D
I mitt område tillämpas BS 39 paragrafen vad gäller närmaste avstånd till tomtgränser, dvs 4,5 meter.

Jag ska bygga komplementbyggnad 3,4x5,4m och vill lägga den 3,5 meter från tomtgräns.

någon som fått igenom något liknande som liten avvikelse?

Om du får godkänt av granne kan du väl bygga det som attefallsbyggnad, eller enl. de nya friggebodsreglerna senare i höst.

D
Grannen vill absolut inte skriva under ”något” men det är ok att jag bygger…..svår situation

Att få igenom det som liten avvikelse kan vara lite lotteri.

Vår granne ville bygga ett inglasat uterum 3,5 m från vår gräns. Vi sade ja i grannehörandet, men handläggaren ville ändå inte ge bygglov. Grannen lät det gå upp i byggnadsnämden (då riskerar man att få betala bygglovsavgiften även om det nekas), där avgjordes det positivt efter omröstning typ 50/50, de vann med en röst.

Redigerat:
D
Låter ju sådär.

Jag har en ganska oländig tomt på berg vilket gör att jag en bra dag kan tycka att det borde gå igenom som ett särskilt skäl, dispansnöjligheten enligt BS

D Derbyboy skrev:
Grannen vill absolut inte skriva under ”något” men det är ok att jag bygger…..svår situation
Ett sätt är att bygga ändå då. Är grannen ok med det lär ingen klaga och vips har det gått tio år. Skulle grannen sälja och flytta har byggnaden alltid stått där ur en ny grannes perspektiv och blir en ickefråga.

Jag förstår att det givet kostnaderna är ett oattraktivt alternativ, men ändå.

Jävligt ogin granne må jag säga, som dels påstår sig vara ok med det, dels de facto hindrar det. Jag skulle nog lägga mer krut på att övertyga grannen än byggnadsnämnden om det vore jag.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jävligt ogin granne må jag säga, som dels påstår sig vara ok med det, dels de facto hindrar det. Jag skulle nog lägga mer krut på att övertyga grannen än byggnadsnämnden om det vore jag.
Folk är ofta rädda att skriva på saker de inte förstår. Av det skälet kommer grannemedgivande bli mycket svårare att få från 1 dec när det införs ett lagkrav på att det ska vara skriftligt.

Kanske, kanske inte. Jag har nog lite högre tankar än du om vad folk förstår.

D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett sätt är att bygga ändå då. Är grannen ok med det lär ingen klaga och vips har det gått tio år. Skulle grannen sälja och flytta har byggnaden alltid stått där ur en ny grannes perspektiv och blir en ickefråga.

Jag förstår att det givet kostnaderna är ett oattraktivt alternativ, men ändå.

Det skulle kunna vara så, ur grannens perspektiv att hen planerar för ett kommande (inom 10 år) ägarbyte och tänker att en byggnation nära tomtgränsen skulle inverka på värdet av fastigheten. Hen vill låta nästa generation ta ett sånt beslut.

Jag har naturligtvis uppmuntrat till en dialog med nästa generation. Jag har erbjudit mig prata med nästa generation. Jag har visat tydliga ritningar. osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.