3 370 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Min tilltänkta Jordvärme med Nibe 1245
Bygger i Skåne stenhus 1 1/2 plan med garage ( 210 + 80 m2 ( 60+20 )). Min plan är att installera ca 400 m jordvärme och Nibe 1245 ( ca 8 kw ) värmepump. Golvvärme överallt utom loftet i garaget som också görs till gästrum.
Har förberett för värmepumpen i garaget och transporterar värmen till huvudhuset. Återvinningssystem för ventilationen är tydligen ett måste numera och installeras just nu.
Min fråga är, tänker jag rätt med Nibe värmepump?? Vad bör dylik installation kosta ??
Är det verkligen krav idag på återvinningssystemet med allt vad det innebär ??
SG
Har förberett för värmepumpen i garaget och transporterar värmen till huvudhuset. Återvinningssystem för ventilationen är tydligen ett måste numera och installeras just nu.
Min fråga är, tänker jag rätt med Nibe värmepump?? Vad bör dylik installation kosta ??
Är det verkligen krav idag på återvinningssystemet med allt vad det innebär ??
SG
Jag tror du tänker helt rätt, kanske att slingan kan var längre med tanke på storleken på hus o övriga ytor men det vet nog din installatör.
Sitter huset ihop med garaget? Då sätter du ex en FLM som tar vara på frånluften och stöttar din pump. Om du har fristående och kör via kulvert får man tänka på annat sätt. Nibe har enkla flvp som ger varmvatten alt. stöttar ditt värmestystem. Krav är väl numera att man ska återvinna frånluften, åtminstone känns det väl vettigt att inte bara slänga ut 20-gradig varmluft?
Kjell G
Sitter huset ihop med garaget? Då sätter du ex en FLM som tar vara på frånluften och stöttar din pump. Om du har fristående och kör via kulvert får man tänka på annat sätt. Nibe har enkla flvp som ger varmvatten alt. stöttar ditt värmestystem. Krav är väl numera att man ska återvinna frånluften, åtminstone känns det väl vettigt att inte bara slänga ut 20-gradig varmluft?
Kjell G
Gissar på att det är ett ftx aggregat som installeras efter som det inte installeras samtidigt som vp. Helt klart kommer 400 meter att räcka till en 8 kw vp men eftersom det är golvvärme i huset skulle nog jag välja mera slang om man har möjlighet det är bara fördelar med 2 slingor förutom kostnaden. För inte så många år sedan var 400 meter slang till en 8 kw vp väl tilltaget men det ändras i takt med elpriset.
Räkna på radiatorn på loftet så den är så väldimensionerad att den inte behöver högre temperatur än du kör på golvslingorna. Då blir det både enklare installation och lägre driftskostnader (Högre COP)