Hej.

Letar efter några mindre 230V anslutningsdon. Hona och hane att ansluta till gummikabel. Något liknande stickproppen till motorvärmare fast gärna mindre. Det räcker med 2-pol då apparaterna inte är jordade. Är det någon som vet var detta går att hitta? Hittade några 3-pol som verkade ganska smidiga på ELFA, men priset var lite i överkant för en stickpropp...135+Moms per don :O

Jag tror jag vet vad du menar men inte exakt, kan du skicka länk till den på ELFA så ska jag se vad jag kan hitta och vad ska du ha det till om man får fråga?

Är kommer art.nr. på ett sladdställ från elfa: 43-417-38.
Ska bland annat ha donen till elverktyg som använder dammsugare och oftast står hemma. Men när jag ska ha ut dom i bilen ska det vara lätt koppla loss sladdstället. Ska sedan ha ett/fler sladdställ i bilen så jag slipper lossa de jag har hemma från dammsugarslangen.

Redigerat:
Mycket trevliga don, men inte alls lämpliga för verktyg. De har en låsflärp som gör att du inte kan koppla loss kontakten utan hjälp av verktyg.

Jag håller med sajjen där och sen om du ändå vill ha sånna grejer så hittar jag inget billigare faktiskt.

Men en sak jag inte förstår är egentligen varför du ska ha dom, till vilken nytta alltså.

Om du vill ha en smidigare kontakt än vanlig Schuko så borde väl C13/C14 (eller C19/C20 om du behöver 16A) vara billigast och lättast att få tag på. C13 och C14 är de kontakter (uttag och intag) som brukar användas på stationära datorer. T.ex. Elfa 43-499-84 och 43-499-87.

Jag föreslår Powercon från Neutrik, de är ungefär lika stora som ett motorvärmaruttag och har en smidig låsning finns för 20 och 32 Ampere.
Jag konstruerade en byggradio år ett byggföretag som jag satte en sån kontakt på, helt kanon.

Sök på Powercon på Elfa och så hittar du det nog.

Glufsglufs skrev:
Jag håller med sajjen där och sen om du ändå vill ha sånna grejer så hittar jag inget billigare faktiskt.

Men en sak jag inte förstår är egentligen varför du ska ha dom, till vilken nytta alltså.

När jag kör med ex. en slipmaskin så ansluter jag den till damsugaren. Och då blir det bökigt att både ha en kabel och dammsugarslangen hängandes. Och om man har en någon typ av anslutningsdon kan jag permanent fästa kabeln på dammsugarslangen. Vill jag sedan köra med cirkelsågen så ansluter jag dammsugarslangen och kontakten, sen är det bara att köra.
Och det kan vara ganska skönt att slippa bunta ihop kabeln varje gång maskinen ska ner i sin låda/skåp/hylla.

sajjen: Då är det inget att satsa på om man måste använda verktyg för att koppla isär.

Ljudteknikern: Ska kolla upp Powercon!

Ljudteknikern skrev:
Jag föreslår Powercon från Neutrik, de är ungefär lika stora som ett motorvärmaruttag och har en smidig låsning finns för 20 och 32 Ampere.
Jag konstruerade en byggradio år ett byggföretag som jag satte en sån kontakt på, helt kanon.

Sök på Powercon på Elfa och så hittar du det nog.

Har kikat lite på Powercon på elfa nu. Men om jag förstår rätt så finns bara hon-donet som chassie utförande och inte att kabelutförande?! Men sedan så finns don för power ut och power in, men donen verkar vara identiska förutom färgen. Alltså går det att sätta handonet både i ett uttag och ett intag och de olika färgerna är för att man inte ska förväxla dessa.
Stämmer detta? Synd i så fall, verkar smidigt med låsningen annars.

Hittade även andra don som hette "Buccaneer 400" som finns i både 2pol och 3pol och är i lagom storlek. Dock så klarar dom bara 8A kontinuerligt. Men det är möjligt att det är tillräckligt för mina maskiner. Dock så är låsningen lite osmidigare på dessa än powercon.

EDIT: Såg nu på Buccaneer-donen att max ledningsdimension var 20-24AWG (0,5190 - 0,2050 mm2)

Redigerat:
Jag har ingen egen erfarenhet av Powercon men de ser ju riktigt smidiga ut!

Vill du göra en koppling mellan in- och uttagskontakt verkar denna vara det man skall använda (43-250-49 om inte länkningen skulle funka)
Inte jättesmidigt men ändå smidigare än du kör i dagsläget.

nsiak skrev:
Jag har ingen egen erfarenhet av Powercon men de ser ju riktigt smidiga ut!

Vill du göra en koppling mellan in- och uttagskontakt verkar denna vara det man skall använda (43-250-49 om inte länkningen skulle funka)
Inte jättesmidigt men ändå smidigare än du kör i dagsläget.

Kan hålla med om att det inte blir så smidigt med den. 69 + 79 + 69=217mm anslutning blir alldeles för mycket.

Det skiljer lite mer än färgen, det sitter styrklackar på dom som gör att det inte kan förväxlas.
Idén med konstruktionen är att alla apparater har chassi kontakter och sen så har man kablar med ett blått och ett blågrått don i varje ände som man kopplar mellan apparaterna.
Jag vet inte riktigt hur du vill ha det men till ljudutrustning funkar det kanon.d^_^b

Bloink>Du vill med andra ord hitta Festos ombyggnadssats till ett vettigare pris? Nu har jag dock inte kollat vad deras sats kostar men gissar den går på lite mer än vad de flesta anser vettigt.

/Kent

Ah, då är jag med.

Jag köpte en sådan här på elfa för ett halvt år sedan men den tycks inte finnas kvar.

Den sitter inte jätte hårt ihop och var inte speciellt billig men kanske kan vara något...

• DSC_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.