Byggahus.se

Mindre byggställning, frågor

184 läst  2 svar

1. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Dags att lägga om tak på lilla torpet som har gavelfot på 3,30 meter och 9 meter långt. Senare i år eller nästa kanske vi börjar måla om villan och då vore det toppen med en ställning som kan stå i månader utan stress. Har dessutom en klart större och högre lada än torpet också.

Jag funderar på den här https://www.stallning.se/sv/artiklar/villapaket-1-ram-alu.html

Bredd: 3,07 -6,14 m
    Djup: 73 cm
    Plattformshöjd: 2,0-4,5 m
    Arbetshöjd: 4,0-6,5 m

Frågor:
    1. Om jag köper till sparklistpaket och tar mig upp med stege, är det något jag kommer att sakna ändå? Fötterna är justerbara och det följer med öglor för att fästa i vägg.
    2. Går det att komma billigare undan än drygt 18000 kr (frakt går på drygt 2000)? Jag bor i Sollentuna i Stockholm och skulle kanske kunna hämta med släp och köra till Katrineholmskrokarna om det finns konkurrenter i norrort Sthlm.
    3. Nybörjare, är plattformshöjd på något vis steglöst justerbar mellan 2-4,5 meter eller är det ett par fasta lägen bara?
    4. Kan man enkelt frakta ett sånt här paket på en vanlig släpvagn? Vikt är drygt 200 kg i aluminium.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5054.JPG

2. Filip94
    Husägare Nivå 4
    Hej,

Det var lite svårt att se inne på hemsidan men vad jag kunde tyda så verkar det vara en ramställning.

En ramställning består av färdiga ramar som är t.ex 2 meter höga och höjden får endast justera med fötterna.

Plattformarna kan alltså endast läggas ovanpå ramen till skillnad från t.ex em Haki ställning som består av spiror och balkar som kan monterad på valfri höjd.

Vid fasad arbeten såsom målning, putsning medmera så fungerar det bra med en ramställning men vid takarbetets så vill man komma med ställningen precis under takfot och då är oftast inte en ramställning lämplig.

Det finns ”kopior” av Haki som är billigare än originalet.

Du har betydligt mer användning av en Haki plus att du kan få ett större djup på ställningen.

73 cm djup är väldigt trångt när man arbetar.

Här är länk till de som säljer Haki ”kopior”

https://unihak.se/51-paket-140cm-trall?page=1

Redigerat 14 mar 08:16
  3. E
    Medlem · Nivå 3
    Håller med Filip94

Håll ögonen öppna efter begagnad haki eller liknande så får du en mycket mer användbar ställning som dessutom tål lite laster.
    En annan nackdel med ramställning likt den du kollar på är att de är svåra att bygga om inte marken är relativt plan. Är nivåskillnaden för stor från gavel till gavel så klarar du inte att kompensera det med fötternas skruvar och ändå få ställningen plan (villket är ett måste ur säkerhetssynpunkt)

Lycka till!