Hej och god morgon!

Jag har några frågor som gäller min utomhus-EL. Bifogar en ful ritning.

Mina frågor är varför sitter det en kopplingsdosa där "man" har skarvat kabel vrån centralen innan den går ut genom väggen sen under mark till garage och sen boden?.

Varför sitter det 3 st dvärgbrytare på kabeln från centralen, strax efter centralen alltså, trots att det sitter en central i garaget och en central i boden.

Finns trefas-uttag både i garage och i boden, hur kan detta vara kopplat.

Jag vill bara förstå hur det är uppbyggt för att veta vad som är vad om det går säkringar eller liknande.
Förenklad ritning som visar elledningarnas dragning från bostad till garage och isolerad bod, inklusive kopplingsdosor och dvärgbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske har suttit ett trefasuttag där kopplingsdosan är och man har nu skarvat vidare till garaget istället.

Det finns inga allmänna skäl till att det måste se ut så här, utan det är troligen ett resultat av mindre modifieringar genom tiden.

Extra 3 dvärgar kan behövas för att skydda kabeln. Ledningen före dvärgarna är kanske inkopplade direkt på fasskenorna i centralen, dvs inte via några säkringar där? Och det kanske är fullt i denna central så att det inte fick plats fler dvärgar? Är kabeln lite klen så krävs då en avsäkring då är det mätarsäkringen som ligger före. Men det kan lika gärna vara något gammalt som blivit kvar.

Kopplingsdosan kanske behövs för att gå över från installationskabel (inomhus) till markkabel. Normalt drar man markkabeln hela vägen till matande punkt, men det är troligen en gammal kvarleva här att det se ut så.

Trefasuttagen är troligen avsäkrade i garagets elcentral. Lite oklart vad du undrar över här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.