Byggahus.se

Mindre avvikelser ifrån detaljplanen

428 läst  10 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag undrar vilka avvikelser man kan söka bygglov för? Är det ett större hus än vad detaljplanen medger eller ett högre hus el ett hus som måste byggas närmre gatan?

Om grannen har lyckats få igenom en avvikelse har jag då lättare att få till samma avvikelse, dvs högre hus än vad detaljplanen medger. Det gäller en skillnad på 0,49 meter.

Tacksam för svar och tacksam för bra "sida/forum"

2. M
    Medlem · Nivå 5
    Beror nog mycket på kommunens inställning och praxis. Generellt tillåter man inget utöver detaljplan, annat än det som går under Attefallsreglerna. Här i Stockholm tillåter man generellt 10% större byggyta än vad detaljplanen tillåter, andra överträdelser godkänns inte.

3. M
    Medlem · Nivå 5
    Att grannen har fått igenom sitt hjälper nog inte er, tyvärr.

4. G
    Medlem · Nivå 14
    Det är såklart ingen garanti, men min erfarenhet är att chanserna ökar om granne eller grannar tidigare har beviljats bygglov med samma typ av avvikelse(r).

5. V
    Medlem · Nivå 9
    Om grannen har fått göra avvikelser mot dp som är likvärdiga de som du vill göra torde du kunna hävda kommuners skyldighet ang Likställighetsprincipen.
    Så om det är viktigt och ni är beredda att ta er tid att kämpa för bygglovet. Sök bygglov med avvikelse mot planen, vid ev avslag alt att ärendet går till nämnd, yrka på tidigare belslut

6. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Det skiljer rätt mycket hur kommuner tillämpar detta. Om du ska hänvisa till något grannar fått lov till bör dettta nära i tid, annars kan man hävda att praxis ändrats. Det bästa är nog att fråga kommunens byggenhet, det bör gå att få ett svar om hur man tillämpar regler.

• Laddar…
  7. V
    Medlem · Nivå 9
    Sant, men jag vann mot b.l-handläggaren genom att argumentera för denna princip!!

8. M
    Medlem · Nivå 5
    Och när jag förde samma resonemang med dem här i Stockholm så sa de bara att ”det spelar ingen roll hur många andra som fått igenom avvikelser, det är detaljplanen som gäller och följer vi den inte så kan vi hamna i rättegång”. Typ så.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är väl iofs. så att en mindre avvikelse är inget man har rätt att få igenom. Utan det kan man få under förutsättningar, som att det inte strider mot detaljplanens intentioner osv. Där finns alltså ett visst utrymme för tyckande om en mindre avvikelse skall släppas igenom.

DÅ kan det fungera att hävda likabehandlingsprincipen, har en mindre avvikelse släppts igenom för en person så bör samma avvikelse släppas igenom för andra.

MEN detaljplanen gäller, du kan inte få igenom en avvikelse som är för stor för att betraktas som mindre avvikelse. Hamnar det i rätten så tas ingen hänsyn till likabehandlingsprincipen.

10. V
    Medlem · Nivå 9
    Så klart de säger så, det gjorde min handläggare också. Men om en avvikelse har godkänts tidigare då kan man resonera som att då bedömer byggnadsnämnd avvikelsen som mindre och om allt går rätt till med grannhöran etc då finns ingen risk med "rättegång".
    Så stå på dig om du vill genomföra liknande förändringar som tidigare har godkänts.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo, visst finns det risk att någon överklagar, och då spelar det ingen roll om kommunen har tagit samma felaktiga beslut 100 ggr, beslutet kommer att stoppas av högre instans.

Men så länge ingen överklagar så kan man i princip få igenom vad som helst.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka