. Eftersom jag aldrig ägt ett kök förr har jag ingen aning om vad som är rimligt att göra och vad som är besvärligt.

Idag sitter en glaskeramikhäll (ej limmad, 60 cm) i köket och jag vill byta till induktion. Är det standard på nischmått? Jag ser olika bud på www.internet.com. Kan jag inte också få riktiga vred blir det inget, jag vill byta från Samsung till Smeg eller någon annan tillverkare som gör induktionshäll på 60 cm med vred istället för touch panel.

Är det rimligt att riva ut en lådhurts och kapa bänkskivan för att få plats med bredare kyl/frys eller sitter sånt ihop i större sektioner som rasar ihop utan sin gavelsektion? Jag är ganska säker på att köket är från Ikea om det gör någon skillnad. Det finns inga överskåp att ta hänsyn till.

Plz help!

2. H
    Moderator · Nivå 25
    För hällen så kan du nog inte förutsätta att det får plats med en ny typ. Lyft upp den och mät upp hålet, och den tillgängliga höjden.

Lådhurtsen är säkert en egen stomme, dvs. den har en egen sida åt båda håll, så den bör gå att riva ut.

Att kapa bänkskivan kan vara lite besvärligt. Du behöver få loss den i sin helhet. Att kapa den på plats är svårt/omöjligt att göra snyggt. Den kan i många fall riva med sig kakel från väggen när du tar loss den.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Tack!